Stationair afstellen Suzuki LS650 Savage '93

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Ben weer 's bezig met me Savage, en wil nu een 2e poging doen tot het stationair afstellen van de motor. Wat is het probleem:
Nadat ie eenmaal gestart is, heb ik de stelschroef maar een héél klein beetje verdraaid en staat de gasklep nauwelijks open. Maar om de motor te laten lopen moet ik wat gas blijven geven, tenzij (wat ik nu gedaan heb) de stationairschroef een stuk verder verdraai zodat ie mooi blijft lopen. Maar wanneer de motor dan weer helemaal is afgekoeld na een paar uur, start dat ding natuurlijk niet goed/of helemaal niet meer. Dan staat die klep natuurlijk weer te ver open.

Dus hoe werkt dit nu precies?

EDIT: Ik hoor nu trouwens net ook een (licht) tikkend geluid bij het blok vandaan komen??
Toen ie pas net liep (en dus nog redelijk koud was), hoorde ik dat getik volgens mij niet...?
 
Laatst bewerkt:
Stationair loop moet je altijd warm afstellen en daarna vanaf blijven, waaschijnlijk loopt die stationair iets te arm en waardoor die koud niet aanslaat.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ben weer 's bezig met me Savage, en wil nu een 2e poging doen tot het stationair afstellen van de motor. Wat is het probleem:
Nadat ie eenmaal gestart is, heb ik de stelschroef maar een héél klein beetje verdraaid en staat de gasklep nauwelijks open. Maar om de motor te laten lopen moet ik wat gas blijven geven, tenzij (wat ik nu gedaan heb) de stationairschroef een stuk verder verdraai zodat ie mooi blijft lopen. Maar wanneer de motor dan weer helemaal is afgekoeld na een paar uur, start dat ding natuurlijk niet goed/of helemaal niet meer. Dan staat die klep natuurlijk weer te ver open.

Dus hoe werkt dit nu precies?

EDIT: Ik hoor nu trouwens net ook een (licht) tikkend geluid bij het blok vandaan komen??
Toen ie pas net liep (en dus nog redelijk koud was), hoorde ik dat getik volgens mij niet...?

Bij een luchtgekoeld blok hoor je veel meer "bijgeluiden" omdat deze niet gedempt worden door de watermantel bij een watergekoeld blok.
Daar zou ik me niet te druk over maken..
Kan je het stationaire toerental misschien beter afstellen als het blok warm(er) is dan direct na het starten.
Ik neem aan dat je de choke gebruikt bij het starten.

Ga je er in de tussentijd ook op rijden of doe je starten, poosje laten lopen, uitzetten en dan na een poosje weer starten?
 
Als ik hem zo even een kwartier (stationair) laat lopen, en dan ga afstellen tot ie rustig loopt, dan moet het goed zijn? En bij moeilijke koude start zou ik dan eventueel aan die mengsel(benzine)schroef moeten draaien??
 
Bij een luchtgekoeld blok hoor je veel meer "bijgeluiden" omdat deze niet gedempt worden door de watermantel bij een watergekoeld blok.
Daar zou ik me niet te druk over maken..
Kan je het stationaire toerental misschien beter afstellen als het blok warm(er) is dan direct na het starten.
Ik neem aan dat je de choke gebruikt bij het starten.

Ga je er in de tussentijd ook op rijden of doe je starten, poosje laten lopen, uitzetten en dan na een poosje weer starten?

Ik ga er niet op rijden..;) Heb me motorrijbewijs nog niet, en weet maar amper hoe ik hem in een goede versnelling zet, en hoe je dan de koppeling op moet laten komen bij een motor. Ik laat hem dus gwn ff een kwartier ofzo lopen, en vervolgens ga ik proberen goed af te stellen. Maar de vorige keer nadat ik hem een paar uur had laten afkoelen, ging die na die paar uur weer moeilijk starten...
 
@Bike_Explorer,

Je mag het stationair draaien van een motorfiets (zeker een met carburatie) niet vergelijken met een auto. Een auto kent een stationair regelklep die er voor zorgt dat de motor vrij constant 1000 rpm (of zo) blijft draaien. Draait de motor wat zwaarder, gaat de regelklep wat verder open, waardoor de motor netjes blijft draaien. Een motor kent dat niet en daar zal je dus bij een koude motor last hebben van de kleinere zuiger en de dikkere olie.


Kortom: warm goed afstellen en koud af en toe wat gas bijgeven.
 
@Bike_Explorer,

Je mag het stationair draaien van een motorfiets (zeker een met carburatie) niet vergelijken met een auto. Een auto kent een stationair regelklep die er voor zorgt dat de motor vrij constant 1000 rpm (of zo) blijft draaien. Draait de motor wat zwaarder, gaat de regelklep wat verder open, waardoor de motor netjes blijft draaien. Een motor kent dat niet en daar zal je dus bij een koude motor last hebben van de kleinere zuiger en de dikkere olie.


Kortom: warm goed afstellen en koud af en toe wat gas bijgeven.

Maar als je dan weg zou willen rijden, dan kun je toch niet naar zijn één schakelen omdat je dan veelste veel toeren maakt..? Maar het kan dus best kloppen dat als zo'n motor goed is afgesteld, dat die stelschroef dan best ver open is gedraaid, en dat de gasklep toch wel redelijk ver openstaat?
 
Maar als je dan weg zou willen rijden, dan kun je toch niet naar zijn één schakelen omdat je dan veelste veel toeren maakt..? Maar het kan dus best kloppen dat als zo'n motor goed is afgesteld, dat die stelschroef dan best ver open is gedraaid, en dat de gasklep toch wel redelijk ver openstaat?

Er staat "project" onder jouw nickname. Is de inlaat en uitlaat van jouw Savage nog origineel?

Een carburateur werkt met minimale drukverschillen tussen de buitenlucht en de lucht die de cilinder instroomt. Als je ook maar scheet laat in de buurt van de carburateur, zal het mengsel veranderen. Vooral zaken als het luchtfilter en de luchtfilterkast vervangen door een aftermarket opschroef filter of een filter gemonteerd "op een bochtje" zullen het mengsel danig verstoren. Als je dat wil doen, is het juiste advies eigenlijk dat je de carburatie opnieuw moet laten afstellen door een prof. Ook de uitlaat beïnvloedt het mengsel, hoewel bij de laagtoerige Savage de uitlaat maar weinig invloed heeft.

En soms staat ook een prof met de handen in het haar. Sommige fietsen, bijvoorbeeld, zijn met open kelken vrijwel niet af te stellen.
 
Deze Savage is gewoon origineel zover ik weet. Zit normale demper op, normale carburateur(in mijn ogen), en heb laatst een gewoon luchtfilter erop gezet die ik bij de dealer heb gekocht. Dus de savage is wel gewoon standaard. Hij loopt nu wel goed, alleen staat die stelschroef vrij ver opengedraaid volgens mij, dus als ie straks weer is afgekoeld gaat ie weer moeilijk doen denk ik..Of moet ik dan aan de luchtschroef draaien met een platte schroevendraaier om het mengsel wat rijker te maken??

EDIT: Heb er trouwens wel net verse benzine ingegooid, en de vorige keer zat er nog benzine in van 8maanden oud ofzo, dus misschien dat ie nu wel straks bij koude start normaal blijft lopen?(Mijn klasgenoot vertelde zoiets i.v.m. octaangehalte ofzo)
 
Laatst bewerkt:
ik kon mijn stationair nooit fatsoenlijk afstellen omdat mijn inlaatrubbers van de carbs lek waren , jouw syptomen komen overeen met die van mij in de tijd dat ik daarmee liep te klooien.

Met stationair draaien remmenreiniger oid op de inlaatrubber spuiten, verandert het toerental ofterwel in 1 keer meer toeren en hij is lek.

Een ander verhaal dan een klep of iets met een carb maar ach give it a try :)
 
Laatst bewerkt:
ik kon mijn stationair nooit fatsoenlijk afstellen omdat mijn inlaatrubbers van de carbs lek waren , jouw syptomen komen overeen met die van mij in de tijd dat ik daarmee liep te klooien.

Met stationair draaien remmenreiniger oid op de inlaatrubber spuiten, verandert het toerental ofterwel in 1 keer meer toeren en hij is lek.

Een ander verhaal dan een klep of iets met een carb maar ach give it a try :)
Je bedoelt dat inlaatrubber tussen de carburateur en luchtfilterhuis?? Dit zou weleens een 'gouden' tip kunnen zijn, want als ie lek is, en hij maakt daarom weinig toeren, dan zal bij een goed rubber de stelschroef niet meer zover opengeschroefd hoeven worden..

Heb momenteel alleen geen remmenreiniger, kan het ook met WD40?
 
Je bedoelt dat inlaatrubber tussen de carburateur en luchtfilterhuis?? Dit zou weleens een 'gouden' tip kunnen zijn, want als ie lek is, en hij maakt daarom weinig toeren, dan zal bij een goed rubber de stelschroef niet meer zover opengeschroefd hoeven worden..

Heb momenteel alleen geen remmenreiniger, kan het ook met WD40?


Ja tussen de carb en het motorblok zeg maar een verbindingsrubber , geen wd 40 ,het moet iets licht ontvlambaars zijn , hairspray van je meisje of starterpilot , iets in die geest.

Edit ; dat spul dringt dan door de kiertjes of haarscheurtjes van de inlaatrubber en doordat dat spul in de cilinder in de hens vliegt naast je gewone mengel zullen de toeren merkbaar omhoog gaan en het kan geen kwaad ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja tussen de carb en het motorblok zeg maar een verbindingsrubber , geen wd 40 ,het moet iets licht ontvlambaars zijn , hairspray van je meisje of starterpilot , iets in die geest.

Edit ; dat spul dringt dan door de kiertjes of haarscheurtjes van de inlaatrubber en doordat dat spul in de cilinder in de hens vliegt naast je gewone mengel zullen de toeren merkbaar omhoog gaan en het kan geen kwaad ;)

Aha, je doelt op dat andere rubber dus. Had net ff dat andere rubber met een zaklamp goed bekeken, en ook heel even die andere die jij bedoelde, maar daar zag ik ook niet zo gauw iets bijzonders op...Maar zal eens remmenreinger aanschaffen binnenkort, als ie straks nog steeds moeilijk stationair loopt..
 
Aha, je doelt op dat andere rubber dus. Had net ff dat andere rubber met een zaklamp goed bekeken, en ook heel even die andere die jij bedoelde, maar daar zag ik ook niet zo gauw iets bijzonders op...Maar zal eens remmenreinger aanschaffen binnenkort, als ie straks nog steeds moeilijk stationair loopt..


Ik kon er toen ook niks van zien .

Succes in iedergeval.
 
Weet iemand trouwens welke 'schroef' ik moet hebben om meer brandstof toe te voegen??
Nu zie ik er eentje aan de kant van de carburateur, waar ook zo'n dekseltje zit voor een membraam, maar nu weet ik ook dat er een ´stelschroef?' zit ergens in de vlotterbak daar, maar het lijkt me sterk als ik die moet hebben voor extra brandstof toe te voegen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan