stationair toerental

G-Force

MF'er
31 jan 2003
234
0
Oosten des lands
Joho joho,


Wat ik me afvroeg, ik was afgelopen weekend in Gildehause, Duitsland.
Daar was een weekend-meeting met allerlei motoren, maar vooral brikkers
en antiekers. Sommige van die antiekers, bmw's enzo, liepen stationair
nou, een keer 500 toeren, meer zal het nie wezen. pok....pok....pok...pok :}
Nu begrijp ik dat er verschil zit in toerentallen, afhankelijk van
cc's, 1,2,3,4,6 cylinders, wankel/staande-twin/v-twin enz.
Ook mijn pa's motor, een staande twin, xs 650 uit '75 loopt mooi rustig
stationair. Die van mij, ook een xs 650, maar wel professioneel gereviseerd en
vervangen door een big bore kit 750cc, loopt verder prima, maar stationair
lang nie zo mooi rustig als die oudjes. kleppen zijn gesteld,
carbs gesynchroniseerd, luchtfilter schoon.
Wat zou ik nu nog meer kunnen doen, om hem mooier stationair te laten lopen?
Of komt het omdat zo'n big bore kit en de rest nooit zo perfect is als het
originele?
Hoe doen jullie antieke brikkers dat? :X

editje, ik heb de "zoek" gebruikt, en alle standaard dingen wel geprobeerd,
nu hopende op het geheim van de smid. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan