startprobleem

15 feb 2015
59
12
Gentbrugge
Ik rij met een Sym joymax 125i 2015.
Een keer of 4 per jaar wil hij niet starten. Startmotor draait mooi rond. Accuspanning is 12.6V.
Gewoon dan een dagje laten stilstaan, en hij start weer bij de eerste druk op de startknop.
Onhandig als je naar je werk wil rijden...
Onlangs nog bougie en luchtfilter vervangen.
Gisterenavond is de scooter bij het binnenkomen van mijn straat stilgevallen en na een paar startpogingen de scooter met de hand de garage binnen moeten duwen.
Deze morgen startte hij weer bij de eerste druk op de knop..

Ik had eerst gedacht aan de zijpikkel switch...maar dan zou de startmotor niet draaien..

Heeft iemand ervaring met dit probleem?
 
Hier geen ervaring mee, maar eens proberen te 'troubleshooten'.

Een motor heeft:

Vonk,
Benzine,
Lucht

Nodig om te werken (in een notendop). Lucht was er volgens jou dus nog naar Vonk en Benzine kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of de startmotor nooit draait als de zijstandaard uitstaat.

Verder kan je aanzuigrubber (tussen luchtfilter en carburateur/ injector) gescheurd zijn, maw valse lucht. Probeer eens uit met iets meer gas erop.
 
Ik vind het een erg vreemd fenomeen maar heeft vast een verklaring, want het zou niet moeten.

Je kunt hem inderdaad eens uitlezen maar of je wat vind, denk ik niet, maar je weet maar nooit! Het is nu een feit van uitsluiten wat het niet is, dan houd je over wat het wel kan zijn.

Ik denk dat je eens naar je kleppen afstelling moet kijken, ik denk dat daar je probleem ligt.
 
benzine pomp gok ik op zo klinkt het vooral het niet starten als hij warm is.
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
er zijn veel scooters met benzine pomp problemen vooral de wat oudere scooters x max vespa gts en nog veel meer hebben allemaal dat probleem.
ik heb er voor de rest geen verstand van laat dat duidelijk zijn ;)
 
Je kan eens proberen om de benzinedop open te draaien als hij niet wil starten, zou kunnen vapor lock zijn.
Ik denk dat je bedoelt dat de ontluchting van de brandstoftank verstopt zit waardoor de brandstofpomp na verloop van tijd er niet meer in slaagt om brandstof uit de tank te pompen. Dat is niet echt Vapor Lock, maar het is een verwant probleem.

En, Fronteradriver, dat zou het best wel eens kunnen zijn, want er is volgens mij niets fundamenteels mis met je motor. Maar dan zou het zo moeten zijn dat je het probleem alleen hebt na een zekere rijtijd of na een korte stilstand maar nooit bij een koudstart. Er lekt altijd wel wat lucht de tank in.

Uit je bericht leid ik af dat het zowel gebeurt bij een koudstart maar dat het ook kan gebeuren terwijl je aan het rijden bent.
Het enige wat je moet doen is wachten en dat werkt altijd.
Klopt dit?
 
Deze week toch een paar keer gereden (ook in de regen) en geen problemen gehad...startte bij de eerste druk op de knop.

Ik denk dat je eens naar je kleppen afstelling moet kijken, ik denk dat daar je probleem ligt.
Kleppen zijn ongeveer een 3000 km geleden gesteld..bij warme motor loopt hij als een zonnetje..
Uit je bericht leid ik af dat het zowel gebeurt bij een koudstart maar dat het ook kan gebeuren terwijl je aan het rijden bent.
Het enige wat je moet doen is wachten en dat werkt altijd.
Klopt dit?

Een keer of vier per jaar heb ik dat bij koudstart....gewoon een paar uur laten staan en hij doet het weer..
Vorige zondag eerste keer stilgevallen bij warme motor en niet meer willen starten....een uurtje laten staan en hij deed het weer....
 
Deze week toch een paar keer gereden (ook in de regen) en geen problemen gehad...startte bij de eerste druk op de knop.


Kleppen zijn ongeveer een 3000 km geleden gesteld..bij warme motor loopt hij als een zonnetje..


Een keer of vier per jaar heb ik dat bij koudstart....gewoon een paar uur laten staan en hij doet het weer..
Vorige zondag eerste keer stilgevallen bij warme motor en niet meer willen starten....een uurtje laten staan en hij deed het weer....en nog steeds...
 
Deze week toch een paar keer gereden (ook in de regen) en geen problemen gehad...startte bij de eerste druk op de knop.


Kleppen zijn ongeveer een 3000 km geleden gesteld..bij warme motor loopt hij als een zonnetje..


Een keer of vier per jaar heb ik dat bij koudstart....gewoon een paar uur laten staan en hij doet het weer..
(...)
Dat is niet logisch.
Je probeert hem bij koudstart te starten en dat lukt niet. Maar enkele uren later wel.
De motor was koud en wou niet starten en enkele uren later is die nog altijd koud maar wou wel starten. Wat is er dan in die tussentijd veranderd?
 
Hoe oud is je batterij ? Ik vermoed 4 jaar sinds nieuw ? Spanning ? En wat is de spanning bij het starten ? Als je batterij net niet genoeg toeren maakt om een of andere reden start hij niet. Bougie reeds vervangen ? Bij mijn scooter raar fenomeen, ook nu en dan stilvallen en onbekende oorzaak, bougie was gebroken en maakte slecht contact / de 2 breukvlakken zaten gecorrodeerd tegen mekaar, daarom deed de scooter het meestal wel en heel soms niet.
 
Batterij is een gelbatterij en is nu een jaar oud. Spanning voor het starten is 12.5v, na het starten 14,5 v. Bougie vervang ik elk jaar, maar brengt geen verandering.
 
Spanning voor het starten is 12.5v, na het starten 14,5 v.

Dat is vreemd: na starten hoger dan voor starten? Je zou verwachten dat na een mislukte startpoging de accu minder geladen is. Hoe en wat heb je gemeten?
Als het de batterijspanning is van een 12V accu hoe kan je dan 14,5V meten zonder dat de motor draait?
 
Na het starten draait de motor en de alternator...vandaar de 14,5v gemeten via de interne spanningmeter.
Na een paar mislukte startpogingen daalt de spanning in de accu...
 
Ik heb eens een bougie besteld bij Easyparts. Volgens hun website is dat een NGK 2306 CPR8EA-9.
Bij de dealer krijg ik altijd een NGK 1275 CR8E. Volgens de website van Easyparts is dat er een voor de GTS 125i.
Dezelfde afmeting....enkel de electroden afstand is verschillend.
Misschien is dat de oorzaak?
 
Terug
Bovenaan Onderaan