Stator kapot?

Sonador

MF veteraan
16 apr 2014
2.128
1
Op de berg!
Hey mensen even een vraagje, ik heb weinig verstand van stators en het elektrische gedeelte van een motorfiets.

Vanmiddag/vanavond een 120 km gereden, kom ik terug zet de motor neer.
Moest nog even snel wat wegbrengen, start de motor dus niet.

Niet genoeg stroom, dus even aan de autoaccu gehangen, start weer prima.
Stukje gereden (ding weggebracht) kom thuis. En hij start weer ok.

Er is al een nieuwe gelijkrichter opgekomen, en er zit net een verse accu in.

Gaat om een Triumph speed triple 955i 2004
 
Collega van me had ook zoiets met zijn Triumph, was wel een 1100 tripple.

Steeds als dat ding warm was startte hij niet (denk tankstop).

Ook van alles aan gedaan, maar niks hielp.

Zelf zei ik direct al dat ik het zou zoeken in een te warme startmotor, oude auto's, met name Amerikanen hebben hier ook last van. (uitlaat loopt dan te dicht langs de orginele startmotor)
Maar wat daar met zo'n motor aan te doen is ? Geen idee, ik denk niks.

Maar het was echt een kwaal met dat ding, gewoon niks aan te doen.

Je zou eens kunnen proberen of je de kwaal 'op kunt wekken' , dan weet je beter waar je moet zoeken.
Ik gok, motor warm rijden, uitzetten, doen alsof je moet tanken, weer opstappen en proberen te starten.
Start hij niet ?

Wachten tot de motor verder afgekoeld is, en nog eens proberen, doet hij het dan wel ?

Dan heb je mijns inziens de Triumph warme startmotor kwaal te pakken.

Bij me collega was toen ook alles vervangen, accu tot 2x toe, gelijkrichter en voltregelaar, dynamo en ook de startmotor. Maar de kwaal bleef.

Overigens opperde ik ook nog dat hij het eens moest proberen met een dikkere + kabel van startmotor naar accu. Maar dat heeft hij nooit geprobeerd, hij was het gelazer toen al meer dan zat.

Bedankt voor je uitgebreide reply, zowiezo iedereen bedankt voor het meedenken! :}

Als ik hem aan de startkabels hang, start hij direct.
En als ik dan een stuk rij, dan start hij prima.

Alleen gisteravond dus niet zoals eerder beschreven , en vanochtend na het meten van de stator was de accu ook leeg.

Onder de 3000tpm heeft hij praktisch geen laadstroom, en op 300tpm ongv 13.5V
 
Ik denk dat het probleem inmiddels is opgelost.

Stator is goed getest bij een lokaal revisiebedrijf.
Zelfs nog aan een speciale computer gehangen, conclusie: zonde om opnieuw te winden
De spanningregelaar was ook ok.

Ik heb toch een andere spanningsregelaar (Mosfet) gemonteerd, kabelboom aangepast.
En nog steeds had ik geen echt goede spanning, misschien 13.5V bij 3000tpm.
Stationair rond de 12.4V.

Vanaf de spanningsregelaar direct een kabelboompje laten maken naar de accu met een 30amp zekering erin.

Stationair 13.2V, en je hoeft maar naar het gas te kijken of hij schiet naar 14.5V
Zekeringshouder word wel warm, maar niet heet ....
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het probleem inmiddels is opgelost.

Stator is goed getest bij een lokaal revisiebedrijf.
Zelfs nog aan een speciale computer gehangen, conclusie: zonde om opnieuw te winden
De spanningregelaar was ook ok.

Ik heb toch een andere spanningsregelaar Mofset gemonteerd, kabelboom aangepast.
En nog steeds had ik geen echt goede spanning, misschien 13.5V bij 3000tpm.
Stationair rond de 12.4V.

Vanaf de spanningsregelaar direct een kabelboompje laten maken naar de accu met een 30amp zekering erin.

Stationair 13.2V, en je hoeft maar naar het gas te kijken of hij schiet naar 14.5V
Zekeringshouder word wel warm, maar niet heet ....

Hoe liep je "oude" kabelboom dan? De stator loopt normaliter altijd (gezekerd ?) direct naar de SR/Gelijkrichter. De "stroom" welke vanuit een stator komt daar kan de rest van de electronica van je fiets helemaal niets mee (vaak ~60V AC).
 
Laatst bewerkt:
Zo zit het nu: van de stator naar de SR/gelijkrichter, van de SR/gelijkrichter naar de accu.

Origineel: zit het van de SR/gelijkrichter naar een stekker naar de zekeringskast, en dan naar de accu.

De bedrading werd ook erg warm, er zal ergens gewoon teveel aan weerstand geven ondanks dat alles er als nieuw uitziet.
 
of bv zodat je batterij niet goed oplaadde ;)

"Wij van WC-Eend" quoten zelfs gewoon onszelf, dus.....?


Een Batterij of Accu welke niet opgeladen wordt kan prima een externe bron van stroom voorzien gedurende een langere tijd echter heeft deze op een gegeven moment onvoldoende "spanning" om gedurende een korte tijd (heel) véél stroom te leveren (daar waar bijvoorbeeld een startmotor behoefte aan heeft).

Zo'n ding heet overigens ook niet voor niets een "Start-Accu"
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan