Statische geluidmeting bij politiecontrole, hoe ?

Vesta

Die hard MF'er
Donateur
2 feb 2020
628
1.036
Ik heb een vraag over de statische geluidmeting bij motorfietsen zoals die door de politie wordt uitgevoerd.

In de omschrijving die ik op de site van de MAG vond staat dat de db(A) meter onder een hoek van 45° (+/- 10°) en een afstand van 50cm t.o.v. de demperuitgang moet worden opgesteld. Hoe zit het nu met de staggerd pijpen van bijv. Vance & Hines ?

vance-hines-twin-slash-3-slip-ons-27.jpg


Bij de achterste pijp of tussen de twee in of de voorste ? :? Ik ben zelf wat aan het meten geslagen en er zit nogal wat verschil in de meetwaarden afhankelijk van de opstelling. Ik had begrepen dat je bij meer dan 2db(A) boven de RDW type waarde al in aanmerking komt voor een bon dus een goed omschreven meetmethode zou wel handig zijn.

gr. Leo
 
"Motoren mogen niet meer dan 80 dB(A) produceren. Is dus niet merkspecifiek"
Ontgaat mij ? waarom zou bij de RDW anders diverse waarden staan.

Als ik mijn eigen kentekens controleer bij de RDW dan mag ik volgens de goedkeuring de volgende db waarden hebben:

300 CC Motor scooter:
Geluidsniveau stationair 85 dB(A)
Geluidsniveau rijdend 69 dB(A)

600 CC Naked bike:
Geluidsniveau stationair 93 dB(A)
Geluidsniveau rijdend Niet geregistreerd

Geluidsniveau stationair​

Het geluidsniveau van een stilstaand voertuig met draaiende motor in dB(A), gemeten bij het bijbehorende toerental zoals voorgeschreven in de regelgeving.

Geluidsniveau rijdend​

Het geluidsniveau van een rijdend voertuig in dB(A), gemeten zoals voorgeschreven in de regelgeving. Voor elektrische en plug-in hybride voertuigen wordt dit gegeven niet vastgelegd.
 
Rijdend mogen motoren niet meer dan 80 dB(A) produceren, wanneer ze gemeten worden met de vastgestelde methode. Dat wordt niet bepaald door de RDW, maar is Europees vastgelegd. Uiteraard mogen motoren ook minder geluid maken, en als dat voor dat model vastgelegd wordt is dat prima.
Bij de statische methode is het meer, omdat je dan veel dichterbij meet (8 meter versus 0,5 meter). Dat verschil is echter niet bij elke motor lineair, waardoor je bij de statische methode voor elk motortype verschillende waardes krijgt. Die waardes kun je terugvinden bij de RDW, en als je motor daar niet overheen gaat, dan voldoet je motor bij de dynamische methode ook aan die 80 dB(A) grens.
 

Loud pipes don't save lives.
In mijn auto hoor ik een blerpijp pas als hij naast me is. Dat zou ook kunnen komen doordat ik Metallica zo luid heb staan :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan