Stationair op 2 cilinders, gas geven en 4 cilinders

MotoWerff

MF'er
27 aug 2019
151
23
Hallo,

Ik heb een Suzuki gsx 750 uit 1980. Heb net de carburateurs ultrasoon gereinigd en gister wou die weer starten na een erg lange poos stil te hebben gestaan. Nou heb ik een digitale km teller er op zitten en ik wou de toerenteller aankoppelen(draadje bij rectifier). Nou zag ik natuurlijk dat de toeren vrij hoog zaten(4000-6000) dus dat wou ik lager zetten. Nou zijn de stelschroeven er uit geweest en deze motor heeft vrij specifieke afstellingen daarmee. Dus ik begin aan die schroeven te draaien maar toen viel die uit, terug gedraaid(ongeveer) maar toen begon die op 2 cilinders te lopen. Samenvatting is dus: lage toeren is maar 2 cilinders, gas geven en hij begint bij de 5-6000 toeren wel op 4 cilinders te lopen. Iemand idee?
 
Oh ik dacht gelezen te hebben over 1 en 4, maar dat maakt niet uit. het gaat voor alle cilinders

Smoorkleppen zijn die gouden plaatjes die je ziet als je de gasschuiven optilt, aan de andere kant van de carb zegmaar
Aha duidelijk. Dus stationair schroef zover open zette dat die blijft draaien, dan gashendel open tot dat de kleppen opengaan en dan spuiten.
 
Er is ook wel een methode om ze af te stellen, zoals @RWB zei, alleen zou je daar handiger een koperdraadje voor gebruiken.
eerst de carb waar de gaskabels opzitten zo afstellen dat de smoorklep het koperdraadje n`tt vastpakt, dan met de carb die er naast zit het zelfde doen, dan de buitenste twee. willekeurig welke
 
begrijp je dat dit belangrijke info is die je eigenlijk bij de eerste vraagstelling al had moeten delen?
Wij willen iedereen helpen, maar als we niet alle goede info krijgen, kunnen we je helpen, maar zet je ons ook op een verkeerd been
Het lopen op 2 cilinders inplaats van 4 zou qua alleen lopen niet aan luchtfilters moeten liggen lijkt mij, moet ook zonder kunnen alleen dan loopt die lang zo soepel niet lijkt mij?
 
Ja dat, probeer maar.

Vrijdag... -O-
Nou heb geprobeerd hoor, stationair schroef meer open gedraaid, meneer wou niet starten. Beetje remreiniger in alles gespoten, en hij liep direct op alle 4 de cilinders.. gas open draaien beetje spul er in, en hij dipt even weg en komt dan weer omhoog

Mijn conclusie die ik hier dan uit trek is dan dat de smoor kleppen gelijk afgestemd moeten gaan worden toch?

Toch vindt ik hem nog wel relatief hoog in de toeren lopen zo, zal eerst de kleppen gaan stellen. (als dat de volgende stap is teminsten)
 
Ik heb zelf exact hetzelfde probleem gehad dacht iedere keer dat er iets was met de carb. Totdat er iemand zei,vervang de pick-up maar bij de onteking die willen nog wel eens kapot gaan na lang stil staan
En idd ,vervangen en loopt weer netjes op 4 cilinders daarna alles weer afgesteld en top
Altijd de moeite waard om daar ook even na te kijken
 
Ik heb zelf exact hetzelfde probleem gehad dacht iedere keer dat er iets was met de carb. Totdat er iemand zei,vervang de pick-up maar bij de onteking die willen nog wel eens kapot gaan na lang stil staan
En idd ,vervangen en loopt weer netjes op 4 cilinders daarna alles weer afgesteld en top
Altijd de moeite waard om daar ook even na te kijken
Zou je dat niet moeten merken bij een vonkentest van de bougies?
 
Hallo iedereen, ik ben ook pas eigenaar van een gsx 750 en ik heb ongeveer hetzelfde probleem.. nu heb ik wel 4 kelkjes erop zitten.
En ik heb ook aan de apparte luchtschroefjes gedraaid om het toerental lager te krijgen.. daar was ik dus beter af gebleven
 
Uit nieuwsgierigheid, hoe kom je daarachter zonder het onderdeel te vervangen?
heel lastig
pick- up (pulsgever) door meten heeft ohmse weerstand.
meten eerst bij koude motor op en er mag geen van de twee draden weerstand hebben naar de massa van de motor .
deze meting nu ook doen bij warme motor, of nog beter als deze op twee cilinders loop maar deze meting kun je niet uitvoeren als de motor loopt.
dus beter testen door pick up uit te bouwen en meten , daarna warm maken met haar föhn en weer meten .
 
Terug
Bovenaan Onderaan