startproblemen Aprilia Pegaso

pegaso-rider

MF veteraan
6 aug 2011
1.051
12
Fryslân
Het gaat om een Aprilia Pegaso 650 van bj 2000.

Beste mensen,
wil ik vanmiddag van m'n werk terug naar huis. Wordt ik geconfronteerd met een niet startende motor. Op het moment dat ik de motor probeer te starten hoor ik alleen maar een droge klik.
Even stevig gevloekt en de motor naar een bovengelegen parkeerdek gedrukt. Natuurlijk met de bedoeling om de motor met mij erop naar beneden te laten rollen en zo te starten. Ben ik (zwaar hijgend) boven en klaar voor de aftrap... start de motor bij een laatste ultieme poging wel.

Opmerkelijk is dat de dashboardverlichting tijdens het starten verminderd brandt.

Een week terug had ik hetzelfde probleem en toen heb ik direct een nieuwe accu laten plaatsen. Heeft iemand van jullie suggesties wat er aan de hand zou kunnen zijn?
 
Als het zonnetje morgen weer aan de hemel staat ga ik het laadsysteem doormeten. Maar eeh, waarom eerst niet en vervolgens na een (pittige) wandeling op een oplopende helling slaat ie na een voorzichtige klik ineens aan.

Overigens, na een wandeling van 4 km zonder benzine ben ik gevoelig geworden voor een lege tank. Dus daarvoor ben ik altijd op m'n hoede. :P
 
Vergeet een kleinigheid niet te checken: klemmen goed vast op brandschone accu-polen.

Ook nog: mogelijke oxidatie in starter-knop-contacten.

Zijstandaard aanwezig? Daar zit bij veel motors een tamelijk kwetsbaar veiligheids-schakelaartje aan.

Een slok reiniger-toevoeging in de tank wil weleens raadsels beëindigen.
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend weer hetzelfde probleem. De accu geeft een correcte spanning aan. De laadstroom is 14 V. Desondanks start "het ding" wel met een startbooster. En dan zet ik de startbooster erop, hij weigert nog twee a drie keer en vervolgens start de motor.

Willem1940. Klemmen zijn goed (heb ik alsnog schoongemaakt). Toevoeging bij een andere storing reeds in de tank gehad.
 
Maar goed, in aanvulling op voorgaande berichten. Volgens een dealer zou het best wel eens de startrelais kunnen zijn. Volgens twee andere dealers kan het niet de startrelais zijn. Dus morgen probeer ik de startrelais te omzeilen door een rechtstreekse verbinding tussen de startmotor en de accu tot stand te brengen. Heeft iemand suggesties?
 
Terug
Bovenaan Onderaan