Stationair toerental loopt omhoog.

Willem_Kok

Rookie
10 feb 2019
6
4
Mede MF'ers

Ik ben inmiddels al enige tijd aan het sleutelen aan mijn GS500 uit 1980. Ze loopt en, (thank god) de carburateurs lopen niet meer over.
Nu heb ik hem vandaag even gestart, en dat ging prima.... voor een minuut of twee. De eerste twee minuten liep ie erg lekker op 1500 toeren (choke uit, maar da's niet persé een probleem dacht ik?). Na die twee minuten begon hij ineens langzaam op te lopen in toeren, dus ik heb hem maar uit gezet want hij leek er geen problemen mee te hebben om rustig naar de redline te lopen. Het vreemde aan dit hele verhaal vind ik dat hij het eerst wel normaal doet, maar vervolgens ineens besluit langzaam sneller te gaan lopen!?
Ter verduidelijking: ik heb nergens aan gedraaid of met choke gespeeld oid, gedrag kwam volledig uit zichzelf.
Ik dacht aan een vacuumlek, maar het lijkt mij dat ie dan vanaf dat de motor loopt omhoog moet lopen....

Kortom, een raadsel voor mij. Ook op internet al diverse fora afgezocht, maar zonder resultaat.

Hoop dat iemand me kan helpen!

Willem
 
Normaliter bij een carb/choke fiets is bij een koude motor het stationaire toerental wat lager dan bij de bedrijfstemperatuur. Een stationair toerental bij bedrijfstemperatuur voor een GS500 zou denk ik zo rond de 1200 toeren liggen. Als jou motor in koude toestand, zonder choke, al 1500 toeren draait lijkt het er volgens mij op dat simpelweg de instelling van je stationair toerental te hoog is.

Probeer het anders eens om bij een bedrijfswarm blok het toerental op circa 1100 a 1200 toeren af te stellen. En vervolgens, bij een weer koud blok en dag later, te kijken of bij een koude start niet meer gebeurd wat je hierboven beschrijft.

Succes!
 
je gebruikt normaal de choke om het mengsel te verrijken om condensatie van benzine te compenseren. jouw motor start zonder choke al op een veel te hoog toerental. tegen de tijd dat de motor wat warmer gaat worden neemt de condensatie af en krijgt de motor dus nog meer benzine om te verbranden en dat hij daar harder van gaat draaien is niet al te vreemd. het wordt dus waarschijnlijk tijd om de carbs even goed af te laten stellen.
ook als je de choke wel nodig hebt om te starten loopt het toerental langzaam op als de motor warmer wordt maar dan kan je de choke terug regelen om dat te compenseren.
 
Mede MF'ers

Ik ben inmiddels al enige tijd aan het sleutelen aan mijn GS500 uit 1980. Ze loopt en, (thank god) de carburateurs lopen niet meer over.
Nu heb ik hem vandaag even gestart, en dat ging prima.... voor een minuut of twee. De eerste twee minuten liep ie erg lekker op 1500 toeren (choke uit, maar da's niet persé een probleem dacht ik?). Na die twee minuten begon hij ineens langzaam op te lopen in toeren, dus ik heb hem maar uit gezet want hij leek er geen problemen mee te hebben om rustig naar de redline te lopen. Het vreemde aan dit hele verhaal vind ik dat hij het eerst wel normaal doet, maar vervolgens ineens besluit langzaam sneller te gaan lopen!?
Ter verduidelijking: ik heb nergens aan gedraaid of met choke gespeeld oid, gedrag kwam volledig uit zichzelf.
Ik dacht aan een vacuumlek, maar het lijkt mij dat ie dan vanaf dat de motor loopt omhoog moet lopen....

Kortom, een raadsel voor mij. Ook op internet al diverse fora afgezocht, maar zonder resultaat.

Hoop dat iemand me kan helpen!
PS.... een koud motorblok al na twee minuten stationair draaien al naar redline gassen is wel heuuul erg vroeg. Het blok is dan nog niet echt op voldoende werktemperatuur om dat straffeloos te doen. Nu zal het waarschijnlijk niet direct tot merkbare slijtage of defecten lijden, maar doe het de volgende keer toch maar niet meer! Bij een luchtgekoeld blok zou ik persoonlijk toch wel een kilometer of 15 a 20 gereden willen hebben om dan pas te gaan redlinen, zoals jij het noemt.
 
n696608.jpg
 
Ten eerste bedankt voor het goede advies! Kleine nuance misschien: ik weet niet zeker hoever hij door loopt naar boven, maar rond de 4000 heb ik hem maar uitgezet, precies om de reden waar jij het over had.
 
staat je benzinekraan open ? als je de darm aan de kraan los maakt, loopt de benzine er vlot uit ? als je de vlotterkamer aftap open draait, blijft et daar vlot uitkomen ? uit allemaal ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan