Stationair probleem Speed Triple 955i

Zwetje

Stelvio Motorservice
Donateur
18 jun 2016
947
858
Betuwe
Gegevens:
Motor: Triumph Speed Triple 955i 2001
KMstand: +-55.000

Probleem:
De motor, als hij warm is, wil 2000 toeren stationair lopen. Dit gebeurd zowel met en zonder koppeling in (dit merk ik aan het rijden op een kleine rotonde bijvoorbeeld in zijn 1). Hij wil dus graag 2000 toeren stationair lopen. Maar, zodra ik de motor in z'n neutraal zet, OF als ik bij stilstand de rem ingedrukt blijf houden en ik laat hem licht ontkoppelen dan wil hij zijn originele toerental aannemen.

Wat heb ik gedaan:
- Ik heb recentelijk de pakking tussen het gasklephuis en cilinderkop vervangen omdat hij valse lucht had daar (probleem kwam later pas, niet na vervangen)
- Waar ik kon gespoten met remmenreiniger om te kijken of hij reageerde ivm valse lucht
- De Idle control valve getest in TuneEcu en deze werkt naar behoren (volgens TuneEcu)
- Motor is recentelijk afgesteld in Goes (probleem kwam later)

Mijn eerste idee was om eigenlijk de vaccuumleidingen te vervangen rondom de Idle control valve, maar ik twijfel daar nu aan gezien de symptomen. Dit lijkt, in mijn ogen, niet echt op valse lucht gezien hij in z'n neutraal wel netjes loopt.

Mijn vraag: Heeft iemand een idee waar ik kan beginnen met zoeken?
 
Toevallig onlangs een andere mapping in de ECU gezet?

De vacuüm slangen van het stationair systeem zou ik wel goed controleren, die zorgen nog wel eens voor problemen, je kan ze vervangen door universele brandstofslang.
 
Toevallig onlangs een andere mapping in de ECU gezet?

De vacuüm slangen van het stationair systeem zou ik wel goed controleren, die zorgen nog wel eens voor problemen, je kan ze vervangen door universele brandstofslang.

Ja, zie begin-post. Hij is afgesteld bij Ruud Frederiks. Echter begon het probleem later pas.

Dat is inderdaad de eerste stap die slangen. Maar wat zou het feit verklaren dat hij, zodra hij in zijn neutraal gezet wordt, ineens goed loopt?
 
Kijk ook eens naar je zekeringen en zekeringkast. Heb ooit ook wel eens zoiets gehad met een Sprint. Heel lang naar gezocht, slangen meerder keren vernieuwd. Uiteindelijk bleek een slecht contact in de zekeringkast de boosdoener. Was niet de zekering zelf, die had ik ook al eens vernieuwd... Kom er maar op...
Blijkt er dus in de ECU een schakeling te zitten die bij spanningsval het toerental verhoogd bij stationair, tegen afslaan (en dan niet meer kunnen starten daarna vanwege de spanningsval.)
 
Ja, zie begin-post. Hij is afgesteld bij Ruud Frederiks. Echter begon het probleem later pas.

Dat is inderdaad de eerste stap die slangen. Maar wat zou het feit verklaren dat hij, zodra hij in zijn neutraal gezet wordt, ineens goed loopt?


Ik heb dit soort problemen ook wel eens gehad na het laden van een andere mapping.
Eerste 500 km geen probleem, daarna ineens vage problemen met stationair lopen.
Oude mapping terug, en opgelost.

Geen idee waarom hij het in neutraal wel goed doet, dat is wel vreemd inderdaad.
 
Ik heb dit soort problemen ook wel eens gehad na het laden van een andere mapping.
Eerste 500 km geen probleem, daarna ineens vage problemen met stationair lopen.
Oude mapping terug, en opgelost.

Geen idee waarom hij het in neutraal wel goed doet, dat is wel vreemd inderdaad.
Wouw dat is inderdaad wel heel raar. Het is een kleine moeite om te proberen. Bedankt voor de tip.

Kijk ook eens naar je zekeringen en zekeringkast. Heb ooit ook wel eens zoiets gehad met een Sprint. Heel lang naar gezocht, slangen meerder keren vernieuwd. Uiteindelijk bleek een slecht contact in de zekeringkast de boosdoener. Was niet de zekering zelf, die had ik ook al eens vernieuwd... Kom er maar op...
Blijkt er dus in de ECU een schakeling te zitten die bij spanningsval het toerental verhoogd bij stationair, tegen afslaan (en dan niet meer kunnen starten daarna vanwege de spanningsval.)
Ga ik zeker controleren, ook kleine moeite. Bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan