startproblemen bij bmw f650(bij regen)

IJzervreter

MF veteraan
Donateur
29 apr 2004
31.736
17.710
Een (vrouwelijke) collega is een echte doorrijdster maar heeft de laatste maanden steeds last van een motor die niet meer starten wil nadat de motor nat is geweest. Dit gebeurd haar bv na 20 minuten rijden in de regen na een tankstop. De accu lijkt dan leeg te zijn en ze hoort alleen klikklik. Accu is nieuw, hele elekrische systeem is nagezien door haar dealer en(ingespoten)Het ding is 5 jaar oud en heeft 60000km gereden. Goede staat van onderhoud.Iemand hier mee bekend!?
 
Een niet geheel waterdicht startrelais misschien?
Ze moet eens proberen om als hij niet start het relais even direct door te verbinden, dan weet ze meteen of het daar aan ligt.
 
Ik zal morgen even naar haar motor kijken, aanduwen is voor zo,n meissie ook niet echt wat!Het rotte is dat ik niet weet wat haar dealer al gedaan heeft.Ik hoopte een beetje op een "kwaaltje"die typisch is voor 650 ofzo.
IJzervreter
 
Zot,..ik bedoel,.....zie je me al op het werk met een emmertje en gietertje(plantenspuit) aan de gang. Ik weet dat het DE manier is om storingen te vinden!
Ach ik help haar wel, ze wel een echte motorrijdster.
 
Starrelais zit rechts boven de accu.
Een keer hetzelde gehad-accu kappot/leeg maar daar zal wel naar gekeken zijn.

Kijk misschien even naar de aanluiting bij de startmotor, deze wil wel eens sterk corroderen aangezien de startmotor voorop het motorblok zit en daardoor veel regen kan opvangen.

succes ermmee,
Henk
 
Laatst bewerkt:
Voor allen die reageerden,.....we zijn eruit (denken we) In de schakelaar die de jiffy zit, zat een haarscheurtje. Vermoedelijk ging er bij regen water in de schakelaar en wilde de motor(onsteking) niet werken. Het kunststof schakelaartje met wasbenzine ontvet en daarna met zwarte vloeibare pakking het ding dicht gemaakt. Hopelijk is dit afdoende. Voor de zekerheid neemt ze busje wd 40 in de koffer mee. Bedankt voor de reacties namens mijn collega.
 
Even gekeken op het schema van f650,even in het duits de "wegfahrsicherung "blijkt een diode te zijn die door gaat naar de nul kant van het neutraal lampje.

deze wegfahrsichrung wordt gevoed door "kuplungsschalter" deze bedient het "anlasssper relais"waarvan het contact het startrelais bedient.

De jiffy schakelaar is toch voor de zijstandaard? zit deze wel op een F650? maar ben momenteel niet zuiver in mijn hoofd dus mijn twijfel is groot..


Schema heb ik wel.

succes Henk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan