Startproblemen V strom 650

Hans_1400

MF'er
9 nov 2010
31
4
Wezep
Goedenavond,

Ik heb sinds kort startproblemen met de motor (V-Stom 650 uit 2008) het begon allemaal met een val. (ABS defect, voor-rem te hard inknijpen en t was gebeurt. Ik viel op links, stapvoets) in eerste instantie startte de motor niet omdat het plugje van de koppelingshendel los was geschoten, aangesloten en weer rijden, later begon mijn motor slechter te starten, startmotor kreeg de boel niet goed rond maar startte uiteindelijk wel.
momenteel start ie helemaal niet meer,
Wanneer ik de motor op contact zet hoor ik wel de brandstofpomp, wanneer ik de koppeling en startknop indruk hoor ik de relais klikken, op dat moment krijg ik ook netjes 12 Volt richting de startmotor, dus dan denk ik dat de relais nog in orde is, maar de startmotor draait dus niet.
die heb ik vervolgens gedemonteerd en nogmaals getest, dan draait hij wél prima.
Aanlopen gaat wél prima en dan loopt de motor probleemloos.

ik heb de accu vervangen, die is netjes op 13,5V ongeveer dankzij de druppellader, zodra ik de motor op contact zet zakt dit naar 12V. maar ook als ik startkabels aansluit en 13V meet krijg ik de startmotor niet rond.
kan het zijn dat de startmotor zonder weerstand wel goed draait maar met weerstand toch niet sterk genoeg is om de motor rond te krijgen?

Ik hoor graag jullie ideeën!
 
Feit dat je wel 12V op de starter meet, je een klik hoort maar de starter vervolgens niet rond gaat en de accuspanning inkakt doet mij vermoeden dat er mechanisch iets mis is.

Er zit een omvalsensor op maar die moet na rechtop zetten gewoon weer in ingeschakelde toestand komen, hooguit even de moeite waard om die door te meten.

Onderbreking van dodemansknop, zijstandaard of omvalsensor triggert bij mijn dl1000 in ieder geval een melding op het dashboard en dan hoor ik ook geen klik van het startrelais of zelfs brandstofpomp lopen. De zijstandaard veroorzaakt dit overigens alleen wanneer je ook in een versnelling staat. Anders is het starten geen probleem.

Hoe is het olieniveau? Gaat de motor wel rond als je de bougies verwijderd?

Sowieso niets forceren, zoals lang doorstarten als de boel niet rond gaat.
 
Laatst bewerkt:
Feit dat je wel 12V op de starter meet, je een klik hoort maar de starter vervolgens niet rond gaat en de accuspanning inkakt doet mij vermoeden dat er mechanisch iets mis is.

Er zit een omvalsensor op maar die moet na rechtop zetten gewoon weer in ingeschakelde toestand komen, hooguit even de moeite waard om die door te meten.

Onderbreking van dodemansknop, zijstandaard of omvalsensor triggert bij mijn dl1000 in ieder geval een melding op het dashboard en dan hoor ik ook geen klik van het startrelais of zelfs brandstofpomp lopen. De zijstandaard veroorzaakt dit overigens alleen wanneer je ook in een versnelling staat. Anders is het starten geen probleem.

Hoe is het olieniveau? Gaat de motor wel rond als je de bougies verwijderd?

Sowieso niets forceren, zoals lang doorstarten als de boel niet rond gaat.
Hij loopt met aanduwen, dus dan is de omvalsensor prima
Overbrug die kopplingsschakelaar eens?
Daar begon je probleem

Anders zou het in de startmoor kunnen zitten, bv de koolborstels die geen goed contact maken.
Startrelais klikt en geeft 12V door op d startmotor, dus koppelingsschakelaar is goed.

Inderdaad oliepeil controleren, bougies er uit en kijken of het blok soepel rond gaat.
 
Oh aanlopen werkt wel heb ik compleet overheen gelezen...

Als de motor verder prima loopt en rijd dan is het waarschijnlijk ook niets van die orde.

In dat geval idd eens de spanningsval meten naar startmotor en hoeveel de accu inkakt tijdens het starten.

Massa connecties op het frame controleren en de verbinding van de plus goed nakijken.
 
Als ik het goed begrijp dan meet je 12 volt op de startmotor, maar hij draait niet rond.
Als de startmotor zijn best zou doen om de motor te laten draaien, dan trekt hij veel stroom en zou de accuspanning daardoor dalen.
Maar je meet 12 volt, de accuspanning daalt dus niet, er loopt dus geen grote stroom. Ik denk dat de startmotor een slecht massa contact heeft.
 
Bedankt voor alle reacties!
Ik probeer mijn openingspost altijd zo uitgebreid mogelijk te doen, maar dan nog komen er blijkbaar (goedbedoelde) suggesties die reeds uitgesloten zijn. lang en uitgebreid is dus niet altijd beter want dan houdt men halverwege al op met lezen... :P

Maar naast dat, het was tóch de startmotor, die ene keer dat ik hem gedemonteerd had en hij wel soepel liep was een toevalstreffer, toen ik dat nogmaals probeerde bleef hij ook stil staan. heb er een paar serieuze klappen met een rubber hamer op gegeven en toen draaide hij wel, ook krachtiger dan 'die ene keer'. Heb de boel weer gemonteerd, olie bijgevuld en de boel gaat weer als vanouds!
Ik blijf er nu zo mee rijden, als de problemen terugkomen gaat een nieuwe starter onder.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan