Startprobleem Yamaha XJ600

bkneep

MF'er
13 jun 2011
57
0
Amsterdam
Het is weer eens zover. Inmiddels zoveel opgelost en heerlijk gereden tot afgelopen dinsdag. Mijn eerste lange rit gemaakt van bijna 200 km op kosten van de baas *D . 's Avonds wil ik van mijn werk naar huis rijden en niet meer starten. Motor aangeduwd en naar huis gereden. Startmotor gaat niet rond en relais klikte alleen maar en maakte een brommend geluid. Heb bij Roukema een slooprelais gehaald en er in gezet en dacht het probleem te hebben opgelost maar helaas. Relais blijft brommen terwijl de startmotor niets doet. Heb deze ook weer uit elkaar gehaald en weer schoongemaakt, koolborstels zijn goed. Heeft iemand nog een idee waar ik het in kan zoeken. Nu kom ik op het forum meerdere topics tegen over dit onderwerp maar is voor mij nog niet duidelijk. Wat kan ik nu doen om te kijken waar de storing zit? Hoe kan ik het relais of de startmotor testen om dit uit te sluiten en waar kan het nog meer aan liggen? Accu is trouwens prima, voltage is nu 13,7 V.
 
dat klikken geeft toch aan dat de accu te zwak is of dat er te weinig vermogen bij de startmotor komt.
hoe kom je aan 13,7 volt?
is dat vlak nadat je de accu hebt opgeladen?
als je de accu oplaadt en dan de accu een half uurtje tot rust laat komen, mag je niet meer meten dan 12,6 volt.
 
Accu met hoge Ri (inwendige weerstand). Accu gedraagt zich in alle opzichten volkomen normaal, zolang je hem maar niet (zwaar) belast.

Zet komplamp aan en start de motor. Als het licht meer dan een beetje verminderd (als in gloeiende spijker) dan accu verdacht.
 
Bij starten daalt het voltage naar 5 a 6 Volt. Met licht aan doet hij helemaal niets en licht dooft dan bijna. Dus toch de accu terwijl ik dacht dat dat zo een beetje het enige was dat nog goed was.
 
Als tip wil ik je meegeven om het zekeringskastje(aansluitingen) te controleren of op zekerheid te vervangen en de massakabel na te zien.
Heeft bij de XJ van mijn vrouw ook het nodige geholpen(startproblemen/uitvallen)
 
Bij starten daalt het voltage naar 5 a 6 Volt. Met licht aan doet hij helemaal niets en licht dooft dan bijna. Dus toch de accu terwijl ik dacht dat dat zo een beetje het enige was dat nog goed was.

Als de accuspanning van een volledig geladen accu tijdens het starten daalt naar 5 á 6 Volt, dan is de accu met 200% aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hartstikke morsdood.

Koop een nieuwe accu, eerst aan de druppellader totdat hij helemaal goed vol is en dan pas inbouwen.
Motor starten en dan de laadspanning nameten.
Laadspanning > 14,5V of < 13,4V ? Spanningsregelaar of dynamo overleden.

Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Als de accuspanning tijdens het starten daalt naar 5 á 6 Volt, dan is de accu met 200% aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hartstikke morsdood.

Koop een nieuwe accu, eerst aan de druppellader totdat hij helemaal goed vol is en dan pas inbouwen.
Motor starten en dan de laadspanning nameten.
Laadspanning > 14,5V of < 13,4V ? Spanningsregelaar of dynamo overleden.

Veel succes!
Zo zou ik veel accu's verkopen. Eerst accu laden en dan meten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan