startproblematiek

Accu Laden

MF'er
6 sep 2005
107
0
Beste forumleden,

sinds enige tijd heb ik problemen met het starten van mijn ducati supersport 900 i.e. Het lukt niet meer zonder dat iemand de motor aanduwt.
Het probleem kan niet aan de accu liggen omdat die al meermaals vervangen is. ondermeer vorig jaar en drie maanden geleden weer.

Ik vermoed iets anders en misschien kan iemand hier iets over zeggen. Ik heb de accu op verschillende momenten gemeten met een voltmeter.
Deze was twee dagen na het rijden 12,69 v. Vervolgens twee weken later gezakt naar 12,55 v. Zodra ik het contact aandeed zakte hetnaar 12,37 v. Dan op de startknop drukkende waarbij de motor wel rondgaat maar niet aanslaat zakt het in tot 10,8 v. Wat mij te weinig lijkt en ik vermoed hier ergens een probleem. Gelijk na een lange rit was de accuspanning weer 13 v.

Zoals jullie kunnen begrijpen frustreert dit en ben ik het zat om een vriendelijke omstander te vragen voor een zetje als ik met de motor wil rijden.
 
Beste forumleden,

sinds enige tijd heb ik problemen met het starten van mijn ducati supersport 900 i.e. Het lukt niet meer zonder dat iemand de motor aanduwt.
Het probleem kan niet aan de accu liggen omdat die al meermaals vervangen is. ondermeer vorig jaar en drie maanden geleden weer.

Ik vermoed iets anders en misschien kan iemand hier iets over zeggen. Ik heb de accu op verschillende momenten gemeten met een voltmeter.
Deze was twee dagen na het rijden 12,69 v. Vervolgens twee weken later gezakt naar 12,55 v. Zodra ik het contact aandeed zakte hetnaar 12,37 v. Dan op de startknop drukkende waarbij de motor wel rondgaat maar niet aanslaat zakt het in tot 10,8 v. Wat mij te weinig lijkt en ik vermoed hier ergens een probleem. Gelijk na een lange rit was de accuspanning weer 13 v.

Zoals jullie kunnen begrijpen frustreert dit en ben ik het zat om een vriendelijke omstander te vragen voor een zetje als ik met de motor wil rijden.
Dat zou een kapotte startrelais kunnen zijn
 
Dat zou een kapotte startrelais kunnen zijn
Je bedoeld dat die slecht contact maakt waardoor er spanning over de contacten staat?
Lijkt me niet waarschijnlijk maar dat is eenvoudig te meten door de spanning op de 2 dikke aansluitingen te meten tijdens starten. Hier zou bijna geen spanning mogen staan.
 
Je bedoeld dat die slecht contact maakt waardoor er spanning over de contacten staat?
Lijkt me niet waarschijnlijk maar dat is eenvoudig te meten door de spanning op de 2 dikke aansluitingen te meten tijdens starten. Hier zou bijna geen spanning mogen staan.
Omdat vaak ook de ontsteking/brandstofpomp word aangestuurd via het startrelais, ofdat bij deze motor ook zo is weet ik niet.
Ik heb zelf ook wel eens een slechte startrelais gehad, die starten niet elektrische maar kon ik wel aanduwen, een beetje het zelfde geval als waar TS last van heeft.
 
Omdat vaak ook de ontsteking/brandstofpomp word aangestuurd via het startrelais, ofdat bij deze motor ook zo is weet ik niet.
Ik heb zelf ook wel eens een slechte startrelais gehad, die starten niet elektrische maar kon ik wel aanduwen, een beetje het zelfde geval als waar TS last van heeft.
Ik ben benieuwd hoe dat dan werkt. Bij welke motor weet je dat dit van toepassing is?
 
Ik heb inmiddels startkabels aangeschaft en ga dat volgend weekend proberen. Ook zal ik de andere aanbevelingen nog volgen en ook daar gaan meten.

Als de motor eenmal (kort) gelopen heeft dan start hij wel weer met behulp van de eigen accu. Na aangeduwd te zijn sloeg de motor een tweetal keren af toen hij op de choke stond te pruttelen. Dat was misschien twee minuten nadat hij gestart was. Dus dat vind ik ook wel vreemd. Misschien is het wel het brandstoffilter? Hoewel die enige duizenden kilometers terug al vervangen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan