startrelais?

Splendid

MF'er
24 apr 2006
204
0
Drachten
Hallo, ik heb een serieus probleem..mn motor doet t namelijk niet:| (XL500 met een FT500 blok)

Hij vonkt, krijgt benzine en de kleppen e.d staan goed.

Ik zat zelf te denken aan mn startrelais, maar nu weet ik even niet meer zeker wat nou mijn startrelais is. Ik heb een kastje (kastje 1) waar de plus van mijn accu heen gaat en vanaf datzelfde kastje gaat een min naar mijn startmotor. In dit kastje zit ook een zekering.

Maaaar, ik heb nog een kastje (kastje 2), dit zit gewoon ergens middenin mn kabelboom:P , die tikt als ik op de startknop druk.

Als ik kastje 1 kortsluit door een schroevendraaier tussen de plus en de min te drukken draait mn startmotor wel rond. Maar als ik hem niet kortsluit hoor ik slechts de tik van kastje 2.

Iemand enig idee wat het probleem is?

Nog een vraagje, als we hem aan proberen te lopen doet hij ook niks, kan dit liggen aan kastje 1 of 2? Dat hij dan gewoon niet vonkt? Het vonken van de bougie heb ik gecontroleerd door het kortsluiten van kastje 1. Op die manier van kortsluiten heeft ie wel eerder gestart, dus het maakt ook voor de timing van de vonk niet veel uit lijkt me.

Hoop dat er hier een of meerdere wijze goeroe`s zitten die me kunnen helpen ;)
 
2 is je startrelais, maar schijnbaar zijn ze elkaar nodig.

Ik heb nog wel een paar liggen, van CB en GS jes, die zijn haast overal op te maken, als je er wat mee kunt, haal maar op, in Staphorst, Maaseik, Amsterdam, Ansen, Vlieland, Schiermonikoog, maar net waar ik zit (wisselt nog al eens)

Kosten uiteraard noppa
 
Laatst bewerkt:
Aan je startrelais zitten 2 dikke kabel die vastzitten met een oog onder een moer en er zit nog een dunnere draad aan.,
Als je de 2 dikke kabels met elkaar verbind en je startmotor loopt dan wel dan is inderdaad het relais kapot.
 
Die beïnvloed het draaien van de startmotor niet, alleen het vonken, maar ik wil (bijna) alles wel testen :)

Dit kan ik testen door hem gewoon los te koppelen? Hij moet een volledig circuit maken toch? Dus moet ik eigenlijk de 2 draden van de killswitch gewoon aan elkaar koppelen?..
 
Ok, nou hoor ik 2 verschillende dingen:P

Hulzie zegt 2 is startrelais en vdv zegt eigenlijk 1 is je startrelais. Wat die startrelais van hulzie betreft: Bedankt voor het aanbod, maar ik heb momenteel geen vervoer die plaatsen zijn vrij ver van mijn woonplaats af..
 
XL 500 ken ik verder niet, maar is niet van de nieuwste mee, dus daar kan veel aan aangepast worden ind ezin van een andere te plaatsen, als je weet een "hoeveel draden" je nodig bent wil ik er ook wel 1 opsturen, dat is probleem niet, maar je moet er wel wat mee kunnen.

Het ding wat klik zegt is altijd het startrelais zelf.
Het andere kan een aansturing van de stroom inzitten, als daar oxidatie inzit of een slecte kabel heeft ie minder stroom., dan zegt ie ook klik, net als bij een te zwakke accu.

Is een klusje formaat kost weinig, maar gewoon zoekwerk en goede draadverbindingen hebben/maken smeren/schoonmaken/vet en WD40 bij de hand
 
XL 500 ken ik verder niet, maar is niet van de nieuwste mee, dus daar kan veel aan aangepast worden ind ezin van een andere te plaatsen, als je weet een "hoeveel draden" je nodig bent wil ik er ook wel 1 opsturen, dat is probleem niet, maar je moet er wel wat mee kunnen.

Het ding wat klik zegt is altijd het startrelais zelf.
Het andere kan een aansturing van de stroom inzitten, als daar oxidatie inzit of een slecte kabel heeft ie minder stroom., dan zegt ie ook klik, net als bij een te zwakke accu.

Is een klusje formaat kost weinig, maar gewoon zoekwerk en goede draadverbindingen hebben/maken smeren/schoonmaken/vet en WD40 bij de hand

Gaat een 4 pins stekker in, 5 draden, kan morgen wel even een foto maken, maar daar is het nu wat te donker voor.

Kan ik jou trouwens gewoon bereiken op het email adres wat in je profiel staat?

Edit: Kan een kapotte startrelais ook de reden zijn dat hij niet start als je hem aanloopt? Dat hij dan dus geen of een te zwakke vonk geeft? Heb niet zoveel verstand van electronica :+

Edit2: Want in principe, overbrug ik de zekering door kastje 1 te kortsluiten, is meer spanning toch? daardoor krijgt de relais van binnen wel genoeg stroom om door te sturen naar de startmotor en whatever, want de relais heb je nodig om het circuit compleet te maken toch?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan