Stationair toerental

Dunlop03

MF veteraan
10 sep 2007
7.765
20
Ik ben sinds kort de bezitter van een R6 uit '99 met circa 35.000 km op de klok. Deze heeft echter dat als hij warm en koud is, dat ik de motor traag vind terugzakken naar het stationair toerental (1200 oid).

Soms heeft hij dat als je wat gas geeft tot 8000 rpm dat hij wat sneller terugzakt naar 2000 rpm, daar heel even blijft hangen en dan terugzakt naar het stationair toerental. Soms is echter ook het geval dat hij blijft hangen op 2000 rpm als stationair toerental, als ik dan wat gas geef dan zakt hij meestal wel weer terug. Probleem is dus het traag terugzakken van het toerental en een verhoogd stationair toerental af en toe.

De motor is op 25kw gezet doormiddel van andere veren in het vacuüm gedeelte.

Mijn vermoeden wat het kan zijn:

  • carbs dienen gesynchroniseerd te worden
  • een gas kabel die wat stroever is (maar echt stroef aan de hendel is hij niet)

Ik ben van plan dat als ik weer echt ga rijden over een maand hem naar de dealer te sturen om de carbs even na te laten kijken. Wat zou het kosten om alleen de carbs schoon te maken en/of te synchroniseren?

Alvast bedankt.
 
idd, waarschijnlijk een klep in 1 van de carbs die blijft hangen.
shoke kabel gaat wel soepel? kan zijn dat ie op de shoke klep wat blijft hangen.
 
Nog een toevoeging, de motor is Engels en ziet er nog redelijk nieuw uit vergeleken met z'n KM-stand. Dit omdat hij volgens de dealer 'even' heeft stil gestaan. Aangeslipte benzine oid behoort dan denk ik ook tot de mogelijkheden in de carbs.

Shoke kabel is een goede, de shoke-poke moet je ook aardig wat (circa 1/3 zeg maar) verschuiven voordat het toerental omhoog gaat. Maar mocht dit het geval zijn zou het toerental toch bij een warme motor stationair continu hoger moeten zijn?

En hoe kan ik valse lucht ontdekken en wat zijn de gangbare plaatsen waar valse lucht kan optreden met deze verschijnselen tot gevolg?

Ben net even naar een dealer geweest hier nog geen KM vandaan (heb hier de motor niet gekocht, maar heb hem verteld dat ik hem wel graag bij hem wil onderhouden). Hij wil wel samen kijken met mij naar de motor als ie warm is dat hij hem helemaal na loopt als soort van onderhoudsbeurt na aankoop.

Ik heb zelf geen 2 linkerhanden, ben niet slecht met m'n handen maar ben nog leek op het gebied van onderhoud. De carbs nakijken en/of schoonmaken, is dat veel werk en hoe gaat dat in zijn werk? Carb eraf met aansluitingen en gewoon het binnenwerk schoonspoelen en droogmaken?

Bij voorbaat dank :)
 
Laatst bewerkt:
Nog een toevoeging, de motor is Engels
:N Japans.... ;)
en ziet er nog redelijk nieuw uit vergeleken met z'n KM-stand. Dit omdat hij volgens de dealer 'even' heeft stil gestaan. Aangeslipte benzine oid behoort dan denk ik ook tot de mogelijkheden in de carbs.
Even moto forte I er bij gooien.
Shoke kabel is een goede, de shoke-poke moet je ook aardig wat (circa 1/3 zeg maar) verschuiven voordat het toerental omhoog gaat. Maar mocht dit het geval zijn zou het toerental toch bij een warme motor stationair continu hoger moeten zijn?
Laten afstellen bij je beurt.
En hoe kan ik valse lucht ontdekken en wat zijn de gangbare plaatsen waar valse lucht kan optreden met deze verschijnselen tot gevolg?
Deo spray of remreiniger spuiten op de inlaatrubbers, terwijl de motor warm stationair draait. Verschil in toerental=lekje.
Maar ook dit kun je laten sjekken bij de beurt.
Ben net even naar een dealer geweest hier nog geen KM vandaan (heb hier de motor niet gekocht, maar heb hem verteld dat ik hem wel graag bij hem wil onderhouden). Hij wil wel samen kijken met mij naar de motor als ie warm is dat hij hem helemaal na loopt als soort van onderhoudsbeurt na aankoop.
Precies, heb je MF niet eens meer nodig ;)
Ik heb zelf geen 2 linkerhanden, ben niet slecht met m'n handen maar ben nog leek op het gebied van onderhoud. De carbs nakijken en/of schoonmaken, is dat veel werk en hoe gaat dat in zijn werk? Carb eraf met aansluitingen en gewoon het binnenwerk schoonspoelen en droogmaken?
Tijdens de beurt laten doen, toch?
Wil je echt weten hoe het moet en werkt, dan even zoeken op carbs reinigen of ultrasoon.
Bij voorbaat dank :)
 
Haha inderdaad hij blijft onderin de toeren maar even hangen, bij dat soort dingen heb ik altijd 'kijk ik zal het effe laten zien, shit nu doet hij het weer niet :') ).

Bedankt Martell voor alle informatie. Dat moto forte 1 lijkt ook een goed idee, heb wat gezocht op het forum en het schijnt zeer goed te werken. Even kijken of het goed werkt na het in te laten werken en mocht het nog écht blijven ff naar de dealer de motor een beurt geven.

Al m'n vragen beantwoord, super :)
 
Laatst bewerkt:
Het is ouder dan 14 dagen, maar toch wil ik er weer even op terugkomen. Hij klapt nog steeds flink (met een normale Scorpion demper) en zakt nog steeds niet naar wens terug in het toerental als ik bijv. gas geef aan het stoplicht in neutraal (die dip heeft hij niet meer na Moto Forte :)). Nou dacht ik vandaag, ik zal het luchtfilter is bekijken (ben net terug uit de Eifel) en die was aardig vies met veren van vogels erop :X Daarnaast is het verbruik aan de pittige kant voor een 25kw. Ik ga hem nu schoonmaken met benzine en dan insmeren met luchtfilter olie. Ik ben benieuwd of hij een stuk beter loopt :)
 
Laatst bewerkt:
Oke, ik heb hem al schoongemaakt. Een foto van before and after. Maar eigenlijk kan dit dus niet schoongemaakt worden? :/ Ook maar gelijk de inlaat en er omheen schoongemaakt met een stofzuiger (zodat er niks in de carbs kan vallen).


imag0045g.jpg


imag0046b.jpg


imag0049.jpg


imag0048r.jpg


B.v.d

Maurits
 
Tsja er zijn geen happen en korreligheid uit en ik heb hem met benzine zachtjes uitgeknepen, toen met water wat doorgeblazen. Toen even het grootste gedeelte laten drogen in de zon en met de compressor van binnen uit schoon en droog geblazen. Resultaat is foto 3. Echter wordt er mij dus aangeraden een nieuw filter te kopen ;)
 
Tsja er zijn geen happen en korreligheid uit en ik heb hem met benzine zachtjes uitgeknepen, toen met water wat doorgeblazen. Toen even het grootste gedeelte laten drogen in de zon en met de compressor van binnen uit schoon en droog geblazen. Resultaat is foto 3. Echter wordt er mij dus aangeraden een nieuw filter te kopen ;)

Filter lijkt me niks mis mee... :N
Heb je al geprobeerd zonder filter wat hij dan doet :?

Mijn Kawa doet dit ook, maar ik vind het niet hinderlijk, omdat je dan minder last hebt van een aan-uit reactie.... O-)

Voor zover ik kan zien weinig mis mee zo.....
 
Zonder filter ga ik niet proberen, dadelijk misschien in de schone garage zonder olie (als hij echt droog is). Zonder filter veranderd je lucht/brandstofmengels in die mate denk ik dat hij wel aardig arm gaat lopen.
 
Zonder filter ga ik niet proberen, dadelijk misschien in de schone garage zonder olie (als hij echt droog is). Zonder filter veranderd je lucht/brandstofmengels in die mate denk ik dat hij wel aardig arm gaat lopen.

Kan wel hoor.... je moest eens weten.... Ik heb die van mij geregeld zonder filter, filterhuis tank e.d. aan het lopen gehad. Lijkt me sterk dat het je luchtfilter is maar je weet nooit..... :)
 
Als hij niet direct in toeren terugzakt, is het vaak dat hij te arm loopt stationair. Dat kan doordat hij valse lucht krijgt, of door afstelling van je mengsel schroeven.

Ik heb ook eens een keer gezien dat er speling op de gaskleppen zat, dat ding ging stationair een eigen leven leiden ;)
 
Zit een nieuw filter in, loopt prima en lijkt wat minder te klappen en onderin wat beter op te pakken. Alleen het is nu wel donderswarm, nadat ik hem erin had gezet ging ik al bezweet m'n pak in :')
 
boven idee van willem1940 kan het ook zijn.

en heb je de toeren al aangepast naar wat je wil.
zit een kunstof draaiknopje recht onder de tank zeg maar.

maar ik kan ook niks uit het filmpje halen wat slecht zou zijn.
doet mijn auto ook zo. (4cilinder)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan