stationair toerental bij warme motor

jacco

Rookie
16 sep 2004
10
0
elst
Ik heb de motor stationair afgesteld met een warme motor en nu is hij echt prima.
Niet gedacht dat het zo simpel zou zijn.
gr,
Jacco
 

kawaidioot

MF veteraan
9 jun 2004
17.974
146
56
Zevenhuizen (Zuid-Holland)
Betreft hoger stationair......
Ik ga er van uit dat je alles zelf doe?? :}
Bij alle veranderingen, ( al is het een schoonmaakactie..!!..maak niet uit.. ) ,
Neem dan in eerste instantie eerst de vanaf fabriek ingestelde waarden over m.b.t.
kleppenstellen en de instellingen van de carbs.
Ik ga er van uit dat de onsteking goed staat ! ?
Volg gewoon op wat het werplaatshandboek aangeeft.

Als dit allemaal al zo gedaan is en er is geen verandering, dan is er of iets mis met de carbs. of de aankleding van je bike is zodanig veranderd , ( sportpijp / K&N filter / kelken... ) , dat je de carbs. anders dient af te stellen.

Afstelling:
Bij meer lucht hoort ook meer benzine-mengsel , ( sportpijp / filter ) ,
andere sproeierbezetting / naalden.
Bij CV-carbs. , zorg dat de rubbers ok zijn.

Ik heb zelf mijn ZZR1100 opgewaardeerd met K&N / Sebringrace / Dynojet stage 1.
Met een prima beschrijving erbij van hoe te handelen...TOPPIE.
Er zat zelfs een boortje bij om het gaatje onderin de gasschuif groter te boren voor een betere gasreactie....
En heb bij een bekend motorbedrijf gezien hoe je de naald kunt "borgen".
Allemaal weetjes en handigheidjes. Mooi man.
Voorbeeld van controle op je naalden: zet je gedemonteerde set carbs. voor je op tafel / doe met een vinger de schuif omhoog / probeer dan te voelen of je de naald in de schuif omhoog geschoven krijgt tussen twee vingers ingeklemd of met een kunststof bekleed tangetje !!
Bij mij kon dat dus en ik had last van zwart wordende pitten = teveel benzine.
Had ook last van bevriezende carbs. vooral als het kouder / natter wordt.
( Vrijwel ) geen last meer van!!
Ook hetere bougie's gebruikt , ( die hebben MINDER isolatie ) .
En in de koude maanden dek ik helft van de oliekoeler af en een klein deel , kwart ongeveer, van de radiateur.
Er zit een temp. meting op en die kwam NOOIT uit de koude hoek in de wintermaanden. Nu wel .
Hij rijdt TIG keer beter dan toen ik'm aanschafte 7 jaar terug. 2e hands.

O ja,

Bij twijfel over onderdeeltje mbt kwaliteit/rechtheid...VERVANGEN.

Heb zelf de stastionair-stelschroeven vernieuwd.
Vlotterkamerniveau's opnieuw afgesteld, ( jezus .. dat was echt een zooitje ... )

Keep on moving...
Greetings... :+ KAWAidioot :+
 

jacco

Rookie
16 sep 2004
10
0
elst
Hi kawa-idioot,
bedankt voor je tips, ik zal ze zeker opslaan.
Ik ben een amateuristische beginner met een oude gs650gt, en wil inderdaad zoveel mogelijk zelf doen.
al gedaan: verlichting cockpit hersteld
al gedaan: koppelingskabel goed gelegd, lag tegen de cilinder aan te smelten

Stap 1; De motor loopt nu al een stuk beter, ik heb hem goed warm gereden en vervolgens stationair afgesteld met de "hoofdschroef".
Stap 2: is het restaureren van de benzinekraan, deze staat continu op reserve omdat de vacuumslang ontbreekt. De juiste onderdelen heb ik al en ik weet ook al hoe hem aan te sluiten. (heeft prioriteit ivm risico benzine in blok)
Stap 3: Restaureren tank, hier zit een deuk in en de lak is klote, spuiten dus.
Stap 4: Demonteren spatborden en kont, ook restaureren en spuiten.
Stap 5: Op zoek naar een paar ander schokbrekers achter, mag niet duur zijn.
Stap 6: Carburateurs demonteren en opfrissen (oa mbv je tips)
Stap 7: De hele boel monteren
Stap 8: Lekker rijden

Voorlopig rij ik er gewoon op tot de winter, het is een fijne oude bak, lekker elemtaire oefensleutelmachine.

Ik zal wel zien hoe ver ik kom, leuk vind ik het zeker