5 sep 2019
172
31
Oldemarkt
Goedenavond MF'ers,

Ik bezit een Suzuki Intruder VS750 uit 1990. Gisteren ben ik, op de Trudy, even naar de winkel geweest (totaal ongeveer 30km). Toen ik thuis kwam sprak een buurman mij aan en zette ik de motor even uit (open pijpjes), toen ik hem weer wilde starten gebeurde en niet veel meer dan getik. accu dood dus.

Ik heb de accu opgeladen, en gekeken met de multimeter hoeveel er binnenkomt op de accu tijdens stationair, dit was ommennabij 12V. maar nu komt het:

Als ik gas geef, daalt het voltage, heb zelfs 4V gezien.. hoe kan dit en vooral, hoe los ik dit op?
Als een spanningregelaar kapot is geeft hij toch juist te veel door? en de stator lijkt het mij dan te zijn, maar wil eerst wat meer zekerheid voordat ik iets ga aanschaffen..

Mijn dank is groot!
 
Als je 4v meet op de accu is er wel serieus iets fout, da is normaal gesproken een spanning die overblijft als er in de bedrading een volle sluiting zit, is bij jou niet het geval, maar als voorbeeld.
Het kan zijn dat de SR een enorme fout maakt en een boel sluiting maakt. Ik zeg: eerst de stator optisch controleren op verbrandingsverschijnselen. Dan meten wat er aan spanning uit komt zonder dat die aangesloten is (niet beetpakken, au)
 
Als je 4v meet op de accu is er wel serieus iets fout, da is normaal gesproken een spanning die overblijft als er in de bedrading een volle sluiting zit, is bij jou niet het geval, maar als voorbeeld.
Het kan zijn dat de SR een enorme fout maakt en een boel sluiting maakt. Ik zeg: eerst de stator optisch controleren op verbrandingsverschijnselen. Dan meten wat er aan spanning uit komt zonder dat die aangesloten is (niet beetpakken, au)

Bedankt Rob RD,

optisch is er echt niks te zien, geen enkel draad/stekker verbinding dat verbrand is of iets dergelijks, Ik heb de SR geprobeerd te meten, maar kwam er niet echt uit.

wat is de juiste wijze van doormeten?
 
en zit de originele accu erin?

Ik kwam laatst een bijna uitgefikte indringer tegen, door een foute accu (klant had bij beunhaas om onderhoudsvrij gevraagd ivm niet ohv accu) die met slechte verbindingen tegen het frame aan het schuren was.
 
Als de SR stuk gaat is dat niet volgens een regel. De ene keer doetie niks meer de andere keer slaat-ie door en kan het zijn dat hij kort gaat sluiten als hij bepaalde criteria overschrijdt.
 
1 dat je meting niet klopt
2 dat de stator kapot is
3 dat de SR bij een bepaalde aangelegde spanning vanaf de dynamo dermate doorslaat dat alles kortsluit
4 dat de accu aan de corona bezweken is
 
Wat ook een belangrijke meting is dat is de spanning die de dynamo levert, als je die los kan koppelen en meten is dat een mooie aanwijzing, ook de interne weerstand is te meten. Je meet overigens nagenoeg geen verschil tussen een kortgesloten en een hele spoel...
 
ik heb zojuist even de 3 gele draden welke vanuit de dynamo/stator komen gemeten zonder draaiende motor (het is nog vroeg), deze geven 0.8/0.9 ohm.
ik heb dit gemeten door de plus en min van de multimeter op de draden te zetten en deze "met elkaar te verbinden" zegmaar
Van stekker naar massa op het frame was dit hetzelfde, 0.8/0.9.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is okee, met 0,8 / 0,9 ohm meet je eigenlijk alleen maar dat die niet doorgebrand is, niet onderbroken zegmaar...Het verschil tussen 0,8 en kortsluiting is echter niet zo groot. mijn grootste verdenking gaat uit naar de SR
 
Terug
Bovenaan Onderaan