stationair toerental slaat op hol..

Juuzqi

MF'er
7 jun 2004
30
0
Oud-Heverlee
Mijn beesje (Intruder 1400) heeft een lange winterslaap achter de rug en toen ik hem gisteren terug de sporen wou geven, deed ie heel vreemde dingen...
Starten ging heel goed, maar het stationair toerental lag veel hoger dan normaal...
Na een kort stukje rijden, durfde ik hem zelfs niet meer stationair laten draaien (en dat is vreemd rijden hoor), want dan sloeg het toerental gewoon op hol...

Wat kan hier nu de oorzaak, en belangrijker, de oplossing van zijn?
Is het iets simpels of moet ik ermee naar de garage?

alvast bedankt voor alle tips...
J
 
choke blijft niet hangen... als ik die openzet, gaat het toerental nog hoger!

gaskabel zou kunnen, waar en hoe kan ik dat zien bij een Intruder (ben niet zo enorm technisch namelijk)?

voor zover ik kan zien lekt er nergens iets...
 
ik weet het... hij is een beetje verwaarloosd (mede door externe omstandigheden) maar daar wil ik terug verandering in gaan brengen...

hij is wel af en toe gestart, maar er is dan niet mee gereden... dat lijkt me trouwens ook niet helemaal goed voor de batterij en ik zie niet hoe het lange stilstaan plots een haperende gaskabel zou kunnen veroorzaken, of wel?
 
zou kunnen maar zou ook de carbs kunnen zijn waarbij een naald blijft hangen
dat lijkt mij meer voor de hand.(Tikken met een schroevedraaier tegen je carburateurs en een Flesje forte plus 1 in tank mieteren (halve tank benzine)
 
Ik zou eerst kijken of de kabel blijft hangen. Kijk bij de carbs en draai aan je gas hendel. Waarschijnlijk zie iets bewegen en kijk of dit allemaal zonder problemen weer terug komt als je je gas hendel terug doet (contact uit). Als dit het niet is zou ik het advies van Fury opvolgen. Doe er wat van die vloeistof in of anders zal je carbs open moeten want daar zal wel een hoop vuil in zitten. En rubbers versleten.
 
Carburateurs van een Intruder 1400 demonteren/monteren en afstellen is een ramp, dus mocht het vuil zijn zou ik het inderdaad eerst eens proberen met een reiniger bij de benzine.
 
Merci alvast voor de tips, ik ga er morgen zeker eens naar kijken.
Vandaag gaat niet meer, garage is niet bij mijn huis en er is geen fatsoenlijke verlichting, dus pas morgen na mijn werk eens gaan checken...

Wat ik in mijn eerste post niet gezegd heb: toen ik dat korte ritje gedaan had en weer bij de garage aankwam, dan gaf hij bij het stilleggen enkele ferme knallen...
Misschien geeft dat nog enige aanwijzingen naar de oorzaak?
 
Knallen kan komen doordat er een onverbrand mengsel in je cilinder of uitluit achterblijft en dan ineens ontbrand. Dit kan komen doordat er even geen vonk is. Maar dan verhoogd ie het toerental niet als dat het was. Dus het kan ook zijn dat je mengsel niet goed is wat je carb. aanmaakt. Dus lucht benzine verhouding verstoord door iets.

Is je spruitstuk niet lek dit kan ook leiden tot verhoogd toerental. Maar ik denk toch dat je het in de carbs moet gaan zoeken.
 
Zo, ik ben ondertussen eens gaan kijken en dit is het resultaat:

gaskabel bleef niet hangen, veerde mooi terug naar nulstand.
geen lekken of problemen te zien bij verbinding carburateurs en inlaten.

poging tot starten had hetzelfde resultaat: veel te hoge toeren...

dan maar eens alle bougiekabels losgemaakt en bougies uitgedraaid... niets vreemds aan te zien, alles terug gemonteerd en opnieuw starten en rara...
toerental is weer normaal...

Kan dit aan die bougiekabels gelegen hebben?? Dat die er niet goed opgedrukt zaten ofzo?

Anyway, hij doet het weer, maar voor alle zekerheid zal ik toch maar eens een afspraakje bij de dealer maken voor controle en onderhoud...

bedankt allemaal...
J
 
Miljaarde miljaarde toch...

Ik ben net terug van een wat langere testrit en onderweg kwamen de problemen toch weer terug zeker ;(

Ter plekke (na wat afkoeling) wat gesleuteld en nu bleek dat als ik de bougiekabel van de voorste cylinder aan de rechterkant losmaak en dan start, dat hij dan altijd normaal draait. Als ik die kabel er weer opzet, dan gaat hij terug veel te hoog in de toeren...
Kan een kapotte bougie de oorzaak zijn? Zag er (behalve wat zwart) nog goed uit...

tia,
J
 
Misschien is-ie ingeregeld geweest toen-ie nog op 1 poot te weinig liep?

Raar, hoe dan ook.

Maar inderdaad kán een bougie of zelfs een KAPJE eigenmachtig gekke storingen bedenken waarvan vaak niets te meten valt.
 
Het lijkt alsof het stationaire toerental afgesteld staat zodat het goed staat terwijl je motor op 1 cylinder loopt........als dan nummer twee ook meeloopt dan staat hij natuurlijk veel te hoog.
Ik hoor natuurlijk via internet niet hoe dat ding van je loopt *D
 
Toen ik daarstraks met de bougies en kabels bezig was, liep hij daarna zoals het hoorde, op beide cylinders, met een normaal stationair toerental.
De proefrit die ik dan deed begon goed, maar onderweg kwam het vreemde gedrag terug. Namelijk een veel te hoog stationair toerental (ook bij ontkoppelen voor te schakelen vliegt het toerental dus de hoogte in).

Nu ik die éne bougie losgekoppeld heb, draait hij maar op 1 cylinder (die andere draait natuurlijk wel mee, maar aangezien daar geen ontbranding is, is er ook geen arbeid), op het normale stationaire toerental. Het vermogen is dan ook opvallend veel lager (lees: helemaal niet meer vooruit te branden :-))
 
Dan gok ik toch echt op een choke die onbedoelt wordt opengetrokken of een gaskabel die te strak staat oid.
Of een inlaatspruitstuk wat los zit of gescheurd is en valse lucht zuigt.
Al getest toevallig door er met een spuitbus overheen te spuiten terwijl hij stationair draait?
Die choke plunjers zitten heel raar op beide carburateurs trouwens........zeker dat het daar allemaal goed zit?
 
tuurlijk verlies je de helft van het vermogen, maar de niet werkende cylinder werkt dan ook nog eens tegen, om dat te voorkomen moet je effies de bougie er helemaaal uit draaien.
heel misschien krijgt hij op het verkeerde moment een ontsteking. kan me voorstellen dat hij dan de hoogte inschiet.
ik heb namelijk niet het idee dat hij teveel benzine krijgt, omdat hij ook nog op de choke reageert.
lijkt inderdaad op een afstellings probleem.
misschien moet je eens proberen die andere bougie eraf te halen, om te kijken hoe hij dan reageert.

misschien is de veer van de carb kapot, en zuigt hij zoveel dat de gasklep vanzelf omhoog gaat.( tis maar een gokkie )
 
dat de choke zou open getrokken worden lijkt me onwaarschijnlijk.
Toen hij daarstraks normaal draaide, reageerde hij ook normaal op de choke, het toerental verhoogde wel wat, maar het bleef normaal.
Het veel te hoge toerental dat ik nu heb, kan ik nooit krijgen door de choke zelfs volledig open te draaien...

Het zal dan toch een bezoekje aan de dealer worden denk ik, want het wordt me wat te technisch allemaal. En daar komt nog bij dat de Intruder 1400 bijzonder werk-onvriendelijk ontworpen is... je kan dus zo goed als nergens fatsoenlijk aan...

morgen heb ik geen tijd, maar overmorgen kan ik wel eens testen wat het effect is als ik de andere bougiekabel losmaak...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan