startprobleem suzuki gsx 600 f BJ 1989

Martijnwuck

MF'er
14 mrt 2016
59
0
hallo,

ik wil graag een vraagje stellen over een probleem met starten.
mijn gsxf wil vooral s'ochtends niet starten. Smiddags vanaf mijn werk starten en lopen.

S'ochtens:
motor staat onder zeil op de midden bok, rijd de motor naar de steeg en zet hem op de standaad, daarna loop ik de steeg uit naar de parkeer plaats, ga erop zitten en draai mijn contact om. (versnelling staat in neutraal) lampjes olie en neutraal gaan branden.

na het indrukken van mijn startknop gaan de lampje flauw branden en je hoort waarschijnlijk het startrelais opkomen, als ik dit een paar keer doe start de startmotor pas.

S'middags

motor staat de hele dag binnen en op de middenbok, ga erop zitten en rijd hem naar buiten. daar gaat het contact om en start ik hem in een keer.

accu is nog geen half jaar oud en had hem om te testen de hele nacht aan de oplader gehangen.

ik had wel eens eerder soortgelijk problemen gehad, als hij langere tijd op de zijstandaard stond, maar dan een of twee keer en lopen. wel zelfde euvel.

Als de motor loopt is er geen probleem.

je zou bijna zeggen dat het iets met de side stand relais of contact is, maar kan het niet thuis brengen waarom dat ook reageerd als er geen spanning op de motor zou staan en dan zou ik naar mijn mening ook tijdens het rijden een probleem moeten hebben, lijkt mij.

hebben jullie ook zoiets meegemaakt.

morgen ben ik vrij en ga ik hem meteen op de bok starten zonder hem op de zijstandaard te zetten.....

en anders moeten alle kappen er weer vanaf om alles door te meten.

ik hoop dat jullie nog ideeen hebben

met vriendelijke groet

martijn
 
@martell dat is een goede had ik ook nog niet aan gedacht, die zit idd ook rechtstreeks tussen de startknop en startrelais in.

maar dat zou betekenen dat je niet met opgetrokken of afgevallen koppeling zou kunnen starten.

contact van sidestand relais staat in serie met dodemansknop, als een van deze hoog ohmig zijn krijgt het startrelais misschien ook te weinig om goed op te kunnen trekken.
 
@janbros stel nou dat een van deze kontacten rot is en teweinig spanning door laten door een te hoge overgangsweerstand, en ik op de startknop misschien af en toe maar 10 volt over hou, ipv 12,5. dan kan mijn startrelais misschien toch ook net wel net niet optrekken.

Daarbij zorgen de dodemansknop en sidestand relais voor de spanning op de startknop. geschakeld via het contactslot( misschien is die wel rot)
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Ik heb een Suzuki gsx 600f uit 1989 , nu zit daar een accu van 11ah met 160cca.
Maar als ik kijk in het Haynes boek staat daar een 14ah accu in. Alle
Webshops verwijzen naar een 11ah

Wat is nu de beste optie ? Ook evt ivm belasting van dynamo en koude start
 
Een Haynesboek is handig, maar niet altijd correct op details.

Als ik in lijstjes ga kijken, kom ik de YB10L-B2 tegen als standaard accu voor deze motor.
 
startknop doorgemeten: weerstand tussen de 0.2 en 60 ohm deze maar effe uit elkaar gehaald en schoongemaakt met scotchbrite. nu elke druk 0.1-0.2 ohm. zat zwart aanslag op.
dodemansknop : 0.2 ohm

weerstand kabels multimeter 0.1 ohm

zo meteen verder naar start relais. neutral switch en sidestand switch.

wat gebruiken jullie voor tegen de vocht bij de contacten ???
 
ik vermoed dat toch het probleem lag bij de sidestand switch, deze had 573 ohm als hij gemaakt is . en oneindig als hij verbroken is.

dus dat zou wel verklaren waarom ik alleen start problemen zou hebben na gebruik van sidestand.

alleen wel raar dat de motor tijdens rijden niet uitvalt.

hoofdcontacten van startrelais : 0.1 ohm
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan