Stationair toerental Yamaha XJ900S

Franky6oy

MF'er
20 jun 2013
51
0
Breda
Beste mensen,

Ik heb een vraag, wat moet het stationair toerental van een Yamaha XJ900S zijn? Die was bij mij eerst 100 tpm bij een warme motor. Ik heb nu een keer moto power 1 en 2 bij de benzine toegevoegd, en nu is het toerental 1100 tpm bij een warme motor. Is dat correct?

Ook merk ik dat de motor wel eens uitvalt als deze koud is en ik de choke niet gebruik. Wanneer zou ik die choke erop moeten zetten? Bij een koude motor toch? Want soms wil de motor als die koud is met de coke erop niet starten en zonder ineens wel. Dus wanneer moet ik die nou gebruiken? Alvast bedankt.
 
Wat het toerental moet zijn kun je in het werkplaatshandboek vinden. Waarschijnlijk 900-1000 toeren per minuut. Deze kun je eenvoudig wat naar beneden afstellen, zie werkplaatshandboek.

Choke gebruik je om een koude motor beter te laten starten, mengsel wordt rijker. Normaal start je met choke, en rijd je de eerste minuut op choke, hierna kan hij eraf.
 
1000/1100 bij warme motor is juist. Choke hangt een beetje van de buiten of motortemperatuur af (koude motor)
Ik heb dezelfde en start meestal met de choke half open na een paar dagen stilstand.
nb, tijdens choke geen gas geven want dan verzuip je hem.
 
Heeft een XJ900 een tps sensor?
Bij de Bulldog mag je het gas niet aanraken bij een koude start, wel moet de choke volledig open.
Dan zou het mengsel te arm zijn.
En idd, hij start dan gelijk en de choke kan halfdicht. (of open of terug)
 
Laatst bewerkt:
Ja 100 was een typfout. Dat moest 1000 zijn. Het toerental is in elk geval dus goed. Waarom moet je van het gas afblijven als je met choke start? Volgens mij heeft mijn XJ900S geen sensor (zover ik weet tenminste)
 
Sorry lees net waarom je geen gas moet geven. Hij verzuipt dan. Helemaal duidelijk. Als de motor koud is wil hij soms met choke niet starten maar zonder wel. Ligt dit dan aan de buitentemperatuur? Is het beter om de motor eerst zonder choke te starten en als dat niet lukt met choke?
 
Hij verzuipt niet maar krijgt juist te weinig benzine.

Als je bij een koude motor zonder choke kan starten zal hij te rijk staan.
Yamaha geeft aan voor motoren met een tps (Throttle Position Sensor) geen gas te geven, het mengsel is dan te arm en de motor kan "terugslaan".
En dat is dan weer slecht voor je startkoppeling.

En idd, als ik bij een koude motor de choke volledig opendraai en ii druk op de startknop, dan is het direct lopen.
Bij een warme motor, na een tijdje stilstaan, wordt geadviseerd de choke maar half open te draaien.
Ik gebruik dan meestal geen choke, maar ook dan alleen de startknop indrukken en het is direct lopen.

Al eens naar je bougies gekeken?


Ennuh, je doet toch niet tijdens langdurige stilstand de motor starten en een poosje laten draaien?
 
Ja 100 was een typfout. Dat moest 1000 zijn. Het toerental is in elk geval dus goed. Waarom moet je van het gas afblijven als je met choke start? Volgens mij heeft mijn XJ900S geen sensor (zover ik weet tenminste)

Die heeft 'ie wel. Als 'ie stuk is krijg je een foutmelding op je toerenteller.

Zonder choke starten is niks mis mee. Maar eigenlijk pas nodig als het koud is bij de meeste Diversions.
 
De motor staat nooit lang stil dus daar kan het niet aan liggen. Die foutmelding geeft hij direct als ik contact maak? Want daar heb ik wel over gelezen. Maar dat heb ik nog nooit gezien. De motor start altijd direct zonder choke, maar valt daarna wel eens uit als deze even stationair draait terwijl ik mijn handschoenen aantrek. Als ik hem daarna met choke wil starten gaat dat soms moeilijk. Dan zal het op dat moment dus niet nodig zijn?
 
Choke gebruik is helder. Gaat inderdaad beter als die er niet helemaal op staat. Bedankt. Die foutmeldingen geeft de motor aan als hij contact maakt of als je hem start?

Als je even hebt gereden krijg je de foutmelding te zien als er iets fout is. De toerenteller gaat dan met een regelmatige frequentie wisselen tot 8000/9000 toeren en het werkelijke toerental van dat moment. Maar als dat het geval is had het je wel opgevallen.

De choke kan ook wel eens voor problemen zorgen. Het kabeltje zat bij mij wel eens vast na de zomer. En het mechaniekje aan de carbs kan wel eens wat onderhoud nodig hebben is mijn ervaring. Misschien de moeite waard om even na te kijken? En als er niks mis mee is kan een beetje smering meestal ook geen kwaad.

De tank en het luchtfilter moeten er dan even af. Maar dit is niet heel erg moeilijk. Daarna alleen nog even het luchtfilter verwijderen en je kan er goed bij. Misschien direct een mooie gelegenheid om het luchtfilter even schoon te blazen als dat nodig. Dan heb je dat ook direct uitgesloten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan