Stationair op 2 cilinders, gas geven en 4 cilinders

MotoWerff

MF'er
27 aug 2019
155
23
Hallo,

Ik heb een Suzuki gsx 750 uit 1980. Heb net de carburateurs ultrasoon gereinigd en gister wou die weer starten na een erg lange poos stil te hebben gestaan. Nou heb ik een digitale km teller er op zitten en ik wou de toerenteller aankoppelen(draadje bij rectifier). Nou zag ik natuurlijk dat de toeren vrij hoog zaten(4000-6000) dus dat wou ik lager zetten. Nou zijn de stelschroeven er uit geweest en deze motor heeft vrij specifieke afstellingen daarmee. Dus ik begin aan die schroeven te draaien maar toen viel die uit, terug gedraaid(ongeveer) maar toen begon die op 2 cilinders te lopen. Samenvatting is dus: lage toeren is maar 2 cilinders, gas geven en hij begint bij de 5-6000 toeren wel op 4 cilinders te lopen. Iemand idee?
 
Welke schroeven heb je lopen draaien dan?
Toerental stel je af met nr57

suzuki-gsx750-1980-t-e01-e02-e06-e22-e24-carburetor_bigsue0155fig-11_306c.gif
 
Als je alles uit elkaar hebt gehaald en de carburateurs staan niet meer synchroon, zou het kunnen dat je bijvoorbeeld de gaskleppen van cilinder 1 en 2 goed had staan en van 3 en 4 te ver open. Doordat 3 en 4 te ver open staan, loopt de motor met veel toeren. Als je vervolgens met de stationair afstelling de motor zachter wilt laten lopen dan gaat 1 en 2 te ver dicht zitten waardoor die cilinders niet meer meedoen. Als je gas geeft, dan doen 1 en 2 weer mee. Ik zou persoonlijk beginnen met controleren of de synchronisatie klopt.
 
Heb je de deoproef al geprobeerd om uit te sluiten dat je carburateur (nog) dicht zit?

Heb je de carburateurs gesplitst toen je ze ultrasoon hebt gereinigd? Zo ja dan stel je de carburateurs synchroon via de 'werkbank methode', oftewel op het oog of met voelermaatjes zodat de gasklepopening bij alle 4 de carburateurs ongeveer gelijk staan. Het synchroniseren d.m.v.. een vacuümmeter doe je daarna op een lopende motor.
 
Weet je zeker dat je toerentelling klopt?
Nee maar kan wel horen dat het te hoog ligt.

Carburateurs volledig uit elkaar volgens mij is alles zowat 2/3x een uur er in geweest. Dus schoon moet het wel zijn.
Heb je de deoproef al geprobeerd om uit te sluiten dat je carburateur (nog) dicht zit?

Heb je de carburateurs gesplitst toen je ze ultrasoon hebt gereinigd? Zo ja dan stel je de carburateurs synchroon via de 'werkbank methode', oftewel op het oog of met voelermaatjes zodat de gasklepopening bij alle 4 de carburateurs ongeveer gelijk staan. Het synchroniseren d.m.v.. een vacuümmeter doe je daarna op een lopende motor.
Dit kan natuurlijk nog wel. Zal ik even proberen. Wat voor proef?
 
Met (deels) lopende motor remreiniger rondom carburateur spuiten (rustig aan hoeft niet heel veel te zijn). Verhoogd het toerental zich? --> valse lucht

Niet in luchtfilter spuiten :+
 
Wat ik bedoel met de stel schroeven zij. De schroeven die naast vacuüm slang zit(79) deze schroef zit op alle 4 de carburateurs. Hier mag je eigenlijk niet aan komen maar ja, wou alles goed schoon hebben.
 
Nee maar kan wel horen dat het te hoog ligt.

Carburateurs volledig uit elkaar volgens mij is alles zowat 2/3x een uur er in geweest. Dus schoon moet het wel zijn.

Dit kan natuurlijk nog wel. Zal ik even proberen. Wat voor proef?
4000-6000 rpm is niet iets te hoog, dat is halverwege je toerenbereik!! Dus of die motor jankt het uit (in plaats van iets te hoog stationair), of jij zit aan schroefjes te draaien gebaseerd op verkeerde informatie.
 
Wat ik bedoel met de stel schroeven zij. De schroeven die naast vacuüm slang zit(79) deze schroef zit op alle 4 de carburateurs. Hier mag je eigenlijk niet aan komen maar ja, wou alles goed schoon hebben.
Deze a.d.h.v. wphb op even op correcte stand zetten (volledig indraaien en x graden terugdraaien).

Sationairtoerental zoals benoemd alleen met nummer 57 bijstellen

Edit: Waar jij aan hebt gedraaid zijn waarschijnlijk de gasklep afstellings bouten. Hiermee stel je de carbs synchroon. Dit weet je als je maar 1 van die schroeven kan afstellen met nummer 57 en de rest met een losse bout.
 
Laatst bewerkt:
Deze a.d.h.v. wphb op even op correcte stand zetten (volledig indraaien en x graden terugdraaien).

Sationairtoerental zoals benoemd alleen met nummer 57 bijstellen
Geprobeerd te vinden maar er staat in het wphb dat je er niet aan mag zitten omdat dit vanaf de fabriek is ingesteld. Er staat dus niks over 2 slagen draaien of 2.5 bijv.

Gaskleppen ga ik sws gelijk zetten want daar zou het indd best aan kunnen liggen, valse lucht lijkt me ook nog wel mogelijk met oude rubbers. Zal vrijdag kijken.
 
Carburateurs volledig uit elkaar volgens mij is alles zowat 2/3x een uur er in geweest. Dus schoon moet het wel zijn.

al gaan ze er 10 keer een week in is dat nog geen garantie, altijd kontroleren

zeker als

Geprobeerd te vinden maar er staat in het wphb dat je er niet aan mag zitten omdat dit vanaf de fabriek is ingesteld. Er staat dus niks over 2 slagen draaien of 2.5 bijv.
 
Geprobeerd te vinden maar er staat in het wphb dat je er niet aan mag zitten omdat dit vanaf de fabriek is ingesteld. Er staat dus niks over 2 slagen draaien of 2.5 bijv.



Ze zitten als er nog niets aan je motor is gedaan in het verleden ook onder messing dopjes met een piepklein gaatje erin..

Het WPHB is niet door Here God hemzelf geschreven, wat wij schrijven is wel Heilig
 
Terug
Bovenaan Onderaan