Startonderbreker Hapé installeren

Investig8or

MF veteraan
14 jan 2002
2.232
0
Delft
Tijdens een opruimfase ( kuch wat een stof :X )vond ik een Hapé startonderbreker.
Lang geleden gekocht om in mijn auto te zetten , maar nooit gedaan.

Nu wil ik deze dus in de SV zetten.De informatie erbij is niet heel uitgebreid , en daardoor zou ik niet weten waar wat op aangesloten moet worden.Het WPH bood ook geen uitkomst , tenminste , tot nu toe.
De info in het boekje :
Battery Live > 12v accu
Earth > aarde
Ignition Live > op 15V (meestal acc stand)
AAin-AAout > startmotor
BBin-BBout > Brandstofpomp
CCin-CCout > Ontsteking
DD > geen aansluiting ( waarom zit ie er dan op? :o )

Ik heb eerst de aarde en Battery live aangesloten op de accu.En warempel , er ging een lampje branden :) Vervolgens dacht ik : als ik nou die ignition live en die startmotor aansluit , dan onderbreekt ie al.
Maarja , waar sluit je de Ignition Live op aan?Gezocht bij de fusebox , maar daar leek het niet te werken.
Dat liet ik zitten , en probeerde eerst de startmotor.
De AAin-AAout had ik aangesloten op het starter relay.Mooi dat de motor gewoon startte , dus dat zat niet goed.Zeker doordat de motor vanzelf probeerde te starten toen ik wegliep :? 8-)

Wie weet er wat meer van dit soort problemen en kan mij hiermee helpen?
Het gaat in eerste instanie dus om het aansluiten van de startmotorkabels en de ignition live.
Ik ga er zelf niet teveel mee kloten , ik heb aanleg om de zooi te laten doorbranden :X
 
Ik ken het Hapé-apparaat zelf niet, dus ik hou een slag om de arm ;)

Ignition Live komt spanning op te staan als je contact aan hebt staan. Deze aansluiting voorkomt het inschakelen van de startonderbreker als je zou rijden en laat zich dus uitsluitend inschakelen als op Ignition Live géén spanning staat.

AAin/out neem je op IN de leiding naar het startrelais. Die moet je dus onderbreken en aansluiten op AAin/out, anders valt er niets te onderbreken voor je onderbreker.

Hetzelfde geldt ook voor de andere aansluitingen BB en CC.

Grt.
 
Helaas gaan er nogal veel draden naar het start relais.Maar goed , dat zou met het WPH toch moeten lukken.
Waar kan ik die Ignition Live aansluiting vinden op de motor?Zit deze bij de zekeringenbox , of ergens anders?
In het electrische schema kon ik dat niet vinden.
Net als de brandstof pomp , die lijkt niet in het schema te staan.
Van het weekend ga ik er weer mee verder , met een beetje geduld ( en een multimeter die ik moet kopen) kom je een heel end :)
 
Helaas gaan er nogal veel draden naar het start relais.Maar goed , dat zou met het WPH toch moeten lukken.
Veel draden :? Meer als vier zou ik niet kunnen verzinnen: twee dikke voor de startmotor en voeding, en één (soms twee) dunne voor de sturing van je relais. Je moet iig een dunne hebben. Geen sturing = geen starten.

Waar kan ik die Ignition Live aansluiting vinden op de motor?Zit deze bij de zekeringenbox , of ergens anders?
In het electrische schema kon ik dat niet vinden.
Da's nix anders dan gewoon "contact aan": je krijgt op die draad +12V als je contact aan zet. Je vindt 'm iig bij het contactslot, maar geheid ook wel bij (een deel van) je zekeringkast. Je knippers, licht, claxon, remlicht, etc. krijgen ook pas voeding met contact aan.

Net als de brandstof pomp , die lijkt niet in het schema te staan.
Dat zou zomaar kunnen. Met name injectiefietsen hebben een electrische brandstofpomp. Carb-fietsen doen het doorgaans zonder.

Van het weekend ga ik er weer mee verder , met een beetje geduld ( en een multimeter die ik moet kopen) kom je een heel end :)

Suc7!
 
Veel draden :? Meer als vier zou ik niet kunnen verzinnen: twee dikke voor de startmotor en voeding, en één (soms twee) dunne voor de sturing van je relais. Je moet iig een dunne hebben. Geen sturing = geen starten.Da's nix anders dan gewoon "contact aan": je krijgt op die draad +12V als je contact aan zet. Je vindt 'm iig bij het contactslot, maar geheid ook wel bij (een deel van) je zekeringkast. Je knippers, licht, claxon, remlicht, etc. krijgen ook pas voeding met contact aan.Dat zou zomaar kunnen. Met name injectiefietsen hebben een electrische brandstofpomp. Carb-fietsen doen het doorgaans zonder.Suc7!
idd 2 dikke draden die naar de startmotor lopen , en vanaf de andere kant zijn het er ook meer dan 2 dacht ik :? Dat zoek ik wel uit.

Dat contact aan heb ik idd gevonden in het electrische schema , bij de zekeringenkast.Daar heb ik de draad van de Hapé ook ff bijgefrommeld , dat zou namelijk moeten resulteren in het niet meer aangaan als de motor op contact staat.Dat lukte dus niet , maar misschien heb ik wat over het hoofd gezien.

Brandstofpomp laat ik wel zitten , net als de ontsteking.Alleen de startmotor zou al genoeg moeten zijn , hij staat toch altijd op 4 sloten.Maar het is meer voor mijn gemoedsrust dat je het weer wat vertraagd...

Bedankt tot zover :}
 
TIP (ivm het woord bijgefrommeld): Als je de zaak definitief gaat aansluiten, doe dat dan (zeker bij dingen als alarminstallaties, startonderbrekers en dat soort apparatuur) op een degelijke wijze. Doe vooral jezelf een plezier en maak GEEN gebruik van de o zo handige rode (of blauwe) knijpverbinders. Die dingen geven op den duur allerlei rottigheid op momenten dat het niet uitkomt (in het donker, in de regen en haast :P ). Neem je de moeite om de te maken verbindingen netjes te solderen, bij voorkeur ZONDER gebruik van soldeervloeistoffen. En zorgvuldig isoleren met (bij voorkeur) krimpkous.

Suc6!
 
Terug
Bovenaan Onderaan