Startrelais zekering brandt door

dB

MF veteraan
2 jul 2007
1.594
2
Den Haag
Vanochtend motor gestart, loopt even, en ineens helemaal dood. Alles uit.

Blijkt de 30A zekering in het startrelais doorgefikt. Contact uit, vervolgens nieuwe erin, brandt ook meteen door.

Dit lijkt me sluiting ergens, maar misschien kan iemand me vertellen waar ik ongeveer moet zoeken?

Heb de zoekfunctie gebruikt, maar wil graag wat hulp voor deze specifieke situatie...

Accu geeft netjes 12,8V btw. Rest vd zekeringen in orde.
 
Laatst bewerkt:
Dat is de hoofdzekering. Ergens heb je dus een goede kortsluiting.

Koppel bijv eens startmotor en/of startrelais los, en kijk of het dan wel werkt.

Dito met verlichting. Contactslot is ook wel eens een boosdoener. ach, kan zo veel zijn, ben ik bang.
 
Pas als ik de 12V stekker op het startrelais aansluit, knapt de zekering... Alle andere zekeringen muv ignition er uitgehaald (ga nog even proberen zonder). En nog proberen met startmotor los.
 
Starter solenoid/relais defect! Ik zal zeggen, installeer alle zekeringen en laat alleen de draad naar het starter relais los (wel ff isoleren). Duw de motor aan en als alles werkt is het relais kaduuk.
 
Succes..., en testen zonder opofferen gaat meestal heel lastig. Misschien dat een garage er een speciaal instrumentje voor heeft. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zij bij een dergelijk probleem ook even 25 zekeringen opofferen :+
 
Als ik dat doe (dus alleen draad naar relais losgekoppeld), dan gebeurt er helemaal niets als ik contact aanzet. Klopt dat? :? Lijkt me niet toch...

Edit: of toch wel. + van accu loopt uiteindelijk daardoorheen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb ik t... SR losgekoppeld en alles doet het weer.

Dat ding vorig jaar nieuw gekocht, nu al kapot :?

Edit: SR doorgemeten, idd (alweeeeer) kapot :(
 
Laatst bewerkt:
Dan rijst de vraag: hoe kan n SR, vlak na starten/lopen, ineens kapot gaan/kortsluiting maken? Dynamo doorgemeten net, en lijkt OK...
 
Laatst bewerkt:
Dat was waarschijnlijk het tijdstip van overlijden.

Hehe ja :9

Deze SR was precies een jaar oud. Toch verdacht. Ga m opsturen naar Carmo, misschien kunnen ze achterhalen wat en hoe.

Morgen ook even dynamo (koud en warm) doormeten.

Het kan ook natuurlijk pech zijn. Jaar lang probleemloos gereden.
 
Toch vind ik het een beetje raar dat de SR hier de schuldige lijkt. Een defecte SR laat een te hoge of lage spanning door. Maar spanning maakt voor een zekering niets uit, tenzij je boven de 250Volt zit ofzo maar ook dat lijkt me sterk. Heb je de laadspanning op je accu ook gemeten toevallig?
 
Ik vind t ook raar. Maar: ik meet iig bij bepaalde combinaties kortsluiting in de SR, en die zit ook geschakeld via de hoofdzekering.

Net dynamo doorgemeten, weerstand en spanning gewoon perfect (volgens WPH).

Misschien de hitte van de afgelopen tijd?
 
Kan best hoor. Doorgebrande spanningsregelaars (en dus ook gelijkrichters) kunnen heel raar doen. Had er niet zo lang geleden een die de gelijkgerichte + naar de massa stuurde. Dan klappen de zekeringen vrij snel bijvoorbeeld.
 
Net gebeld door Carmo; SR is veels te heet geworden en daardoor kapot gegaan. Het afgegoten binnenwerk kwam er ook al uitzetten. Ik ga nu voor de 'onverwoestbare' die door hitte eigenlijk niet kapot kan/mag gaan.

Net n week buiten garantie, maar krijg wel korting. Top!
 
Nieuwe SR gemonteerd, dit keer direct op accu, en dus niet via de onderbemeten Suzuki-draadboom. Het is een regelaar gebaseerd op MOSFET's, zoals de modernere types.

Ik kom op een laadspanning van 15,1 a 15,2V... Aan de hoge kant, had liever 14,5 ofzo gezien. Maar toch ook weer niet dramatisch hoog. Wat te doen? Heb Carmo ook al gemaild hierover.
 
Terug
Bovenaan Onderaan