Startproblemen

Griffen

MF veteraan
18 okt 2002
2.186
0
Boxtel
Dus het is eindelijk mooi weer, ik ben redelijk hersteld van mijn operatie en toen ging ik de motor starten.
Toen ik hem wegzette had hij al wat startproblemen. En wat blijkt die zijn erger geworden.
De 2&3e cilinder lopen niet mee. De 1e en 4e lopen wel goed mee.
De 2e en 3e cilinder zitten op dezelfde bobine.

Even puntsgewijs wat ik al geprobeerd heb.
- Cilinders 2&3 getest op vonk, resultaat: geen vonk
- Cilinders 2&3 bougie vervangen, resultaat: geen vonk de bougie's zijn wel nat van de benzine
- Bobines nagekeken op losse contacten, resultaat: de bobine waarvan de cilinders het wel doen is koud, de andere is handwarm.
- Bobines gekocht van een clublid incl bougiekapjes en kabels, en deze gemonteerd, resultaat: geen verandering, enige verschil de bobine van de niet werkende cilinders is even warm als die van de wel werkende cilinders.
- CDI gewisseld met een ander exemplaar: geen resultaat
- Spanningsregelaar gewisseld: geen resultaat
- pickup-coil nagemeten en voor de zekerheid vervangen door een werkend exemplaar: geen resultaat

Ik ben bang dat ik een draadbreuk heb in mijn kabelboom, maar ik heb geen idee wat voor spanning er zou moeten staan op de toevoerdraden naar de bobines. Ben zelf niet zo heel erg thuis in electronica dus ik snap ook niet precies wat ik moet meten.
Zou iemand me alsjeblieft uit de brand willen helpen? Sta bijna op het punt hem naar de garage te brengen en een berg flappen mee te geven namelijk....
 
Het probleem kan op een paar plaatsen zitten:
Slechte bougies, bougiekappen of kabels - dit heb je al uitgesloten
kapotte bobine
kapotte CDI
breuk in kabelboom
slechte aarding van de bobine

De slechte aarding lijkt me het meest waarschijnlijke; maak de bobine los en controleer deze, de bouten en het frame op oxidatie.
Controleer ook de kabelschoentjes op oxidatie. Als je er fatsoenlijk bij kunt, kun je ook de connector op de CDI controleren op oxidatie.

Je kunt de bobines wisselen om te kijken of de CDI nog heel is. Als je alleen de kabels omsteekt, vonken ze wel op het verkeerde moment maar dan kun je vaststellen of de bobine is of de kabelboom of CDI.

Als de bobine goed blijkt te zijn (na het wisselen vonken 1 en 4 wel, maar 2 en 3 niet), zit het blijkbaar in de CDI of de kabelboom. Dan kun je de kabels gaan doormeten met een multimeter, van de aansluiting op de bobine tot aan de connector die op je CDI zit.
 
pak es de draad van de goede bobine en zet die op de "kapotte" bobine en zie wat er dan gebeurt qua vonk.

[edit] was al gepost : dus dan :^ [edit]


Dat deed ik dus en toen kreeg ik volgens mij een backfire van de 2e carburateur..
En dat klopt volgens mij ook omdat ie dan verkeerd ontsteekt.. Dus ben niet zo happig om dat te proberen eigenlijk.
 
Dat deed ik dus en toen kreeg ik volgens mij een backfire van de 2e carburateur..
En dat klopt volgens mij ook omdat ie dan verkeerd ontsteekt.. Dus ben niet zo happig om dat te proberen eigenlijk.
Uitproberen met gedemonteerde bougies uiteraard (of met de bougiedoppen eraf en andere bougies erin), alleen even kijken of ze dan wel vonken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan