Startprobleem Monster 900

TripleSteve

MF veteraan
7 apr 2013
2.403
1.413
Grunn
Instagram
Jeugd,

Ik heb een probleem met mijn 1994 Ducati Monster 900 -O-

Probleem: Af en toe als ik op de startknop druk, dan lijkt het net alsof de accu leeg is. Soms als ik de knop dan weer loslaat, dan probeert ie een aantal seconden later alsnog de startmotor rond te draaien, ook al druk ik dus niet meer.

Accu is vernieuwd, aarde is oké, en de kabels zijn nieuw, koolborstels zijn vernieuwd.

Wie o wie ?

Startrelais ? Startmotor ?
 
Ik ben er gezien de symptomen van overtuigd dat het in de bedrading zit. De startmotor gaat niet vanzelf lopen als hier intern sluiting in zit. Ook merk je dat met starten, weinig vermogen en gaat dan niet rond als normaal (alsof je accu leeg is).

Hier hoef je het dus niet te zoeken.

Naja, dit is dus wel zo als hij blijft plakken en doorstarten zeg maar.. dat gaat heel langzaam en net alsof mn accu leeg is.
 
als er een te grote weerstand is over de kontakten, heb je een spanningsval : de kontakten zijn dan eigenlijk een weerstand.
dus zet je je meetpennen op beide kontakt-aansluitingen en duwt op de startknop. meet je 0V (of pakweg maximaal 0.5V), zijn je kontakten in orde. meet je meer, is er een weerstand tussen beide meetpennen en ga je wel iets meten. net hetzelfde als je over een lamp/andere weerstand zou gaan meten. als de kontakten geen verbinding maken (je duwt niet op de knop of ze zijn kapot), heb je een oneindige weerstand en ga je dus gewoon de baterijspanning meten.

+
 
Ja en dat kan door sluiting komen waarbij er een lage stroom blijft lopen.

Hoor je het relais dan ook heel snel tikken toevallig?

Heb je al kunnen kijken naar de bedrading?

1. Nee dat niet!

2. helaas niet, scriptie is killing me ;-)

Morgen middag en avond heb ik vrij gepland om hem "klaar" te maken, I hope..
 
Wat zou de startmotor in dit geval met het "doorstarten" als ik de knop los laat te maken kunnen hebben denk je ? ben wel benieuwd, iedereen heeft er een andere kijk op en samen lossen we dingen op!

ofwel blijft je startrelais tijdelijk plakken (ja, ook je nieuwe, als de amperages te groot zijn voor het komtaktoppervlakte van de kontakten) , ofwel blijft er tijdelijk spanning staan op het aanstuurgedeelte van je relais.

multimeter aansluiten dus, meten is weten.
 
ofwel blijft je startrelais tijdelijk plakken (ja, ook je nieuwe, als de amperages te groot zijn voor het komtaktoppervlakte van de kontakten) , ofwel blijft er tijdelijk spanning staan op het aanstuurgedeelte van je relais.

multimeter aansluiten dus, meten is weten.

Die relatie legde ik idd even niet... bij sluiting gaat er een giga stroom lopen waarbij het relais kan blijven plakken ja. Ook die nog maar even uit elkaar dan :)
 
Nou het werkt allemaal weer hoor..

alle kabels gecheckt en dat was het niet.
kabel van relais naar startmotor vervangen door een dunnere maar originele en die bypass aangelegd zoals hierboven afgebeeld.

Echter is mn accu helaas denk ik kapoet!

Na een paar keer starten is het over en uit, jaartje oud, vant winter in huis gestaan en poosje gedruppeld. Mag niet kapot zijn toch ? Maar eens even mee terug denks
 
Ik heb geen idee wat het probleem was en wat je nu gedaan hebt haha

Een accu kan slecht tegen diep ontladen en van een lege accu blijft je startmotor niet hangen.

Welke lader heb je en hoe lang heeft hij er aan gehangen? Ik heb ook met regelmaat een nieuwe accu moeten kopen na een overwintering waarvan de hele tijd aan de lader. Totdat ik een CTEK lader en een AGM accu kocht. Nu ben ik 3 jaar verder en start hij nog als nieuw.
 
Ik heb geen idee wat het probleem was en wat je nu gedaan hebt haha

Een accu kan slecht tegen diep ontladen en van een lege accu blijft je startmotor niet hangen.

Welke lader heb je en hoe lang heeft hij er aan gehangen? Ik heb ook met regelmaat een nieuwe accu moeten kopen na een overwintering waarvan de hele tijd aan de lader. Totdat ik een CTEK lader en een AGM accu kocht. Nu ben ik 3 jaar verder en start hij nog als nieuw.


Zoals ik zei, ik heb de kabel vanaf de stekker naar het relais vernieuwd.En van het relais naar de startmotor ook. Die andere kabels waren niet origineel, maar dik en de ogen slecht geknepen/gesoldeerd.

Start nu weer als een zonnetje *O* Mits de accu dus vol -O-

Ik heb een normale acculader, en een accumate druppellader
 
Ik heb geen idee wat het probleem was en wat je nu gedaan hebt haha

Een accu kan slecht tegen diep ontladen en van een lege accu blijft je startmotor niet hangen.

Welke lader heb je en hoe lang heeft hij er aan gehangen? Ik heb ook met regelmaat een nieuwe accu moeten kopen na een overwintering waarvan de hele tijd aan de lader. Totdat ik een CTEK lader en een AGM accu kocht. Nu ben ik 3 jaar verder en start hij nog als nieuw.

als de accu slecht is zakt de spanning in en gaat er meer stroom lopen, hierdoor kunnen de contacten van het startrelais blijven kleven. komt zelfs voor dat de accu los gekoppeld moet worden om de startmotor te stoppen.
 
Vraagje, kan ik het aangrijpmoment van mn koppeling ook verstellen ?

Droge koppeling, hydraulische pomp


Als ik mn hendel nu maar een klein beetje laat gaan dan wil de motor er al vandoor en omdat het ook nog een een heel kort slagje is totdat die volledig ontkoppelt is, gebeurt het in de praktijk dat ik met een slippende koppeling weg moet rijden.

Zit geen lucht in, heb geen verstelbare hendel en gaat om een monster 900 uit '94
 
Oke het start probleem is opgelost, maar het andere probleem is er nog!

Mn accu loopt leeg, heel langzaam! Na 4 nachten ofzo niet meer genoeg startkracht.

Dacht eerst aan een lekstroom, maar met de multimeter eraan geeft ie precies 0,0 aan...

Iemand een idee ?

Accu is een jaar oud en heeft afgelopen winter in de slaapkamer gestaan en regelmatig aan de druppellader gehangen.
 
Ga idd toch ook maar uit van accu, geeft nu met meten toch ook wel een laag voltage aan dus toch kapot denk ik.

Kl*teding..

Heb nu Gekozen voor een MotoBatt MB16AU !

Ben benieuwd, maar volgens ervaringsdeskundigen zal dit een verademing zijn.

Prijs viel me alles mee, €68,50 inc. verzenden
 
Terug
Bovenaan Onderaan