Stationair rpm 4500 na schoonmaken carbs?

koekum

MF veteraan
30 jul 2002
3.251
8
Utrecht
Ik (lees NitroMax :} ) heb m'n (CV)carburateurs schoon gemaakt in een ultrasoon bad.
Na terug monteren van de carburateurs loopt m'n fiets (Yam XJ750SECA) stationair op 4500 toeren.
Dat vind ik een beetje veel van het goede (hiervoor wilde ie maar niet stationair draaien).
De stationair toerental stelschroef raakt de aanslag van het gas niet eens dus deze bijstellen heeft geen zin.
De mengselschroeven ben ik niet aangeweest en de gaskabel kan niet meer korter worden gesteld.
Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen of moet ik het maar cruisecontrol noemen (lekker lui rijden zonder gas geven) :?
 
Laatst bewerkt:
Trekt ie nergends valse lucht? Als ie met de choke erop nog meer toeren gaat draaien heeft ie een schraal mengsel, dus zou ie ergends valse lucht kunnen trekken. Verzuip je hem met choke erop, dan dan dan ............is er iets anders aan de hand!

De Kale :z
 
Op zaterdag 13 september 2003 15:37 schreef koekum het volgende:
Ik (lees NitroMax: }) heb m'n (CV)carburateurs schoon gemaakt in een ultrasoon bad.
Na terug monteren van de carburateurs loopt m'n fiets (Yam XJ750SECA) stationairDe stationair toerental stelschroef raakt de aanslag van het gas niet eens dus deze bijstellen heeft geen zin.
De mengselschroeven ben ik niet aangeweest en de gaskabel kan niet meer korter worden gesteld.
Als de stat stelschroef de aanslag van het gas niet haalt, staat-ie toch echt te hoog.
Op zaterdag 13 september 2003 16:53 schreef Biker Bitch het volgende:
Haal je gaskabels eens los om te kijken hoe het toerental dan is. De kans is wel erg groot dat je gas gewoon te ver open staat.
Inderdaad; mogelijk zit de buitenkabel van het gas niet goed in de tunnel (óf bij het stuur, of bij de carbs) Of missch moet je de gaskabel juist minder strak stellen.
 
Haal je gaskabels eens los om te kijken hoe het toerental dan is. De kans is wel erg groot dat je gas gewoon te ver open staat.
Dat zulen we eens gaan proberen, thanx
Op zaterdag 13 september 2003 16:56 schreef magnamaniac het volgende:
staan ze wel synchroon :? of heb je #1 (waar de gaskabel aanzit) bijna dichtstaan en bv #4 veel verder open? Ik ga er tenminste van uit dat je de carbs los en uit elkaar hebt gehad.
Ik heb ze (nog) niet synchroon gesteld maar het leek me dat dat niet zo'n grote invloed zou hebben.
De carbs zijn in z'n geheel er uit geweest en dus niet van elkaar los gemaakt.
(de motor maakt trouwens gebruik van YICS (Yamaha Induction Control System) waarbij alle inlaatpoorten zijn verbonden door een tunnel, zo krijgt elke cylinder ook wat mengsel van de andere carbs. Dit zou voor een optimalere vulling zorgen maar maakt het synchroniseren weer moeilijker (is een aparte tool voor nodig))
Op zaterdag 13 september 2003 21:54 schreef Marc Keijsers het volgende:
Trekt ie nergends valse lucht? Als ie met de choke erop nog meer toeren gaat draaien heeft ie een schraal mengsel, dus zou ie ergends valse lucht kunnen trekken. Verzuip je hem met choke erop, dan dan dan ............is er iets anders aan de hand!

De Kale :z
Met het blote oog lijken de rubbers nog in goede staat.
Heb 'm nog niet met de choke er op laten draaien aangezien ik 4500 al aan de hoge kant vond.
Op zaterdag 13 september 2003 22:04 schreef drsrob het volgende:
Als de stat stelschroef de aanslag van het gas niet haalt, staat-ie toch echt te hoog.
Wat bedoel je hier precies met 'ie'?
Inderdaad; mogelijk zit de buitenkabel van het gas niet goed in de tunnel (óf bij het stuur, of bij de carbs) Of missch moet je de gaskabel juist minder strak stellen.
Heb de gaskabel nagelopen en hij lijkt overal goed te zitten.
Nog minder slap stellen is niet mogelijk.
 
De gaskabel staat niet te strak, na loshalen bleef het toerental gelijk.
Met het aanzetten van de choke liep het toerental nog verder op en begon ie wat te sputteren (en heb 'm toen snel uit gezet)
 
als de smoorkleppen niet bijna dicht zijn, en dat zijn ze niet anders zou "De stationair toerental stelschroef de aanslag van het gas wel raken"

dus ik zou eens de reden daarvan proberen te achterhalen. Er zal ergens wel iets tussen zitten of iets klem zitten. Heb je al geprobeerd om de smoorkleppen handmatig te bewegen of zitten deze helemaal vast?

succes ermee
 
Op zondag 14 september 2003 09:07 schreef koekum het volgende:Dat zulen we eens gaan proberen, thanxIk heb ze (nog) niet synchroon gesteld maar het leek me dat dat niet zo'n grote invloed zou hebben.
De carbs zijn in z'n geheel er uit geweest en dus niet van elkaar los gemaakt.
(de motor maakt trouwens gebruik van YICS (Yamaha Induction Control System) waarbij alle inlaatpoorten zijn verbonden door een tunnel, zo krijgt elke cylinder ook wat mengsel van de andere carbs. Dit zou voor een optimalere vulling zorgen maar maakt het synchroniseren weer moeilijker (is een aparte tool voor nodig))Met het blote oog lijken de rubbers nog in goede staat.
Heb 'm nog niet met de choke er op laten draaien aangezien ik 4500 al aan de hoge kant vond.Wat bedoel je hier precies met 'ie'?Heb de gaskabel nagelopen en hij lijkt overal goed te zitten.
Nog minder slap stellen is niet mogelijk.
"ie" is inderdaad wat vaag. Ik bedoel het gasblok, wat door de kabel wordt aangetrokken.
Op zondag 14 september 2003 17:53 schreef Mafketel het volgende:
als de smoorkleppen niet bijna dicht zijn, en dat zijn ze niet anders zou "De stationair toerental stelschroef de aanslag van het gas wel raken"

dus ik zou eens de reden daarvan proberen te achterhalen. Er zal ergens wel iets tussen zitten of iets klem zitten. Heb je al geprobeerd om de smoorkleppen handmatig te bewegen of zitten deze helemaal vast?

succes ermee
:^
 
als de smoorkleppen niet bijna dicht zijn, en dat zijn ze niet anders zou "De stationair toerental stelschroef de aanslag van het gas wel raken"

dus ik zou eens de reden daarvan proberen te achterhalen. Er zal ergens wel iets tussen zitten of iets klem zitten. Heb je al geprobeerd om de smoorkleppen handmatig te bewegen of zitten deze helemaal vast?

succes ermee
Nou is de stationair toerental stelschroef wel iets waar ik aan heb zitten draaien bij het schoonmaken maar ik zal het hele boeltje wel weer los trekken en eens kijken hoe het er met de smoorkleppen voor staat.
(de stelschroef kan de aanslag wel raken, stond op het moment alleen zover teruggedraaid dat ie dat niet deed)
Thanx voor de input :)
 
Eindelijk weer eens tijd gehad om verder te prutsen (tsja, af en toe ook even oma bezoeken).
Na demontage van de carburateurs leek hiermee niks aan de hand, de kleppen sloten gewoon (en heb hier dus de stationair-toerental-stelschroef op ingesteld).
Hierna het zwikkie weer teruggeplaatst en toen bleek dus dat de aanslag van de gaskleppen de stationair-toerental-stelschroef niet meer raakte.
De gaskabel is dus te kort.
Na deze los te hebben gemaakt starte het barrel (na enig aandringen en choke-gebruik) en liep op een normaal toerental.
Waarschijnlijk iets te scherpe knikken in de kabelloop na plaatsing van een ander stuur.

Iedereen bedankt voor het meedenken :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan