startproblemen boxermotor zijklepper

mengels

Rookie
10 feb 2019
2
0
Bij mijn boxermotor zijklepper heb ik twee dellorto's phbh 28. Om een beeld van de motor te geven, blok is gereviseerd ( 4,5 bar compressie), kleptiming en speling zijn correct, ontstekingstijdstip is correct en de motor heeft elektronische ontsteking.
Wanneer de motor loopt, loopt deze prima, pakt mooi op en loopt netjes stationair. Het probleem is dat de motor moeilijk start, pas na >10 trappen op de kickstarter slaat hij aan en loopt dan direct heel netjes. Standaard hebben deze Dellorto's .60 choke jets. Omdat na 10 keer trappen op de kickstarter de bougies nog steeds droog bleken te zijn heb ik deze gewijzigd naar een .80 choke jets, maar dit lijkt niet veel uit te maken. Ik heb nog gedacht aan een te laag benzine niveau in de vlotterkamers, maar deze Dellorto's hebben de witte vlotters die niet afgesteld kunnen worden en volgens de fabrikant altijd de juiste benzine niveau geven (tenzij ze lek zijn).
Heeft iemand nog een idee waar ik naar zou kunnen kijken om dit probleem op te lossen....Ik vroeg mij af of de relatief lage compressie (4,5 bar) het probleem zou kunnen zijn omdat dit ook een verlaagde aanzuiging vanuit de carburateur geeft....
 
Ik heb geen verstand van zijkleppers maar het lijkt erop dat je eigenlijk een carburateur nodig hebt waarbij je handmatig de vlotter kan laten overlopen zoals dat vroege gebruikelijk was om de motor koud te starten
Eenmaal lopend is er niets aan de hand lees ik .
Daar uit trek ik de conclusie dat er met de sproeiers en vlotter niveau niets aan de hand is alleen kom je vers mengsel te kort bij een koude start
Je kan nog verder gaan met het vergroten van je choke sproeier , dit heeft verder geen invloed als de motor warm is daar na het van de choke halen van de motor dat kanaal met sproeier complet afgesloten wordt bij Dell-Orto
Een andere oplossing kan zijn om de hoeveelheid lucht te verminderen dan wordt het startmengsel ook veel rijker .
Er is in ieder geval nog genoeg ruimte om te experimenteren voor een oplossing .

Er steek me nu wel een vraag op hoe werd het choken gedaan voor de Dell-Orto's erop gingen ??
 
Zijklepper boxer Ural, Dnepper, Cheng ( weet dat die vaker met Dellorto's uitgerust werden als vervanger voor de onbetrouwbare russische en chinese carbs) of Bmw ( die laatste zal wel niet daar die met Bing was uitgerust )
Wel, ik heb een dnepr kopklepper gehad die ook was uitgerust met dell orto's. Liep wel maar niet geweldig..
Beter starten en lopen met de Russische K65 carbs..
 
Kijk eens hier Er zijn dus vlotters met een verschillende gewicht te koop.

Maar als hij goed stationair draait, accelereert en zijn top haalt, dan zou ik het eerder in het chokesysteem zoeken dan in het vlotterniveau. En de rest van de afstelling vooral met rust laten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan