Stebel slakkenhuis claxon

MotorHenk

Rookie
29 mei 2008
13
0
Heb twee claxons overgenomen maar er zit geen gebruiksaanwijzing bij. Heeft iemand
misschien een schema hoe deze aan te sluiten zijn.
Ze zijn van het type slakkenhuis.
Zou jullie zeer erkentlijk zijn.
groetend
MotorHenk :]
 
Als het goed is zit er een plus pool op, en een oppervlak dat als min moet dienen. Dit kan een poolte zijn, of een stuk metaal van de claxon. Deze verbind je met de plus en min die van je oude claxon afkomen. Even testen, presto! Indien die niet duidelijk is, doe even een plaatje, dan kan ik de punten aanwijzen, waarschijnlijk.
 
zoiets?

horn2.JPG



Link:

http://www.honda-allroad.nl/forum/index.php?topic=359.0
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is zit er een plus pool op, en een oppervlak dat als min moet dienen. Dit kan een poolte zijn, of een stuk metaal van de claxon. Deze verbind je met de plus en min die van je oude claxon afkomen. *Even testen, presto! Indien die niet duidelijk is, doe even een plaatje, dan kan ik de punten aanwijzen, waarschijnlijk.

* Vergeet de oordopjes niet. :+
 
* Vergeet de oordopjes niet. :+
Niet onverstandig ;)
Claxons zijn rete eenvoudig. In de basis; als er stroom door het apparaat loopt, maakt hij herrie. Als je het knopje van je claxon indrukt doe je dus niets anders dan de stroomkring sluiten, en daardoor herrie veroorzaken.
Een claxon heeft dus logischer wijs twee aansluitpunten: een plus pool en een min pool. Vind die, sluit ze aan op je oude claxon draden (of direct op je accu, of snel te testen) en je bent eigenlijk klaar. Er is niet echt een schema aan.
 
Laatst bewerkt:
Niet onverstandig ;)
Claxons zijn rete eenvoudig. In de basis; als er stroom door het apparaat loopt, maakt hij herrie. Als je het knopje van je claxon indrukt doe je dus niets anders dan de stroomkring sluiten, en daardoor herrie veroorzaken.
Een claxon heeft dus logischer wijs twee aansluitpunten: een plus pool en een min pool. Vind die, sluit ze aan op je oude claxon draden (of direct op je accu, of snel te testen) en je bent eigenlijk klaar. Er is niet echt een schema aan.



Dwaal maar verder dus.....moet een relais tussen anders werkt hij niet :+
Tenminste als het een Stebel is |(
 
Laatst bewerkt:
2 slakkenhuis claxons...

Deze dingen?
DSC02183.jpg


De min van beide claxons naar het frame
De plus van beide claxons naar een relais.

Van het relais naar je accu (wel zekeren bij je accu)
relais aansturen met je orginele draden.
 
Laatst bewerkt:
2 slakkenhuis claxons...

Deze dingen?
[afbeelding]

De min van beide claxons naar het frame
De plus van beide claxons naar een relais.

Van het relais naar je accu (wel zekeren bij je accu)
relais aansturen met je orginele draden.

En toch zou je gelijk kunnen hebben, ondanks dat het geen luchthoorns zijn als waar anderen en ik het over hebben, het zzijn wél slakkenhuisvormige Stebels.

Laat TS eerst maar eens vertellen of het luchthoorns zijn of niet....
 
Ik ga van het weekend met nautilus aansluiten maar de tekeningen zijn me nog niet helemaal duidelijk Ik heb weinig verstand van electronica, maar wil wel eens kijken of me dit gaat lukken... wat is dat ronde ding rechtsonder de tekeningen?

Ik heb nu nog geen claxon dus de plus/min keuze kan ik zelf bepalen? wat is handiger?

Als ik kijk naar tekening midden/rechts dan zie ik het volgende: vanuit het relais(30) gaat er dus 1 verbinding direct naar de plus van de accu, en 1 verbinding(85) naar de schakelaar. Vanuit de schakelaar naar het frame. Nu mijn vraag: Vanuit verbinding 86 naar +, is dit dan weer de accu?
 
Voilá:

[http://members.home.nl/vannelle/spul/Stebel.jpg (afbeelding)]

Waar je goed op moet letten is of de claxonschakelaar massa of plus is, succes!

Edit: Vergeet ook vooral de 20A zekering niet. Zelf heb ik daar een zweefzekering voor gebruikt, te koop bij de automaterialenzaak voor weinig. ;)


Is dit schema ook dat je kan switchen tussen je originele en eventueel een stebel via een schakelaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan