startproblemen R1 '98

Smet

MF veteraan
4 dec 2001
5.066
514
breskens
Ik heb steeds problemen met starten. De motor start soms wel en soms niet. Het maakt niet uit of er 100 meter of 50 km met gereden is. Soms doet ie het, soms niet. Met aanduwen start hij gewoon.
Wanneer hij niet start, lijkt het alsof de accu plat is (maakt zoemend geluid), maar deze hebben we doorgemeten en er is niet mis mee. We hebben ook de dynamo doorgemeten, is ook niets mis mee. Zojuist de startmotor er uit gehaald, ziet er ook goed uit. Verder alle stekkers gecontroleerd, alles ziet er netjes uit.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn? Alvast bedankt voor tips :)
 
Laatst bewerkt:
Maakt je accu een zoemend geluid of de start motor ?

Optie 1: geen idee wat dat is
Optie 2: je startmotor is defect; je bendix schiet er niet uit.

Hoe heb je trouwens je accu doorgemeten ? Gewoon de multimeter op de + en - pool ?
 
Maakt je accu een zoemend geluid of de start motor ?

Optie 1: geen idee wat dat is
Optie 2: je startmotor is defect; je bendix schiet er niet uit.

Hoe heb je trouwens je accu doorgemeten ? Gewoon de multimeter op de + en - pool ?
De accu knettert als het ware, maar ik weet uit ervaring dat dit bij Yamaha normaal een platte accu betekent.

Accu is door een vriend doorgemeten bij een motorzaak, dus die is zeker goed. We hadden hem vanavond aangesloten en hij wilde even starten, maar hield er mee op. Accu kan het dus zeker niet zijn, want die is volgeladen.

Morgen gaat de startmotor er terug op, misschien dat hij het dan weer doet, maar ik betwijfel het. Vriend van me is monteur en hij zegt dat de startmotor er goed uit ziet.
 
Werkt je brandstofpomp nog wel goed ?
Of is het puur een electrisch probleem , niet toevallig een zekering die net niet doormidden is! of die er niet goed in zit .

Brandstofpomp kan het niet zijn, want dan zou de startmotor wel gewoon ronddraaien. Ik ga wel nog maar eens alle zekeringen nalopen.
 
De zware "aardverbinding", gerekend tussen min van de accu en min van de startmotor, wil op de duur wel eens aan kwaliteit verliezen en kan dan voor verrassingen zorgen die hier op lijken.
 
echt precies het zelfde met een 996 gehad en hier lag het wel aan een stekker vol corosie.
(terwijl die duc altijd in de woonkamer geparkeerd staat??)
 
We blijven gissen. Startrelais hebben we ook al vervangen, startmotor ziet er goed uit, alle stekkers zijn er netjes uit. Gister starte hij ineens weer wel?? Zometeen nog maar eens proberen, en anders gaat hij naar een motorzaak. Dan moet het toch haast de startmotor zijn die niet goed kan ronddraaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan