Startmotorprobleem CB 900 F2

Leeuw

Die hard MF'er
19 okt 2004
460
1
Berkel & Rodenrijs
Ik heb afgelopen vrijdag een Bol d'or gekocht met een startprobleem. Als ik hem start pakt de startmotor niet, als ik de startknop loslaat, blijft hij nog wat doordraaien en dan hoor ik tikken die steeds heviger worden, todat hij, tak!, stilstaat en dan kan ik wel starten en dat lukt trouwens alleen als ik de koppeling inknijp. Dit zijn nieuwe dingen voor mij, nooit probleem mee gehad.
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt, hij rijdt echt geweldig, eerst twee dagen aan de remmen beziggeweest, die zaten muurvast.
 
Haal je startkoppeling maar eens los. Waarschijnlijk zitten de boutjes waarmee het geheel in elkaar zit los (bol kwaaltje). Vastzetten met een druppeltje loctite doet wonderen.
 
Haal je startkoppeling maar eens los. Waarschijnlijk zitten de boutjes waarmee het geheel in elkaar zit los (bol kwaaltje). Vastzetten met een druppeltje loctite doet wonderen.
Waar zit mijn startkoppeling TZ750? Ik denk dat ik pas over twee weken een werkplaatshandboek heb en normaal gesproken snap ik genoeg van motoren en hun kwalen, maar aan startmotoren en omstreken heb ik nooit gewerkt, werkte voorheen altijd uit zichzelf.
 
Als je het carterdeksel aan de linkerzijde loshaalt (even een bak eronder vanwege de olie) kom je bij de startkoppeling uit. Je hoeft de ontstekingsgrondplaat met de opnemers hiervoor niet los te halen en dus later ook niets af te stellen. Daarna haal je de vervroeger eraf en kun je zo de startkoppeling eraf nemen. Het enigste wat je nodig hebt voordat je aan de reparatie begint is een nieuwe pakking voor het carterdeksel.
 
wat erg belangrijk is voor iedere Honda. Als je de motor voor een langere tijd weg zet. De benzinekraan dicht en de motor laten draaien tot de bezine is verbruikt uit de carbarateur. Dit voorkomt startproblemen na lang stilstaan. Ben je het vergeten of slaat het weer ineens om en dat je per ongelijk de motor een tijd niet heb kunnen gebruiken. Haal direkt de sproeiers uit de carbarateur en laat de oude benzine uit de carbarateur lopen. En de kans is erg groot dat hij direkt weer start ( wel de accu op een druppellader zetten anders is de kans groot dat de accu leeg is )
van jouw probleem is waarschijnlijk een ander geval maar het is maar een tip ( ik heb die tip van de honda dealer gekregen maar voor mij was dit een gouden tip)
 
Klopt helemaal :) alleen wel de motor op de bok zetten,anders loopt er echt veel olie uit.
Als je het carterdeksel aan de linkerzijde loshaalt (even een bak eronder vanwege de olie) kom je bij de startkoppeling uit. Je hoeft de ontstekingsgrondplaat met de opnemers hiervoor niet los te halen en dus later ook niets af te stellen. Daarna haal je de vervroeger eraf en kun je zo de startkoppeling eraf nemen. Het enigste wat je nodig hebt voordat je aan de reparatie begint is een nieuwe pakking voor het carterdeksel.
 
Laatst bewerkt:
wat erg belangrijk is voor iedere Honda. Als je de motor voor een langere tijd weg zet. De benzinekraan dicht en de motor laten draaien tot de bezine is verbruikt uit de carbarateur. Dit voorkomt startproblemen na lang stilstaan. Ben je het vergeten of slaat het weer ineens om en dat je per ongelijk de motor een tijd niet heb kunnen gebruiken. Haal direkt de sproeiers uit de carbarateur en laat de oude benzine uit de carbarateur lopen. En de kans is erg groot dat hij direkt weer start ( wel de accu op een druppellader zetten anders is de kans groot dat de accu leeg is )
van jouw probleem is waarschijnlijk een ander geval maar het is maar een tip ( ik heb die tip van de honda dealer gekregen maar voor mij was dit een gouden tip)

Een tip die ik van Roestendoenze kreeg toen ik mijn cb750kz kocht was ook bezine af te laten lopen alvorens te starten na een lange perdiode van stilstaan. Maar dan wel door middel van de schroefjes die onder de carbs, net voor de rubberslangetjes, vast zitten. Wel ff de slangetjes die aan de aan de carbs zitten aan de rechterkant in een potje hangen....
Dus je hoeft niks los te halen alleen de schroefjes een paar slagen open draaien en ff later weer dicht te draaien. Werkt ook perfect! :}
 
Stuur me ff een mail, ik heb het Ned boek werkplaatshandboek voor je, digitaal PDF via dropload = 70 Mb groot
 
@stan: hoe staat ie met het kz-je :?

offtopic hier maar goed. Door omstandigheden thuis heb ik nog niet echt de tijd en zeker niet de rust gehad om alles systematisch aan te pakken. In de kerstvakantie moet het van mij zelf eens lukken. Zit zelf te denken dat of de koolborsteljes niet meer lekker zijn, of dat de dynamo misschien toevallig ook kaduuk is. Maar goed dat moet dus eerst echt onderbouwd worden voor er wat aangeschaft wordt.
Zal tzt weer van me laten horen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan