Startprobleem grand dink 250

Ferretje

Rookie
24 nov 2020
19
11
Beste leden,

Mijn grand dink 250 2006 heeft een startprobleem.
Via electrische start doet hij niets.
-Heb als eerste de startrelais omzeild en de startmotor getest die draait rond en de startrelais tikt heeeel zachtjes.
-Blok is los en heeft compressie.
Heb maar een nieuwe startrelais gekocht maar wanneer ik de pool van mijn accu aansluit zie ik bij contact van de accuklem vonken en geknetter.
Het nieuwe startrelais was ook voor scooters tot 150cc.
Misschien zit daar het probleem omdat mijn scooter een 250cc is.
Vraag me dan af of er verschil zit in bv een 150cc tov een 250cc startrelais.
En komt het dan daarom dat de vonken er af spatten nadat ik mijn accu aansluit.
Heb hem ip een nieuwe 12v 14,7ah accu getest.
Verder werken gewoon alle lichten etc achter remlicht enz
Wie kan licht op de zaak schijnen!!
 
Ik gaf toch eerder aan dat ik geen kaas had gegeten van het werken met een meter.?
Op dit onderwerp jullie gaan verbeteren met mijn ‘logische denken’ ben ik de amp wezen meten.?😜
Heb vervolgens een meting gedaan van de twee draden die van de accu naar het relais lopen die gaf de accu spanning aan.?

Klinkt toch als we snappen er geen sikkepit van.
 
een tiende spannigsverschil kan net zo goed door de soortelijke weerstand komen. Maar ook net zo goed door de action multimeter van TS.
.
verschil tov de batterijspanning. zet je action-meterrtje 10x op de accu en zelfs die van den action zal 10 keer hetzelfde weergeven. hij zal er misschien wat naast zitten, maar wel consequent hetzelfde ernaast.
Ik ben er redelijk van overtuigd dat het klopt wat ik zeg.
Dit is toch gewoon een simpel ouderwets relais? :?
neen. in het circuit van de startmotor zitten buiten wat draden ook de accu , de startmotor en de relaiskontakten. als je eendert welk gesloten circuit ergens opent (hier dus de relaiskontakten) en je meet op die 2 punten, zal je ALTIJD de spanning van de bron meten. kan niet anders : volg beide draden en je komt uit bij de accu.
 
neen. in het circuit van de startmotor zitten buiten wat draden ook de accu , de startmotor en de relaiskontakten. als je eendert welk gesloten circuit ergens opent (hier dus de relaiskontakten) en je meet op die 2 punten, zal je ALTIJD de spanning van de bron meten. kan niet anders : volg beide draden en je komt uit bij de accu.

Als je tussen die 2 punten meet bedoel je.
Maar ik heb nergens gezegd dat de ts dat moest doen .
 
Als je tussen die 2 punten meet bedoel je.
Maar ik heb nergens gezegd dat de ts dat moest doen .
neen, maar TS zei dat hij net dat gedaan heeft waarop jij zei dat die meting onmogelijk kan :
Dat bestaat niet.
Er staat normaal maar op 1 van de 2 kabels spanning (degene die vanaf de accu komt)
De andere komt pas spanning op zodra je de startknop indrukt.
 
verschil tov de batterijspanning. zet je action-meterrtje 10x op de accu en zelfs die van den action zal 10 keer hetzelfde weergeven. hij zal er misschien wat naast zitten, maar wel consequent hetzelfde ernaast.
Helaas niet consequent er naast. in de meeste habbiekrabbie meters zit toch wel in een schommeling in de waardes in. Doorpiepen is in dit geval voor een leek gewoon het makkelijkst.
 
Bedankt jullie wedrom voor reactie!!
Even een update;
Heb vandaag de gashendel/startknop gedemonteerd om zeker te zijn of deze wel goed functioneert.
Het startknopje heeft een druk contact en ik beide kanten voorzichtig met een fijn schuurpapier netjes opgeschuurd.
Nu alles redelijk los ligt wilde ik eens kijken of dit verschil uitmaakt en of hij nu misschien wel eens zou starten met de knop.
En helaas gebeurd er toch weer niets.
Omdat ik mijn helmbak heb verwijderd mbt een evt start onderbreker heb ik met een schroevendraaier het slot erop gedrukt.
De motor denkt dat het zadel dicht is dan.

En nu komt het??

Toen ik mijn contact verder draaide ontkoppelde ik het zadelslot en je gelooft het gewoon niet maar de motor ging starten.
Moet er zeker bij melden dat het contact dus gewoon uit staat.

Ik drukte snel het slot weer naar beneden en de motor stopte met starten.
😂😂😂 heerlijk gewoon!! hahaha zijn toch alweer een stukje dichterbij.
Dus geen contact aan en gaat starten als ik hem van het zadelslot haal.?

Scooter zit vol met verassingen🎊
 
De kappen zitten de knipperlichten en achterlicht ineen, de voorlamp helmbak/zadel.
Gashendel schuifknopje van licht, van zijspiegels en het startknopje verder niets anders losgehaald.
Ik wist wel dat op sommige scooters je geen achterlicht hebt de scooter dan ook niet zal starten.
Maar de scooter wilde toen ook al niet starten, het hele elektrische gedeelte doet het gewoon.
Maar wat hij nu doet dat de scooter start zonder contact aan lijkt hetzelfde toen ik met een tang tegen het relais aan zat de boel start zonder contact.
Heb het oude relais weer terug gezet en wederom niets.
 
Beste leden,
Nog steeds aan het zoeken naar het probleem!!
Had recent nog de originale Kymco dealer (Tensen) gebeld voor informatie enof hun wat kunnen betekenen voor mij.
Ik heb uitgelegd van wat ik gedaan heb aan de scooter en waar ik nu staat.
De beste man concludeerde dat het probleem weliwaar best eens bij de cdi zou liggen.
En dat ze pas tijd hadden over 6 weken voor een grondige inspectie van de scooter💸….!
Dus heb ik nog de cdi opgestuurd naar Carmo Electronics voor onderzoek.
Heb inmiddels bericht gekregen dat de cdi 100% in orde is.
Wat een drama is dit dan weer hoopte dat ie kapot zou zijn.
Dus kortom zit ik nog steeds met een scooter die zodra ik het helmbakslot unlock de scooter gaat starten zonder dat mijn contact aan staat.
En er spanning 12.60 blijft staan op het draad/stekker van mijn zadelslot.
Dit dus als mijn contact UIT staat.

Maar ik blijf lachen hoor lopen zal ie uiteindelijk.
 
jij gaat mij leren logisch nadenken ?
als je spanning meet, moet je niet eens de stekker losmaken.
als je geen weerstand hebt, ga je ook geen spanning meten, daar is dus geen verschil tussen.
als je spanning meet en die verschilt meer dan pakweg een 10de volt weet je ook ineens dat er ergens verlies is.
van een V4 meting heb je nog nooit gehoord zeker ? zegt vééééééél meer dan weerstand meten. zoek het eens op !
 
hoe moeilijk kan dit zijn ?
al wat je nodig hebt is het electrisch schema en een multi-meter, je begint aan de batterij en volgt de draden op het schema.

als dit je petje te boven gaat is mijn advies : nog 6 weken wachten tot de dealer tijd heeft.

Maar wat hij nu doet dat de scooter start zonder contact aan lijkt hetzelfde toen ik met een tang tegen het relais aan zat de boel start zonder contact. Heb het oude relais weer terug gezet en wederom niets
dus met het oude gaat de startmotor niet automatisch rond ? dan zijn de kontakten van het nieuwe relais vast gelast.
 
Nogmaals bedankt voor jullie reactie!!I

Ik ga een schema van de bedrading uitprinten👍
Met de oude relais doet hij helemaal niets.!
Het zadelslot is dan open maar hij start weliswaar dan niet automatisch.

Ik had voor een 150cc relais nieuw gekocht gemonteerd en start wel automatisch.
Daarna heb ik een relais voor 150cc tot 500cc gekocht en wederom automatisch starten.
Je zegt dat ze zijn vastgelast.?
Hoe kan dat dan? die van 150cc kan waarschijnlijk de stroom niet aan? maar die 150 tot 500cc mag toch niet vastlassen.
 
Forumleden,

Ik ben vandaag bij de scooter wezen kijken....
Als de stekker van het contactslot af is,start de scooter nog steeds automatisch als het slot van de buddy open gaat!
Er staat een harde + op het connector van de helmbakslot.Dit vindt ik vreemd.
Met de startknop starten gebeurd er niks,geen klik niks.
Remhendel(achterlicht wetkt),ook de onderbreking op de standaard werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan