Startproblemen suzuki GS750

Gerard Kampen

Rookie
3 mrt 2002
12
0
Bovenkarspel
Ik heb een suzuki GS750 uit 1977 en deze start altijd op 2 of 3 cylinders als hij een tijdje stil staat en dan slaan er altijd 1 of 2 bougies vet, wat is het probleem? punten en bougies zijn nieuw ik gebruik NGK B8ES, ik denk dat ik warmere bougies moet gebruiken wie weet welke ik dan moet hebben.met bougies uit een auto champion n7 is het veel beter wie heeft de oplossing????
 
Bougies is niets mis mee de B8ES doen het prima (in een GS550 en een GS750) mits de motor in goede staat is.

Als dat starten op 2 of 3 cylinders altijd is met choke er op, komt dat waarschijnlijk door een verstopte chokeleiding. De benzine voor de choke word van onderuit de vlotterkamer gehaald waardoor dit snel verstopt kan raken met vuil. Bij het schoonmaken van carburateurs kan je dit makkelijk over het hoofd zien.

Draait de motor regelmatig als die volledig op bedrijfstemperatuur is?

Gr. Jeroen
 
zie mijn bijdrage in discussie 'Vetgeslagen bougies, bevroren carburateur'

(anders zit ik mezelf te herhalen en dat is misschien irritant :r voor de fanatieke fm-er)


extra tip (kreeg ik van zeer ervaren monteur):
De carbs leeg laten lopen, als je 'm 'n paar weken wegzet. Moderne benzine slaat dood, als die 'n tijdje in de carbs zit (zoiets als bier, maar dan met benzinedamp ipv. schuimkraag)

succes

 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook eens een gs750 gehad. Ook een 550 trouwens. Probleem komt me bekend voor maar ik weet niet meer precies wat ik er toen aan gedaan heb.

Hebben die dingen geen twee bobines? De binnenste twee cylinders op de een en de buitenste twee op de ander. Je moet eens opletten welke cylinders de problemen geven. Zou in een van de bobines kunnen zitten.

Dat leeg laten lopen van de vlotterkamers is altijd een goed idee als ie lang gestaan heeft. Een goed benzinefilter ertussen wil ook wel eens helpen.
Carbs doorblazen met perslucht heeft me ook wel eens geholpen.

gr
hans
 
Ik heb een suzuki GS750 uit 1977 en deze start altijd op 2 of 3 cylinders als hij een tijdje stil staat en dan slaan er altijd 1 of 2 bougies vet, wat is het probleem? punten en bougies zijn nieuw

Ik heb een CB900 F uit '82 en ik heb dus precis hetzelfde probleem. Bij mij komt er nog eens bij dat ie heel slecht start. Ook prutteld die van mij de hele tijd in de uitlaat dus denk ik dat ie iets te rijk staat afgesteld.
 
extra tip (kreeg ik van zeer ervaren monteur):
De carbs leeg laten lopen, als je 'm 'n paar weken wegzet. Moderne benzine slaat dood, als die 'n tijdje in de carbs zit (zoiets als bier, maar dan met benzinedamp ipv. schuimkraag)

Wat bedoel je precies met doodslaan? Mijn GS550 heeft twee jaar stilgestaan met dezelfde benzine en olie en sloeg na 3 a 4 seconden aan en liep goed (wel met heeeele grote startaccu).

Gr Jeroen
 
Zo zie je maar, de benzine is nie meer wat ie geweest is. (de benzine schijnt steeds syntetischer en slechter te worden hebben ze mij wijs gemaakt)

Ik weet niet precies hoe 't zit met 'dood slaan', misschien 'n scheikundige onder ons?
 
Zo zie je maar, de benzine is nie meer wat ie geweest is. (de benzine schijnt steeds syntetischer en slechter te worden hebben ze mij wijs gemaakt)

Ik weet niet precies hoe 't zit met 'dood slaan', misschien 'n scheikundige onder ons?
misschien dat ze bedoelen met 'dood slaan' dat de lichte componenten zijn verdwenen waardoor de start wat wordt bemoeilijkt.

en van dat syntetische worden en slechter worden

tsja er zijn gewoon 'wettelijke'eisen waaraan de benzine moet voldoen, en producenten gaan natuurlijk zo dicht mogenlijk tegen de 'onderste' grens aanzitten om de prijs te drukken.

en syntetische benzine is volgens mij veel duurder dan 'normale' geraffineerde benzine.

tegenwoordig bestaan er wel betere toevoegingen om bv het witte rubberachtige 'bezinksel' te voorkomen.
En natuurlijk vier seizoenen brandstoffen
dus een zomerbrandstof in de winter verbrandt moeizaamer dan winterbrandstof bij dezelfde temp.

heeft te maken met vlampunt en dampspanning.
 
Op woensdag 06 maart 2002 09:01 schreef nognietingebruik het volgende:misschien dat ze bedoelen met 'dood slaan' dat de lichte componenten zijn verdwenen waardoor de start wat wordt bemoeilijkt.

Zou best kunnen.
De motor met 2 jaar oude brandstof liep goed tijdens het rijden maar stationair viel die uit onder de 1000tpm.
Met nieuwe brandstof valt de motor pas uit onder de 500tpm (bepaald via de wijzerplaat dus dat is niet precies 500tpm maar wel lager dan 1000tpm).
Verder heb ik geen verschil gemerkt.

Gr. Jeroen
 
Heren, Heren.

Waar hebben we het in godsnaam over ?

DOODGESLAGEN BRANDSTOF ?

Volgensmij was er iemand met startproblemen met een GS750 ?

Oke ik ben ook zo,n rijder met een roffel er in (in mijn gs750 van `77)
Ik heb totaal geen last van startproblemen meer.

Ik heb bobines vervangen, contactpunten, leidingen doorgeblazen, etc,etc.

Veel geld en tijd ingestoken, niets hielp.

Oplossing bij mij was echter heel simpel achteraf.
Zet hem weg met kraan dicht.
Vóór het starten twee maal gashandel opentrekken, voor de rest niet meer aankomen !!
Choce open en starten.
Enigste echte oplossing als dit niet werkt, is een accu met overcapasiteit.
Verder zijn alle vervangende ingrepen weggegooid geld.

Succes verder met jullie discussie over doodgeslagen brandstof. hi,hi!!
 
Heren, Heren.

Waar hebben we het in godsnaam over ?

DOODGESLAGEN BRANDSTOF ?

Volgensmij was er iemand met startproblemen met een GS750 ?

Aangezien we niet meer tips & advies kunnen geven en er ook niet meer info geleverd word door de topicstarter, word hier een sub-topicje uitgewerkt dat hieruit ontstaan is. (logisch toch?)

Oke ik ben ook zo,n rijder met een roffel er in (in mijn gs750 van `77)
Ik heb totaal geen last van startproblemen meer.

Ik heb bobines vervangen, contactpunten, leidingen doorgeblazen, etc,etc.

Veel geld en tijd ingestoken, niets hielp.

Oplossing bij mij was echter heel simpel achteraf.
Zet hem weg met kraan dicht.
Vóór het starten twee maal gashandel opentrekken, voor de rest niet meer aankomen !!

:?

Benzinekranen van die oude Suzuki's kunnen niet dicht.
Ze hebben een ON-, PRIME- en REServe stand.

Problemen met de vlotters?

Acceleratiepomp hebben ze ook niet dus waarom die 2x aan het gas draaien?

Choce open en starten.
Enigste echte oplossing als dit niet werkt, is een accu met overcapasiteit.
Verder zijn alle vervangende ingrepen weggegooid geld.
...

Er zijn nog zat maatregelen die werken (contactpuntjes andere lichthoogte geven bv.).
Een goed afgestelde suzuki start prima in de vrieskou met de kickstarter, je kunt er een topicje over lostrekken, word je echt wel geholpen en ben je van het probleem af.
 
Heren, Heren.

Waar hebben we het in godsnaam over ?

DOODGESLAGEN BRANDSTOF ?

Volgensmij was er iemand met startproblemen met een GS750 ?

Oke ik ben ook zo,n rijder met een roffel er in (in mijn gs750 van `77)
Ik heb totaal geen last van startproblemen meer.

Ik heb bobines vervangen, contactpunten, leidingen doorgeblazen, etc,etc.

Veel geld en tijd ingestoken, niets hielp.

Oplossing bij mij was echter heel simpel achteraf.
Zet hem weg met kraan dicht.
Vóór het starten twee maal gashandel opentrekken, voor de rest niet meer aankomen !!
Choce open en starten.
Enigste echte oplossing als dit niet werkt, is een accu met overcapasiteit.
Verder zijn alle vervangende ingrepen weggegooid geld.

Succes verder met jullie discussie over doodgeslagen brandstof. hi,hi!!

Het spijt me voor je dat ik je al gelijk onderuit moet halen na je korte aanwezigheid hier op 't forum.

Een gs750 heeft een automatisch sluitende kraan (mits hij niet op de "pri" stand staat), en dat gashendel opentrekken heeft geen enkel nut omdat er gewoon geen acceleratiepompjes in de carburaters zitten.
Ook een accu met overcapaciteit is een slechte keuze, dit omdat zo'n accu met een hogere laadstroom geladen moet worden, waardoor de toch al zwakke dynamo en regelaar van deze motor het nóg sneller begeeft, zo kom je dus van de regen in de drup.
Trouwens als de motor reeds loopt op bv. 2 cylinders maakt het ook niet veel meer uit voor de 2 resterende niet lopende cylinders, als de accu een hogere capaciteit heeft!

Als ik het probleem op moest lossen dan als volgt
* éérst compressie meten, indien niet goed -> verhelpen!
* bougies eventueel vervangen
* kijken of inlaatrubbers lekken
* carburators grondig reinigen en afstellen.

Deze werkwijze uitvoeren als de problemen niet voorkomen als het gelijktijdig cyl 1-4, of 2-3 zijn, want dan is de ontsteking de eerste verdachte.

Groeten Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan