Startproblemen BMW R1150RS

hoas

MF'er
22 jan 2008
30
0
70
Veghel
Hallo forumleden,

Ik ben in het bezit van een BMW R1150RS (2002) en 19500km. Geen alarm. Ik heb een paar keer na een lange rit meegemaakt dat hij niet wilde starten en de controlelampjes van accu en olie niet gingen branden. Na enige tijd wachten en van alles proberen startte hij weer.
Nu start de motor helemaal niet meer. De lampjes van de N en de ABS werken wel. Er zit ook stroom op de accesoiresplug. Ik heb de accu verwijderd en doorgemeten en is goed.
Na het monteren van de accu zat er weer stroom op (verlichting etc.) werkt, ook als ik de dodemansknop uitzet.
Als ik probeer te starten valt de 12 V weer weg. Als je op de startknop drukt, ook nu er geen spanning meer is, hoor je het relais wel klikken.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen of herkent het probleem. Wie weet wat er aan moet gebeuren of waar ik het probleem moet zoeken.
vr.gr.
Henk
 

Hybride

MF veteraan
6 sep 2006
7.651
135
57
Het groene hart
Bezoek site
Hallo forumleden,

Ik ben in het bezit van een BMW R1150RS (2002) en 19500km. Geen alarm. Ik heb een paar keer na een lange rit meegemaakt dat hij niet wilde starten en de controlelampjes van accu en olie niet gingen branden. Na enige tijd wachten en van alles proberen startte hij weer.
Nu start de motor helemaal niet meer. De lampjes van de N en de ABS werken wel. Er zit ook stroom op de accesoiresplug. Ik heb de accu verwijderd en doorgemeten en is goed.
Na het monteren van de accu zat er weer stroom op (verlichting etc.) werkt, ook als ik de dodemansknop uitzet.
Als ik probeer te starten valt de 12 V weer weg. Als je op de startknop drukt, ook nu er geen spanning meer is, hoor je het relais wel klikken.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen of herkent het probleem. Wie weet wat er aan moet gebeuren of waar ik het probleem moet zoeken.
vr.gr.
Henk
Dat jouw startrelais klikt duidt erop dat de accu te weinig spanning levert. Zodra de belasting ingeschakeld wordt valt ie af omdat de spanning in elkaar zakt, dan herstelt de accu zich en het proces herhaalt zich.
Je hebt de accu verwijderd en doorgemeten schrijf je... Met doormeten neem ik aan dat je bedoelt dat je de spanning hebt gemeten? Maar spanning zegt weinig over de toestand van een accu, de capaciteit is waar het om gaat en die meet je niet zomaar.

Wat doet jouw motor met een andere accu ? Gewoon via doorstartkabels starten met de accu van een auto, wees wel voorzichtig. Uit wat ie dan doet kun je afleiden of het alleen aan de accu ligt of dat er nog meer aan de hand is.
 
Laatst bewerkt:

jobbe

MF veteraan
14 apr 2006
1.301
0
40
stekkers inspuiten..is een kwaaltje...

startrelais blijft ook wel eens hangen..bij mij krijg jet het dan weer aan de praat door er op te tikken met een schroevendraaier (mag best een forse tik zijn)

succes..en anders

www.hobbyist.nl/forum


Job
 

Justice Strike

MF veteraan
12 nov 2006
4.440
0
37
Amsterdam
Verkopen die hap en een nieuwe motor kopen. Ben je van dat gezeik af. of anders even bij de dealer langs gaan.

Op een serieusere noot, even de accu uit je auto lenen en kijken of ie dan wel wil starten.
 
Laatst bewerkt:

hoas

MF'er
22 jan 2008
30
0
70
Veghel
Gezien de vele mogelijkheden van de storing ga ik toch maar een afspraak maken bij een BMW-specialist. Die kan/zal de diverse mogelijkheden op een systematische wijze afwerken en dan hopenlijk op het werkelijke probleem stuiten.
Ik laat wel weten hoe het afloopt. Mogelijk heeft daar weer iemand plezier van.
vr.gr.
Henk
 

Luna

Die hard MF'er
7 feb 2008
618
0
48
Berkel en Rodenrijs
Hoi Hoas,

Jouw verschijnselen doen mij er lijken op de problemen die ik had met de motor van mijn vriendin en komt overeen met wat Hybride verteld.

Alles werkte gewoon tot dat ik de startknop induwde dan begon het start relais te ratelen en had ik even helemaal niets meer.

Later bleek dat de minpool niet goed vast zat/ te veel weerstand gaf, tip:
- minpool loshalen schuurpapiertje over de pool en de kabel.
- kijken of het boutje niet te lang is waardoor het lijkt of hij goed vast zit maar het boutje gewoon de onderkant van de accu raakt (is op te lossen met ringetjes)
Nogmaals proberen.

Als dat niet werkt verwacht ik dat het de accu is (niet voltage maar het amperage)

Succes
 

MrUfip

MF veteraan
27 sep 2002
3.731
0
40
Zwolle (Overijssel)
www.motorcamping.eu
Hoi Hoas,

Jouw verschijnselen doen mij er lijken op de problemen die ik had met de motor van mijn vriendin en komt overeen met wat Hybride verteld.

Alles werkte gewoon tot dat ik de startknop induwde dan begon het start relais te ratelen en had ik even helemaal niets meer.

Later bleek dat de minpool niet goed vast zat/ te veel weerstand gaf, tip:
- minpool loshalen schuurpapiertje over de pool en de kabel.
- kijken of het boutje niet te lang is waardoor het lijkt of hij goed vast zit maar het boutje gewoon de onderkant van de accu raakt (is op te lossen met ringetjes)
Nogmaals proberen.

Als dat niet werkt verwacht ik dat het de accu is (niet voltage maar het amperage)

Succes
Doe er ook wat zuurvrije vaseline of accu-vet op tijdens montage bij je accu, dan voorkom je het oxideren van je aansluiting
 

hoas

MF'er
22 jan 2008
30
0
70
Veghel
Hallo forumleden.
Ik heb de motor naar een specialist gebracht. Vooraf had ik de accu laten testen en die deed het goed, ook bij een zwaardere belasting. Luna en Hybride zaten in de goede richting. *D
Uiteindelijk is gebleken, dat de massapool sluiting maakte of geen goed contact als hij onder spanning werd gemonteerd. Het betrof een orginele BMW gel accu.
Men had dit nog niet eerder meegemaakt. Gelukkig is het probleem opgelost.
Tevens de 20.0000 km beurt laten doen en een Laser Duo-tech met powerchip gemononteerd.
Hopenlijk kunnen we er weer een tijd tegen.
vr.gr.
Henk
 
Laatst bewerkt:

MrUfip

MF veteraan
27 sep 2002
3.731
0
40
Zwolle (Overijssel)
www.motorcamping.eu
Hallo forumleden.
Ik heb de motor naar een specialist gebracht. Vooraf had ik de accu laten testen en die deed het goed, ook bij een zwaardere belasting. Luna en Hybride zaten in de goede richting. *D
Uiteindelijk is gebleken, dat de massapool sluiting maakte of geen goed contact als hij onder spanning werd gemonteerd. Het betrof een orginele BMW gel accu.
Men had dit nog niet eerder meegemaakt. Gelukkig is het probleem opgelost.
Tevens de 20.0000 km beurt laten doen en een Laser Duo-tech met powerchip gemononteerd.
Hopenlijk kunnen we er weer een tijd tegen.
vr.gr.
Henk
Mooi dat het opgelost is! Kan je weer lekker rijden!