Startproblemen Burgman 400 uit 1999

Heva

Rookie
2 mrt 2014
20
0
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum. Na twee jaar geleden mijn Bandit verkocht te hebben ben ik nu overgestapt op een Burgman 400.
Nu ben ik een week in het bezit van deze perfecte scooter. Er is alleen een startprobleem. De motor draait wel maar slaat niet aan. Ik heb al een nieuwe accu.
Als ik de motor start op de accu van de auto dan start hij ook niet. Althans slecht.
Als ik de auto start, dan staat er 14,5 Volt op, dan start hij gelijk.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn er electrische schema's te downloaden?

Met vriendelijke groet,
Henk
 
Er zijn andere mensen die dit beter weten hoor. Die melden zich wel. Wat is de laadspanning van je scooter? Ik denk aan de spanningsregelaar.
 
Hoi Heva

check even of je het voor jou 1999 model met een van de volgende rar files af kan:

url..............: Repair / Service manuals - Suzuki

* Suzuki an 400 2001 Service manual (238.27 MB)

* Suzuki an 400 k3 burgman Service manual 2003(33.13 MB)

* Suzuki AN400 SM Burgman 2003 (28.51 MB)

WE_JanScreenshot Zie rode pijl voor downloaden van RAR archief
De server is wat traag dus laat je browser even open staan en geef het even de tijd!

887Burgman.jpg


Succes gewenst ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum. Na twee jaar geleden mijn Bandit verkocht te hebben ben ik nu overgestapt op een Burgman 400.
Nu ben ik een week in het bezit van deze perfecte scooter. Er is alleen een startprobleem. De motor draait wel maar slaat niet aan. Ik heb al een nieuwe accu.
Als ik de motor start op de accu van de auto dan start hij ook niet. Althans slecht.
Als ik de auto start, dan staat er 14,5 Volt op, dan start hij gelijk.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn er electrische schema's te downloaden?

Met vriendelijke groet,
Henk

Meet de spanning van je batterij eens onbelast, en belast met de laadstroom van je motorscooter. Kijk ook eens na of je snel een val van je spanning hebt, dat duidt meestal aan de je een slechte batterij hebt.
Onbelast heeft een goeie batterij best 12 à 13 V, belast 13,5 à 14,5 V
Ik raad je ook aan om een druppellader aan te schaffen om altijd een goeie geladen batterij te hebben in optimale omstandigheden.
Een Optimate 4 is niet alleen een goeie veilige druppellader voor motorfietsen maar heeft ook goeie diagnose en herstelfuncties, en voor minder dan 50,00 à 60,00 € kan je zo één nieuw aanschaffen. Dit zal er voor zorgen dat je heel lang batterijzeker bent en altijd met een geladen batterij kan vertrekken omdat je deze er aangesloten kan houden, zonder risico.
De ingebouwde processor controleert en activeert alleen de laadstroom als dit nodig is, en is dus heel veilig.
Mvg. Old-SF.
 
Meet de spanning van je batterij eens onbelast, en belast met de laadstroom van je motorscooter. Kijk ook eens na of je snel een val van je spanning hebt, dat duidt meestal aan de je een slechte batterij hebt.
Onbelast heeft een goeie batterij best 12 à 13 V, belast 13,5 à 14,5 V
Ik raad je ook aan om een druppellader aan te schaffen om altijd een goeie geladen batterij te hebben in optimale omstandigheden.
Een Optimate 4 is niet alleen een goeie veilige druppellader voor motorfietsen maar heeft ook goeie diagnose en herstelfuncties, en voor minder dan 50,00 à 60,00 € kan je zo één nieuw aanschaffen. Dit zal er voor zorgen dat je heel lang batterijzeker bent en altijd met een geladen batterij kan vertrekken omdat je deze er aangesloten kan houden, zonder risico.
De ingebouwde processor controleert en activeert alleen de laadstroom als dit nodig is, en is dus heel veilig.
Mvg. Old-SF.

Hij heeft al een nieuwe accu, vandaar dat mijn hoofdverdachte de spanningsregelaar is. Met de multimeter is dat makkelijk te meten. Hij moet bijladen met 14,2V.
 
Sorry, ik had dit er even over gekeken. Wel, dan zal je in het elektrisch schema even alle componenten moeten uittesten die deel uitmaken van het startproces. Oa. starter, contacten, bougie, enz.
Zie de handleidingen die WE-Jan je doorstuurde.
Veel succes.
 
Mijn accu geeft 12 V als de motor niet draait.
Als de motor draait dan heb ik 14,5 V
Volgens de dealer zit er een nieuwe accu in.
Als ik start dan zie je de spanning weg zakken en varieert heel erg tijdens het starten hou ik tussen de 7 en 11 Volt over.
Zou het de startmotor kunnen zijn?
 
Beide 2003 pdf's beschrijven in ELECTRICAL SYSTEM 8-13 vanaf pagina 305
wat je o.a. kunt uit proberen met de startmotor en aanverwante zaken.
e.a. komt op mij over als vrij reguliere info dus mogelijk zal het voor jou 1999 model
ook van toepassing kunnen zijn, denk hierbij b.v. aan het inspecteren/opzuiveren/vernieuwen van de koolborstels.

Screenshot wphb Burgman 400
212Koolborstels.jpg


Succes gewenst.

p.s.
Ook in de Duitse 2001 uitgaven (kapitel7) zijn de specificaties identiek.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer op gang geholpen door de ANWB
Accu opgeblazen.
Zoals het er nu voor staat lijkt het er op dat de spanningsregelaar mijn accu gesloopt heeft.
Resume nieuwe accu en een nieuwe spanningsregelaar nodig!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan