Triumph Sprint RS start niet meer na wasbeurt

Ferros1985

MF'er
23 jan 2022
38
8
Hallo allemaal,
Ik heb een triumph sprint rs 955i uit 2000. De motor vertoonde gister na het wassen wat kuren met starten. De motor sloeg niet aan maar maakte een tikkend geluid.
Accu probleem werd gezegd. Meteen accu vervangen voor een mooi nieuw exemplaar, maar nog wilde de moto niet starten en blijft het geluid van een te lage accuspanning maken.
Ook met een jumpstart slaat de moto niet aan.
Aanduwen is ook geen succes en ook dan doet de moto niets.
Er zit voldoende benzine, maar ondanks dat alles geen succes helaas.
Heeft iemand mogelijk een idee wat het zou kunnen zijn?
Dank jullie wel alvast voor de reacties.
 
Ik heb dit wel eens gehad op mijn honda met een kapotte spanningsregelaar. Doet die van jou het nog?
Even wat logica. Al hij de motor niet gestart krijgt, hoe kan hij dan achterhalen of de spanningregelaar juist werkt?

Motor gewassen.... is natuurlijk met water......logische gedachte dat er ergens water in is gekomen dat het euvel veroorzaakt.
Vraag is dan nog, waar?
 
Ik heb dit wel eens gehad op mijn honda met een kapotte spanningsregelaar. Doet die van jou het nog?
Ik heb zo snel geen idee.
Zal deze eens door laten meten.
Ŵant wanneer we proberen te starten valt ook het display helemaal uit, omdat er ergens veel power naartoe gaat. Het is mij verteld dat dat niet goed is en dat het scherm aan moet blijven bij het starten.
Maar thnx en we gaan er naar kijken.👍💪
 
Je zal toch net het ontiegelijke geluk hebben dat je startmotor vast is gaan zitten of kortgesloten is na het wassen? Trek eens de dikke kabel van de startmotor los en kijk dan eens of je dash tijdens het indrukken van de startknop nog steeds uit/wegvalt?


*aangepast wegens terechte opmerking @Janbros
 
Laatst bewerkt:
Zit toch een 30A zekering in het relais circuit? Als je die trekt kun je op’t knopje drukken zonder dat de spanning het relais doet opkomen. Dan mag’t dashboard ook niet afvallen. Dan kun je een deel van het circuit uitsluiten.
die zekering dient voor alles, niet alleen het startrelais en noemt de hoofdzekering. geen zekering is nergens spanning, ook niet naar het dashboard.
 
Thnx voor alle tips hiervoor.
Ik heb net een weekendje luxburg gehad met een leenmotor. Een cfmoto mt800 sport. Ik heb me toch heerlijk vermaakt op die machine.
Ik ga morgen de andere moto weer ophalen bij de garage en eens kijken met alle adviezen wat het probleem zou kunnen zijn 💪👍
 
Vandaag eens de startmotor doorgemeten met de multimeter.
Vanaf de plusaansluiting geenzonderheden te vinden tot aan het tandwiel.
Hier sloeg de meter zeer fors op uit tot wel 1200ohm.
Dus startmotor vervangen
 
Zo heb de triumph uit elkaar liggen.
Gehele koppeling eruit gehaald en krukas handmatig gedraaid.
Hier hoor ik echter geen rare geluiden.
Startmotor draait probleemloos rond op de tandwielen.
Wanneer ik het tandwiel met de behuizing voor de koppelinsplaten erinzet en dan probeer te starten maar hij een enorm kabaal.
Achterin dit tandwiel zitten ook veren. 1 daarvan kan ik vrij bewegen.
Ik weet niet of dit normaal is.
Dat het kan zijn dat het puur alleen aan dat tandwiel zou liggen?
Of hebben jullie nog andere suggesties?

Thnx alvast allemaal
 
Topic-Titel aangepast

"Startprobleem" --> "Triumph Sprint RS start niet meer na wasbeurt"


Probeer volgende keer even een duidelijkere titel te verzinnen
 
Het relais geeft geen weerstand.
Die 1200 gaf de meter metende vanuit de poolaansluiting naar het tandwiel.
Ik kan mogelijk nogmaals eens naar jet relais kijken.
Maar zonder het buitenste koppelingshuis klinkt alles heel normaal. Zodra ik het buitenste koppelingshuis met tandwiel erin plaats gaat hij niet meer rond en geeft het een ratelend geluid.
 
Ik begrijp er geen reet van, maar waarom meet je van de poolaanluiting naar het tandwiel?
En het zal wel aan mij liggen, maar wat bedoel je precies met poolaanluiting?
Maw, er is hier iets heel vreemds aan de hand, of je omschrijving is warrig.
 
Dan denk ik dan mijn omschrijving waarig zal zijn. Mijn excuus hiervoor.
Maar ik heb er al een andere startmotor in zitten.
Het probleem is nu dat wanneer ik het buitenste koppellingshuis eruithaal en dus de krukas niet aan laat drijven alle tandwielen netjes rondgaan en er niets aan de hand is. Zodra ik het tandwiel met buitenste koppelingshuis weer terugdoe gaat de motor niet meer rond.
De krukas kan ik wel handmatig rond laten gaan en merk hier geen problemen bij op.
Hopelijk is mijn verhaal zo wat duidelijker.
 
Dat hab ik nog niet gedaan.
Wel zonder de bougies de krukas handmatig verdaaid om te kijken of deze zonder problemen rond zou gaan. Dit is wel het geval.
Moet ik dan de moto starten met open bougiegaten? Of moet ik de bougiedoppen er dan wel in doen?
Sorry ik ben nog een grote leek op dit gebied, maar probeer me er zo goed mogelijk in te verdiepen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan