startproblemen bmw k100rs

jakob

Die hard MF'er
8 dec 2004
406
0
Brugge
wanneer ik mijn motor wil starten komt er enorm veel vuile rook uit, dit wordt nog erger wanneer ik hem op de zijpekkel heb laten staan, dan kan ik hem bijna niet starten, en nu in de winter krijg ik hem op zijn geheel niet aan de praat, als hij dan wel op gang raakt en hij staat mooi warm is er geen enkel probleem meer.
kan er mij iemand zeggen wat ik hier aan zou kunnen doen.

groetjes
jakob
 
Da's een beetje een K-kwaaltje, die rook: Doordat de cilinders vlak liggen lopen er na het afzetten van de motor wel es een paar druppels olie naar de verbrandingskamer die dan onverwacht veel rook kunnen maken zodra je weer start. Als de motor op de zijstandaard heeft gestaan is dat natuurlijk nog wat erger. Latere modellen hebben aangepaste zuigerveren die dit redelijk effectief tegengaan. Weet ff niet vanaf welk jaar, ik vermoed eind jaren 80. Mijn 1990 16-klepper had er al nauwelijk geen last meer van. Als je K erg veel kilometers heeft gemaakt zal dit er niet beter op worden. Hoewel het soms nogal eens pijnlijke taferelen kan geven is het niet noodzakelijk rampzalig. Een nieuw zuigerveertje kan wellicht helpen, doe desnoods eens een compressie-test (warme motor).
Het slechte aanslaan van de motor heeft wellicht niets of weinig met al die rookontwikkeling te makenm behalve natuurlijk als er erg veel olie bij de bougies kan komen. Heb je veel olie-verbruik en zijn de bougies vuil en / of nogal oud?

Succes er mee!
 
Die superieure techniek levert toch nooit problemen op :?
"Probleem" is een groot woord, noem het een "niet-gedocumenteerd feature" van de vroegere K-series :+

Ter verdediging: De gemiddelde 2-kleps "K" die nog actief op de weg is zal inmiddels een astronomische afstand op de klok hebben staan (niet voor niks een 6-cijferig telwerk als km-teller). Met wat slijtage erbij zal dit doordruppelen van olie meer en meer optreden, da's nog geen schande. Zelfs aan superieure techniek komt ooit een eind.
 
Sterker nog, vanaf fabriek was dat probleem al ingebouwd. In de zuigerringen zitten spleetjes op de plaats waar je ze open "buigt" om om de zuiger te passen.
Door die spleetjes kan olie bij stilstand van de motor langzaam naar de verbrandingskamer lekken.
Als je na een rit waarbij de motor goed warm is geweest de bougies eruit draait en ze zijn mooi bruin, is er niks aan de hand.
De K serie heeft injectie en moeilijk starten kan ook door de temperatuursensor van het koelwater komen. Als deze niet aangeeft dat de motor koud is, wordt de extra inspuiting die dient als "choke" ook niet aangestuurd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan