Startrelais voor een derde keer kapot.

KvM750

Rookie
31 mei 2021
4
1
Sinds een aantal weken heb ik mijn eerste motor gekocht en kan niet wachten tot de zomer begint om dan eindelijk te kunnen rijden. Het betreft een Suzuki gsxr 750 uit 1996.

Helaas knalt om de haverklap m’n startrelais kapot. Nou ben ik 3 relais verder en steeds weer hetzelfde probleem. Kleine stukjes gereden, paar keer onderweg gestopt en ineens start die niet meer. Er is wel contact vanuit de accu, maar er gebeurt helemaal niets zodra ik de startknop indruk. (Ook geen geratel van de startrelais)

Hoe weet ik dat het echt om de startrelais gaat? Zodra ik het contact aanzet en er 2 schroevendraaiers opzet en tegen elkaar houd, loopt hij direct. En is er niets aan de hand.

Wie o wie kan mij helpen wat er nou toch aan de hand is?
 
kijk eens of je startknop niet blijft hangen, en zodoende je spoel continue bekrachtigd blijft..
Dus even met multimeter kijken of er plus blijft staan op de dunnen draad van het startrelais
 
controleer ook eens je startmotor als deze tijdens het starten te veel amper vraag gaat dit ook door de contacten van het start relais,waardoor de kans bestaat dat relais stuk gaat.
kijk ook een even maar de kapote relais is daarvan de secundaire spoel stuk, even 12 v opzetten .
 
kijk eens of je startknop niet blijft hangen, en zodoende je spoel continue bekrachtigd blijft..
Dus even met multimeter kijken of er plus blijft staan op de dunnen draad van het startrelais
Dit dus.

Andere mogelijkheid is dat de startmotor oud is (ook uit 1996) en een weerstand heeft tijdens het draaien en het daarom teveel stroom kost om deze in beweging te krijgen. Daar slaat het startrelais ook van door.
 
Van een te hoge stroom naar de startmotor gaat de spoel niet stuk,. Dus eerst ohms meten. Is de spoel oneindig hoog dan ligt het niet aan de stroom naar de startmotor.
 
Koop je telkens een OEM relais, of een chinese AliExpress exemplaar?
Vaak is goedkoop uiteindelijk duurkoop..
Chinese bobines of ontstekingsunits zijn vaak kwalitatief ruk..
 
Terug
Bovenaan Onderaan