Startproblemen: start soms wel soms niet

matta wolre

Die hard MF'er
27 sep 2007
496
4
Eindhoven
zoals de titel aangeeft heb ik start problemen bij mijn duc 748 uit '01.

het rare is dat het probleem zich niet consequent aanhoudt, soms start hij wel (zowel koud als warm) en dan weer niet.

Op het moment dat hij niet start hoor ik wel de brandstofpomp zijn werk doen bij het aanzetten van het contact (lampjes branden ook gewoon). Voor de rest hoor ik niets, geen enkele poging van de startmotor.

Als ik motor wat naar mij toe hel (naar links, jiffy zijde) start hij wel.

Er zit voldoende benzine in, er is 2 maanden geleden een nieuwe accu ingezet.

Het probleem heeft zich nog maar 2 keer voorgedaan, waarbij de laatste 4 startpogingen gewoon goed waren en ik gewoon ritjes kon maken. Ik ondervind voor de rest geen problemen ook niet tijdens het rijden.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Misschien dat het probleem zich nu helemaal niet meer voor gaat doen, maar dan zou ik toch willen weten waarom hij die 2 keer niet gestart heeft...
 
klinkt alsof je startrelais ook niet aan gaat. omdat het je motor niet heeft afgeslaan tijdens het rijden zou ik zeggen dat je het probleem niet moet zoeken in kortsluiting of ene brakke deadmanswitch. ik zou het gooien op je startrelais of de aansluitingen er van.
 
als de startmotor helemaal niet reageert, dan lijkt het mij iets electrisch.
als de startmotor wel draait maar de krukas niet, dan lijkt het me de startkoppeling.

geen enkel geluidje van de startmotor hoorbaar, en als ik 'm wel hoor (bij een nieuwe poging) is de motor gelijk gestart (zoals 't hoort dus).


nog even een aanvulling:

vrijdag was de laatste keer dat hij niet startte, toen ik 'm schuin hield startte hij weer wel (ook niet direct maar na 3 keer).
Vandaag heb ik er weer gewoon op gereden en lijkt er weer niets aan de hand te zijn..
En ik heb 'm vandaag zo'n 4 a 5 keer gestart en flink eindje getourd.
 
Karakter heete dat toch bij een Duc?
Hoort zo

Bijzonder constructieve post. Zeg dan niks.


Anyway: kijk even achter je rechter kuipdeel bij de accu en relais-jes.
Controleer even of alle relais-jes en aansluitingen nog goed vast zitten en schoon zijn. Er kan wel eens wat lostrillen of een pootje oxideren. Hoofdverdachte hier is het stuurdraad stekkertje van het startrelais. Dat is een klein stekkertje tussen de twee dikke kabels op het startrelais.
 
Misschien een slechte aarde ( massa ) vanaf je accu ??
Startknop corrosie.
Zo heb ik ook al lopen zoeken, dan wel dan niet etc etc.
Dat was dus een slechte massa vanaf de accu, simpel en 1 dag lopen zoeken.

Gr Ron
 
stuur naar links of naar rechts draaien :+

doet ie t dan wel/niet heb je ergens een kabelbreukje zitten

(was één stap van de 12-stappenprocedure om mijn gtr destijds aan te krijgen :+ )

haha gelukkig heb ik er nog niet zoveel problemen mee

ik had 'm net 4 keer gestart waarbij ik 't stuur naar links en rechts draaide en ook starte met stuur l + r maar hij start gewoon dus deze stap valt voor mij alvast af

in ieder geval bedankt voor 't meedenken
 
Bijzonder constructieve post. Zeg dan niks.


Anyway: kijk even achter je rechter kuipdeel bij de accu en relais-jes.
Controleer even of alle relais-jes en aansluitingen nog goed vast zitten en schoon zijn. Er kan wel eens wat lostrillen of een pootje oxideren. Hoofdverdachte hier is het stuurdraad stekkertje van het startrelais. Dat is een klein stekkertje tussen de twee dikke kabels op het startrelais.

had net ff gekeken maar alles zit zoals 't hoort, had eigelijk ook niet anders verwacht want deze accu heb ik er net pas inzitten.
 
Misschien een slechte aarde ( massa ) vanaf je accu ??
Startknop corrosie.
Zo heb ik ook al lopen zoeken, dan wel dan niet etc etc.
Dat was dus een slechte massa vanaf de accu, simpel en 1 dag lopen zoeken.

Gr Ron

zou eventueel kunnen maar aangezien hij 't wel deed toen ik 'm naar links helde lijkt mij deze toch niet van toepassing..

ik zal er naar kijken als 't probleem zich nog een keer voordoet.
maar heb 'm net een aantal keer gestart en hij start als een zonnetje.

in ieder geval bedankt voor jullie posts!
 
Terug
Bovenaan Onderaan