startproblemen met mijn F650 ST (bouwj. 1997)

vrebos

Rookie
10 sep 2004
3
0
meerbeek
Na een probleemloze zomervakantie met de motor in de Vogezen beginnen de startproblemen opnieuw, zoals vóór het 20.000 km onderhoud.
De technieker heeft de rubberen verbindingsslang tussen karburator en cylinder vervangen (zaten barstjes in - OK na 7 jaar) en alles waterdicht gesprayd zodat eventueel vocht zich niet kon afzetten op de motor.
Nochthans begonnen de problemen opnieuw vorige week, na een mistige ochtend - de motor overnacht buiten onder een open dak. Ik dacht dat vocht de oorzaak was, maar al een paar dagen is de stank van benzine niet meer te harden in de omgeving van de motor. Vandaag heb ik hem een poetsbeurt gegeven en tijdens het verplaatsen stond er een grote plas (30 cm) benzine onder de parkeerbeugel.
De bezine druipt uit een rubberen slang verbonden met de grote zwarte doos onder het zadel (wat voor mij de luchtfilter is). Ik heb de motor wat heen en weer geschud, en inderdaad er liep nu benzine uit. Is er iets mis met de karburator?
Starten is soms een hel (5 minuten proberen's ochtends is de regel) maar eens het fiets gestart gaat alles OK. Het verbruik is ook merkelijk hoger dan voorheen (hoe kan het ook anders als je bezine weglekt).

Heeft iemand iets dergelijks al meegemaakt en wat is eventueel de oplossing?
Ik wil de oorzaak weten voor ik de technieker brief, want de motor is voor dit fenomeen al een aantal keren naar de herstelplaats gebracht. Maar na een paar weken begint telkens de ellende opnieuw. Ik heb geen kaas gegeten van techniek en wil daarom sterk in mijn schoenen staan om voor eens en voor altijd van deze misère verlost te zijn.

Alvast bedankt voor jullie antwoord
 
Ten eerste een pagina waar ik veel aan gehad heb
toen ik nog een F650 had:
http://faq.f650.com/main.html

Ten tweede: Die zwarte box waarover je het hebt heeft inderdaad
met het luchtfilter te maken:
http://faq.f650.com/FAQs/Air_Filter_Location.htm#How%20does%20Fuel%20get%20into%20the%20Airbox

Er loopt een slang naar beneden toe (een van de vier die bij de middenbok
uitkomen). Volgens mij is het die met het stopje welke je
(boven een bak) moet legen.

Op bovenstaande site staat echt enorm veel info.
Rustig je tijd nemen om een en ander door te lezen!
(en een goed woordenboek bij de hand houden)

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan