Startproblemen Suzuki GS500

Freaky-Guy

MF veteraan
3 jan 2010
6.106
0
Apeldoorn
ote]Goedendag,

Sinds dat mijn Suzuki GS500 donderdag in de regen heeft gestaan, start de motor slecht tot niet. Ik heb zo'n vermoeden dat de accu leeg loopt en niet bijgeladen wordt. 
De startmotor gaat soms wel rond, maar dat is vaak maar 1 keer en daarna doet die het niet meer. 
Nadat hij vandaag omgevallen is (in het gras) en hij weer een paar uur buiten in de regen heeft gestaan, komt er een raar knetterend geluid uit de omgeving van de accu. 

Weten jullie waar dit aan kan liggen misschien en hoe ik dit kan oplossen?

Hoop dat jullie snel reageren, aangezien ik morgen terug naar huis moet met de motor ala 140 km.
 
Dat geluid is je startrelais, krijgt te weinig spanning/stroom om ingeschakeld te blijven. Accu laden/vernieuwen of startkabels eraan via een andere (auto)accu proberen.
 
Laatst bewerkt:
Dat geluid is je startrelais, krijgt te weinig spanning/stroom om ingeschakeld te blijven. Accu laden/vernieuwen of startkabels eraan via een andere (auto)accu proberen.
:^

Dit had ik van de winter ook, in de zomer is mijn accu weer net goed genoeg. :+ *O*
Die van jou is dus nog slechter. :P

Als je hem even aan de auto hangt voorspel ik een raketstart! :9
 
Mischien ten overvloede, maar zet je lichten uit op het moment dat je wil starten. De rest heeft Gassen al uitgelegd.
Als je geen andere accu o.i.d. in de buurt hebt, kun je hem (met wat vriendjes :+ ) ook wel aandrukken, ik heb het al meerdere malen alleen voor elkaar gekregen met de GS, gewoon in z'n vrij duwen, rennen, op springen en in z'n twee tikken, zorg ervoor dat je choke een eindje openstaat en GEEN gas geeft.

Succes !
 
Accupolen zal ik even naar kijken.
Het ding is, is dat de accu vorig jaar vernieuwd is en altijd aan de druppellader gehangen heeft. Accu wordt denk ik niet bijgeladen?

Lichten uit had ik al geprobeerd, maar dat had geen nut.
Aanlopen is me al x gelukt, gisteren alleen niet, en toen bedachten de ouders van mn vriendin dat ik mocht blijven slapen. Dus straks nog x proberen :p.

Ik moet nog een lader aanschaffen, hoeveel kost dit ongeveer?
 
Update:
Volgend probleem.
Ik reed vanmiddag naar huis vanaf mijn vriendin, en de tank was leeg maar er was nog geen tankstation. Dus hup op reserve en hopen dat ik het volgende tankstation haalde. Nou, tanken hup weer op de normale stand.
Na een aantal kilometers (weet niet precies hoeveel), ging de motor stotteren en inhouden, dus maar langs de snelweg gezet. Kijken wat het was, maar kon zo niks bedenken. Even gasgeven en hij maakte geen toeren maar wel een knal uit de uitlaat. Vervolgens kon ik weer verder rijden, maar dit herhaalde zich 2x.
Toen ik bijna thuis was (±1km), toen wou hij niet vooruit komen op het gas, en met choke geprobeerd, en kon toen krap 30 halen :'). Zodra ik stilstond ging de motor hoog in toeren (toen de choke aan stond).

Weet iemand wat dit probleem is?
Komt dit doordat de benzinekraan even op reserve heeft gestaan en er vuil in de leiding is gekomen?
Wat moet ik doen om dit op te lossen?
Ik dank u vriendelijk.
Wat kan dit zijn?
 
hmmm, misschien de tankontluchting? toevallig ken ik nog iemand met een gs, die hier problemen mee heeft, en zijn motor houd ook in op de snelweg. waarom die knal, en waarom dit het probleem tijdelijk oploste weet ik dan niet. al past het choke-verhaal er dan weer wel goed in.

anders misschien accu-gerelateerd? ik weet niet wat voor onsteking de gs heeft, maar op mijn z 550 gt is hij deels accu-gestuurd. toen de aardedraad van de accu slecht werd, kreeg ik ook vergelijkbare symptomen qua vermogen en plof uit uitlaat. het bleek dat de cdi door een te laag voltage continu maximale voorontsteking gaf. een halfdode accu zou dus vergelijkbare symptomen moeten kunnen geven.

het grote verschil tussen deze twee oorzaken was dat de ontsteking heel acuut kuren vertoonde, en die ook heel abrupt weer weg konden zijn. daarentegen kwam het tankprobleem altijd volgens een patroon.

drab in je carbs is ook een mogelijkheid, al zou dit betekenen dat je of geen filter op je kraantje hebt, of dat de drab hele kleine roestdeeltjes of water is. en mijn ervaring met die twee is dat water veel duidelijkere symtomen levert(motor kapt er mee) en dat roest dingen ontregelt zoals de werking van je vlotters.

en je vraag over accu-laders:
ik heb lang geleden een automatische oplader gekocht met druppelfunctie, die werkt met 2,6,12 en 24 volt. heel lief ding met 0,5A laadstroom ofzo. weekje op moeten wachten na 25 euri over te hebben gemaakt naar een dodgy site die vanuit het duits was ge-google-translate, maar die doet al een paar jaar prima dienst nu.
 
hmmm, misschien de tankontluchting? toevallig ken ik nog iemand met een gs, die hier problemen mee heeft, en zijn motor houd ook in op de snelweg. waarom die knal, en waarom dit het probleem tijdelijk oploste weet ik dan niet. al past het choke-verhaal er dan weer wel goed in.

anders misschien accu-gerelateerd? ik weet niet wat voor onsteking de gs heeft, maar op mijn z 550 gt is hij deels accu-gestuurd. toen de aardedraad van de accu slecht werd, kreeg ik ook vergelijkbare symptomen qua vermogen en plof uit uitlaat. het bleek dat de cdi door een te laag voltage continu maximale voorontsteking gaf. een halfdode accu zou dus vergelijkbare symptomen moeten kunnen geven.

het grote verschil tussen deze twee oorzaken was dat de ontsteking heel acuut kuren vertoonde, en die ook heel abrupt weer weg konden zijn. daarentegen kwam het tankprobleem altijd volgens een patroon.

drab in je carbs is ook een mogelijkheid, al zou dit betekenen dat je of geen filter op je kraantje hebt, of dat de drab hele kleine roestdeeltjes of water is. en mijn ervaring met die twee is dat water veel duidelijkere symtomen levert(motor kapt er mee) en dat roest dingen ontregelt zoals de werking van je vlotters.

en je vraag over accu-laders:
ik heb lang geleden een automatische oplader gekocht met druppelfunctie, die werkt met 2,6,12 en 24 volt. heel lief ding met 0,5A laadstroom ofzo. weekje op moeten wachten na 25 euri over te hebben gemaakt naar een dodgy site die vanuit het duits was ge-google-translate, maar die doet al een paar jaar prima dienst nu.
Hmm waar zit de tankontluchting dan? Ik heb gewoon getankt net zoals ik anders ook tank. Wat zou hiervoor helpen? Tankdop open/dicht doen?

Lijkt me erg sterk dat de accu kapot is, aangezien de vorige eigenaar hem vorig jaar heeft vervangen. De accu is wel ver leeg, aangezien ik hem niet kan starten met de startknop. Zou op het probleem van dynamo/spanningsregelaar komen?

Wat zou ik moeten doen om de drab uit mijn carburateurs te krijgen? Vlotterbak legen oid? Of moet ik hem helemaal uit elkaar halen? Weet zo niet of er een benzinefilter tussen zit.

Hmm oke bedankt. Ik zal eens rond gaan kijken voor een lader. Zijn er merken die echt NIET aan te bevelen zijn?

To do list ?:
-Tankdop open/dicht
-Carburateurs schoonmaken
-Benzine filter monteren (indien nodig)
-Accupolen schuren

Gelieve aan te vullen :)

Wat kost zo'n grapje om een dynamo/spanningsregelaar te vervangen?
 
Laatst bewerkt:
hee, als je nog steeds een lege accu hebt, dan is het rap tijd om te gaan meten met een multimeter. of de accu is dood(kleine kans, maar je weet nooit) of gassen heeft de spijker op de kop. voorlopig zou ik me nog geen zorgen maken over andere problemen.

als je een multimeter hebt gecharterd dan zou ik eerst de accu meten met motor aan en uit. als daar geen duidelijk verschil in voltage te merken is dan kan het een grapje gaan worden van drie cijfers (tenzij je geluk hebt en er alleen ergens een contactje weggecorrodeerd is).

hoe je dynamo en je SR doorgemeten moeten worden, kun je vinden in het WPHB.
 
hee, als je nog steeds een lege accu hebt, dan is het rap tijd om te gaan meten met een multimeter. of de accu is dood(kleine kans, maar je weet nooit) of gassen heeft de spijker op de kop. voorlopig zou ik me nog geen zorgen maken over andere problemen.

als je een multimeter hebt gecharterd dan zou ik eerst de accu meten met motor aan en uit. als daar geen duidelijk verschil in voltage te merken is dan kan het een grapje gaan worden van drie cijfers (tenzij je geluk hebt en er alleen ergens een contactje weggecorrodeerd is).

hoe je dynamo en je SR doorgemeten moeten worden, kun je vinden in het WPHB.
Ik heb inderdaad nog steeds een lege accu. Heb een multimeter, dus kan het gaan nameten. Zal ik morgenmiddag doen.

Hoeveel gaat dat grapje dan kosten? =(
Ben er totaal niet blij mee, aangezien ik m net 2 weken heb ofzo. :s
 
IMAG0181.jpg

IMAG0182.jpg


neem aan dat je engels okee is :+

een nieuwe sr kost snel honderd euro, een hele dynamo nog (veel) meer. een goedkoper alternatief maar wel met wat risico is naar de motorsloop gaan. google anders roukama motorsloop, die verkoopt veel tweedehands grut. of ebay.

als het draadwerk is (geen onredelijke kans) dan kost het een centimeter tin, een aansteker en een centimeter of tien isotape. als je de pro wilt gaan spelen eventueel wat schuurpapier, elektriciteit voor je soldeerbout en 5cm installatiedraad.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan