Startprobleem fireblade

WouterBlade

MF veteraan
18 mrt 2008
1.041
0
Berkelland
Hallo,

Toen ik ergens in januari van het jaar ging rijden ging het mis, de motor starte meteen na 2 maand stilstand en ging meteen rijden. Echter na 500 meter rijden begon die raar te pruttelen en werd het vermogen minder en op een gegeven moment sloeg die af.

Medio februari heb ik de carburateurs gereinigd en weer alles gemonteerd,proberen te starten met de choke uit en hij wou maar niet starten alleen een enkel plofje af en toe. Hetzelfde plofje gaf die toen ook in januari toen het probleem begon.

Ik heb de tank en het luchfilterhuis er weer af gehaald en heb er even een noodtankje aangehangen en toen weer proberen te starten, de motor gaf alleen een enkele plof. Daarna nog eens geprobeerd met een spuitbusje starthulp,met de startknop ingedrukt spuitte ik dit in de kelken van de carburateurs en hij sloeg ineens aan! Ik heb daarna alles weer gemonteerd en daarna startte de motor ook meteen weer. Heb dehele middag rondgereden en de motor liep perfect, ook stationair etc etc dus het lijkt mij dat het niet aan de carburateurs ligt.

Vandaag wou ik even rijden, de motor startte meteen maar weer na 500 meter stopte hij er weer mee met dezelfde symptomen. MEt een busje starthulp start hij wel weer en loopt dan ook goed.

Ik denk dus zelf dat het in de benzine toevoer zit, er zit een brandstofpomp in en deze vertrouw ik niet helemaal meer. ALs je er 12 volt op zet dan doet die het,maar de contactjes zien er aardig ingebrand uit en denk dat die soms kleeft.

Dus wie weet of deze pomp belangrijk is voor het starten van de motor? Of als die niet werkt er dan ook geen benzinetoevoer meer is?

Het gaat trouwens over een SC-28 uit 1992.

Mvg,
Wouter
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het zelfde probleem gehad...ook mijn blade wilde niet meer starten...
ik heb het relais van de brandstof pomp eraf hehaalt,deze zit naast de accu,en even doorgelust met een draadje.als je op de motor zit zijn het de voorste en achterste contacten aan de rechter kant van de vier contacten...dan in contact zetten en de pomp begint gelijk te pompen.na 10 sec uit contact en het relais weer monteren....starten en als het goed is loopt ie weer als vanouds...maar een revisie van de brandstof pomp in nooit weg en ga ik zelf ook nog doen voordat ik met mijn lieve blade naar de ardennen ga.
Succes ermee en hoop dat ik je heb kunnen helpen

Groetjes Marc
 
Ik heb het zelfde probleem gehad...ook mijn blade wilde niet meer starten...
ik heb het relais van de brandstof pomp eraf hehaalt,deze zit naast de accu,en even doorgelust met een draadje.als je op de motor zit zijn het de voorste en achterste contacten aan de rechter kant van de vier contacten...dan in contact zetten en de pomp begint gelijk te pompen.na 10 sec uit contact en het relais weer monteren....starten en als het goed is loopt ie weer als vanouds...maar een revisie van de brandstof pomp in nooit weg en ga ik zelf ook nog doen voordat ik met mijn lieve blade naar de ardennen ga.
Succes ermee en hoop dat ik je heb kunnen helpen

Groetjes Marc

Ok, dus de brandstofpomp is wel noodzakelijk voor het starten. Ik heb weleens een revisiesetje gezien voor deze pompen,gewoon een nieuw blokje met nieuwe contactjes erop. Of misschien een hele nieuwe pomp,want inwendig zou er ook wel een soort rubberen membraam inzitten,misschien is die ook wel gaar ?

Bedankt voor je info :)
 
juist de pomp is op het 93 tot 95 model noodzakelijk...de 1996 versie sc33 heeft geen pomp meer.
Ik denk zelf dat ik alleen het blokje met nieuw contact puntje monteer,nieuwe pomp is volgens mij redelijk duur en deze pompt verder goed,benzine spuit eruit als ik de slang los gooi.

ik ben nu ook weer bezig met mijn blade,T stuk tussen de carbs lekt,gelukkig had ik nog een reserve set carbs liggen waar nog goede tussen zaten...

ik weet maar 1 ding en dat is dat de benzine van deze tijd veel sneller verrot dan vroeger,komt denk ik door al doe additiven die ze erin gooien.

Succes verder!
 
Ik heb net even spanning op de pomp gezet, stekkertje er weer op motor starten en hij liep inderdaad weer. Heb net even verse benzine erin gedaan en een uurtje gereden. Nu maar even dat revisiesetje bestellen want anders heb ik er geen vertrouwen meer in. Ik heb die setjes wel bij roukema gezien,of weet jij nog een beter adres?
 
Een trucje dat ik uitvond bij een oude FZR750 met troep in de carburateur, is het volgende: ALS de motor loopt, maar niet regelmatig, hou dan even met je hand de carburateurs één voor één dicht.

Dan zuigt de betreffende cylinder even alleen benzine aan (dus ook ZEKER niet te lang dichthouden, 1 of 2 seconden). Als er troep in de sproeier zit, dan is dat er daarna wel uitgezogen.

Met een motor met maar 1 cylinder is dit wat lastig. :) Met 2 cylinders zou het al wel gaan, denk ik. Met 4 cylinders is het prima te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan