Steeds minder toermotoren een trend?

En dan is je eigen smaak ook nogal eens aan verandering onderhevig. Ik liep vroeger altijd te foeteren op die motoren die helemaal in plastic verpakt waren. Zoals de BMW R1150RT. Die ik nu zelf rijd. Hoewel, hij moet op termijn wel vervangen worden voor een Goldwing 1500, nog zo'n motor die ik vroeger zo lelijk vond... *D
 
Laatst bewerkt:
GSX-S 750 is voor mij de enige leuke in dit rijtje, maar ook daarvan maken ze weer geen praktische fiets maar blijft het bij een naked modelletje met een brak duozadel en geen mogelijkheid tot bagage. :N

Ik blijf er bij, alles is naked / allroad of een zware tourfiets. Naked is leuk voor in Nederland, allroad vind ik dus eigenlijk niets en koop ik alleen uit gebrek aan beter. En een zware tourfiets voel ik me nog veel te jong voor :+
En die paar tussenmodellen waarvan het stuur wel wat hoger is, zoals een Z1000SX of een KTM 1290 GT zijn ook weer bagger voor een duo.

Ik kom er wel uit, een keer. Geen idee hoe nog :+


Triumph Sprint GT of ST 1050?
 
Smaken verschillen, FJR, R1200Rt, ....KTM.... Met name vind ik KTM er niet uitzien. Mijn mening dus. Op de beurs stond BMW bijna naast KTM en dan is in mijn ogen BMW veel beter in het design. Het verschil in rij beleving weet ik niet want ik heb op allebei (nog) niet gereden. Misschien ben ik wel helemaal om als ik een KTM gereden heb!
 
Dat roepen vreemd genoeg alleen mensen die op een ontzettend lelijke motor rijden :+
 
Nu wil het geval dat ik een paar van die dingen heb. Maar ik kan niet zeggen dat ik op de in mijn ogen mooiere motor ook meer plezier heb als ik ermee op pad ben. Zo ben ik ook wel op een 175cc scooter naar het buitenland geweest terwijl er ook een 600 en 675cc motor in de schuur stonden. Verder heb ik in het buitenland gereden van 110cc eencylinder tot 1800cc zescilinder, Oke dat was onder verschillende omstandigheden, maar het meest genoot ik van de reis.

We zijn zo bezig met de modellen dat we haast vergeten om te genieten van het rijden. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die een wereldreis maken op de motor die ze toevallig hebben. Die rijden dan met bijvoorbeeld hun R1 of 400kg zware Harley door de binnenlanden van Afrika of met een Honda C90 over de snelweg. Die mensen hebben misschien wat minder comfort of gemak maar wel meer tijd. Ik denk dat we ook vaak met teveel stress op pad gaan en dan in een weekje half Europa willen zien om weer op tijd thuis te zijn. In plaats van 20k kun je ook 5k uitgeven aan je motor en proberen wat extra vrij te regelen en voor die 15k mooie reizen te maken.

Al blijft het ook leuk om over de diverse modellen te hebben en moet iedereen lekker zelf beslissen wat ze rijden.
 
maar het meest genoot ik van de reis.

We zijn zo bezig met de modellen dat we haast vergeten om te genieten van het rijden.

Daar sla je wel de spijker op zijn kop.... en dan vind ik het toch heel fijn als de motor waar je op rijdt ruimte en bescherming biedt voor twee en de bijbehorende bagage. Vandaar dat ik dit topic heb gestart.

Maar nogmaals, ik ben het met je eens, de motor blijft een middel om te kunnen rijden :]
 
Ben zeer tevreden met mijn toer buffel
De GTR14OO
Seizoen wordt langer achter dat scherm
Het is niet zo koud.Soms erg warm
Rijd ook nog sportief
Rijd zuinig. 1 op 20 is mogelijk
Gemiddeld over het seizoen 1 op 17
Onderhoudskosten vriendelijk
Cardan.
Berg vermogen
135 nm bij 3800rpm en 154 nm bij 6500 rpm en max 160 Pk ( klopt dit is niet standaard )
Leuk geprijsd

Voorlopig wil ik niet anders meer :]
 
Ben zeer tevreden met mijn toer buffel
De GTR14OO
Seizoen wordt langer achter dat scherm
Het is niet zo koud.Soms erg warm
Rijd ook nog sportief
Rijd zuinig. 1 op 20 is mogelijk
Gemiddeld over het seizoen 1 op 17
Onderhoudskosten vriendelijk
Cardan.
Berg vermogen
135 nm bij 3800rpm en 154 nm bij 6500 rpm en max 160 Pk ( klopt dit is niet standaard )
Leuk geprijsd

Voorlopig wil ik niet anders meer :]

Idem dito op mijn FJR. Punt van dit topic is: wat koop je als dit soort motoren steeds minder te koop komen. Gelukkig kunnen we tweedehands nog even vooruit ;)
 
Daar sla je wel de spijker op zijn kop.... en dan vind ik het toch heel fijn als de motor waar je op rijdt ruimte en bescherming biedt voor twee en de bijbehorende bagage.

Op momenten dat je een korter ritje in je eentje gaat maken zit die ruimte en bescherming weer behoorlijk in de weg. Het hangt dus erg van de situatie af. Zou het misschien ook komen omdat de huidige sportievere 600cc toerfietsen gewoon behoorlijk goed zijn? One size fits all is meestal niet waar en zowel met een lichtere als met een zwaardere fiets heb je situaties waar de meeste mensen eigenlijk liever de andere optie gehad hadden. Tja, dan is het al snel aantrekkelijk om dan maar de goedkopere optie te nemen.

Ik denk daarnaast trouwens ook dat het prijskaartje behoorlijk veel zwaarder weegt dan in dit topic naar voren komt. En misschien is dat ook niet anders dan bij auto's; ik ken vrijwel niemand onder de 50 met een eigen enigszins nieuwe D-segment auto. Dat is toch wel een beetje het equivalent op vier wielen van zo'n toerbuffel.
 
~
Op momenten dat je een korter ritje in je eentje gaat maken zit die ruimte en bescherming weer behoorlijk in de weg. Het hangt dus erg van de situatie af.

De Moto Guzzi 1200 GTL is voor mij net zo goed om even een boodschapje te halen om de hoek als om volgepakt naar Stockholm te rijden. Ik herken dit dus niet. En verder zou ik sowieso nooit een nieuwe auto of motor kopen. Als je nieuw koopt heb je weinig keus en veel problemen.
 
\
Op momenten dat je een korter ritje in je eentje gaat maken zit die ruimte en bescherming weer behoorlijk in de weg. Het hangt dus erg van de situatie af.

De Moto Guzzi 1200 GTL is voor mij net zo goed om even een boodschapje te halen om de hoek als om volgepakt naar Stockholm te rijden. Ik herken dit dus niet. En verder zou ik sowieso nooit een nieuwe auto of motor kopen. Als je nieuw koopt heb je weinig keus en veel problemen.
:?
 
Als je nieuw koopt heb je weinig keus en veel problemen.
Mwah, dat hangt er nogal vanaf wàt je zoal nieuw koopt. Ik heb door de jaren heen aardig wat auto's en motoren nieuw gekocht, zonder enig probleem te hebben ervaren.

De andere kant van het verhaal ken ik ook :X

Maar dan heb je het doorgaans over spullen van fabrikanten die niet al te zeer bekend staan om - of die daar domweg te klein zijn voor - een gedegen kwaliteitscontrole en/of toezicht op toeleveranciers en/of testtraject voorafgaand aan introductie van een nieuw modelletje. En de keren dat ik daarmee te maken kreeg wist ik eigenlijk al wat me te wachten stond voordat er een krabbel op het koopcontract kwam. Maarja, sommige dingen zijn gewoon te lekker om de gok niet te wagen :+
 
\
Op momenten dat je een korter ritje in je eentje gaat maken zit die ruimte en bescherming weer behoorlijk in de weg. Het hangt dus erg van de situatie af.

De Moto Guzzi 1200 GTL is voor mij net zo goed om even een boodschapje te halen om de hoek als om volgepakt naar Stockholm te rijden. Ik herken dit dus niet. En verder zou ik sowieso nooit een nieuwe auto of motor kopen. Als je nieuw koopt heb je weinig keus en veel problemen.
Tja, liefhebberij is een prima reden. Je hebt ook mensen die het geweldig vinden om in een 8 cilinder US busje rond te rijden. Toch is dat flink passen en meten bij de appie maar sommigen vinden het dat oprecht waard. Dat kan maar toch zullen de meeste mensen liever hun astra in dat vakje parkeren.

Nu terug naar motoren. Als je geen specifieke liefhebber van zware toermotoren bent en die emotie aan de kant zet is het toch wel erg lekker om met een licht fietsje de boodschapjes e.d. te gaan doen. Zonder dat je zo'n bonk metaal met nog meer plastic er omheen mee moet slepen. Net als een cb500 net iets makkelijker tussen de files door past dan een goldwing.
 
Nu terug naar motoren. Als je geen specifieke liefhebber van zware toermotoren bent en die emotie aan de kant zet is het toch wel erg lekker om met een licht fietsje de boodschapjes e.d. te gaan doen. Zonder dat je zo'n bonk metaal met nog meer plastic er omheen mee moet slepen. Net als een cb500 net iets makkelijker tussen de files door past dan een goldwing.
Licht is lekker, zondermeer. Laat onverlet dat je ook met een fiets van 300 kg gewoon boodschappen kunt doen. Juist die zware toermotor kocht ik niet uit emotie, integendeel, maar gewoon omdat-ie praktisch is. Persoonlijk verwacht ik dat meer eigenaren van die dingen er zo over denken, vandaar wss ook de oorspronkelijke vraag van TS.

Over dat filerijden... beetje oppassen is natuurlijk altijd goed, maar het gemak waarmee dat filerijden gaat heeft vooral met de bestuurder te maken: inzicht, oplettendheid, timmermansoog en timing. Een toermtor is op zich geen enkele belemmering. Met mijn bekofferde FJR - van een meter breed - paste het tot dusver allemaal prima, ook op de dagelijkse momenten dat piloten van veel smallere Fazers en CBF-en de andere randstedelijke motorrijders aan het ophouden waren, met voortdurend gerem en gestep :+
 
Juist die zware toermotor kocht ik niet uit emotie, integendeel, maar gewoon omdat-ie praktisch is. Persoonlijk verwacht ik dat meer eigenaren van die dingen er zo over denken, vandaar wss ook de oorspronkelijke vraag van TS.

Klopt helemaal DucBMW, ik heb ook kleinere/lichtere motoren gehad, maar de oldskool toermotor met ruim voldoende vermogen voor twee personen en bagage, liefst cardan, goede windbescherming en dito comfort is gewoon heel praktisch. Helemaal mooi als er dan ook nog een stuk emotie (sportiviteit) bij zit, zoals bij mijn FJR.
 
Idem dito op mijn FJR. Punt van dit topic is: wat koop je als dit soort motoren steeds minder te koop komen. Gelukkig kunnen we tweedehands nog even vooruit ;)

Naast de GTR1400 heb ik nog een ZZR1100T ( Turbo 212Pk/180 nm 9500rpm)
Home made en al 20 jaar in mijn bezit en heel Europa mee door geweest ook met duo en bagage
Omdat toeren met de vrouw wat moeilijk gaat ( rijd nu zelf ) met de ZZR1100T maar een toer buffel er bij gekocht
En omdat je ook heel sportief met de GTR kan rijden heeft die de voorkeur
De ZZR1100T is nu voor de fun ;)
 
Wat we ook niet moeten vergeten: de afgelopen 20 jaar is het straatbeeld ook sterk veranderd! Noem maar op: heel veel rontondes, verkeersdrempels, 60km/h zones, zgn N-routes om de woongebieden heen met inhaalverbod, rijverboden over dijken, strenge politie controles bij motor-forum meetings, digitale flitspalen, brommobielen enz.

Vroeger zeiden ze: De zware is je ware... Nu neem je een neem je geeneens meer een 600cc want je kan er toch niks meer mee...

Een allroad kan vast best hard, stuurt vast best goed maar heeft ook kwa benadering met het rijden minder hinder van de net genoemde veranderingen. Immers een allroad daagt minder uit dan een GTR1400 of FJR.

Of zie ik het helemaal verkeerd?
 
Wat we ook niet moeten vergeten: de afgelopen 20 jaar is het straatbeeld ook sterk veranderd! Noem maar op: heel veel rontondes, verkeersdrempels, 60km/h zones, zgn N-routes om de woongebieden heen met inhaalverbod, rijverboden over dijken, strenge politie controles bij motor-forum meetings, digitale flitspalen, brommobielen enz.

Vroeger zeiden ze: De zware is je ware... Nu neem je een neem je geeneens meer een 600cc want je kan er toch niks meer mee...

Een allroad kan vast best hard, stuurt vast best goed maar heeft ook kwa benadering met het rijden minder hinder van de net genoemde veranderingen. Immers een allroad daagt minder uit dan een GTR1400 of FJR.

Of zie ik het helemaal verkeerd?

Hangt van je gebruik af.
Ik had een allroad (Cagiva Gran Canyon 900IE). Maar na een half jaartje forensen Apeldoorn-Utrecht vv heb ik 'm ingeruild op een FJR.
Die heb ik nu nog steeds, voor de snelwegkm's tussen Apeldoorn en Zwolle.

Op de Cagiva ving ik teveel wind voor op de snelweg.
Idd leuk voor rotondes en drempels (en in de bergen 8-) *D ) maar niet om snelwegkilometers mee te vreten. En dat kan in NL nog steeds; zeker nu je op veel plekken ook 130 mag.
 
Wat we ook niet moeten vergeten: de afgelopen 20 jaar is het straatbeeld ook sterk veranderd! Noem maar op: heel veel rontondes, verkeersdrempels, 60km/h zones, zgn N-routes om de woongebieden heen met inhaalverbod, rijverboden over dijken, strenge politie controles bij motor-forum meetings, digitale flitspalen, brommobielen enz.

Vroeger zeiden ze: De zware is je ware... Nu neem je een neem je geeneens meer een 600cc want je kan er toch niks meer mee...

Een allroad kan vast best hard, stuurt vast best goed maar heeft ook kwa benadering met het rijden minder hinder van de net genoemde veranderingen. Immers een allroad daagt minder uit dan een GTR1400 of FJR.

Of zie ik het helemaal verkeerd?
Weet ik niet, want ik begrijp je punt niet helemaal ;)

Ja, het verkeersbeeld is anders dan 20 jaar geleden, en ja, met een zware fiets kun je vrij gemakkelijk je rijbewijs op het spel zetten. Dus met een toermotor zoals FJR of GTR is dat idd een fluitje van een cent. Maar dat kan met een all-road ook. En met een 11 kW fiets ook, als je een beetje je best doet. Dus?

Met prestaties versus hedendaagse weginfrastructuur heeft het iig niets te maken: nog nooit hadden sportfietsen zoveel vermogen als nu, en die dingen gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank. Sterker nog: er zijn all-roads die een pak sneller zijn dan een FJR of GTR, overigens niet per definitie wendbaarder, maar soit.

Reden dat fabrikanten nog maar weinig investeren in conventionele toermotoren: mode.

All-roads zijn anno nu "in" omdat die dingen toegankelijk zijn, gemakkelijk te rijden voor iedereen, en hoewel comfortabel toch nog een soort van stoer. Net als (andere stroming) je baard laten staan, "bro" roepen tegen alles dat beweegt, terwijl je de flex in het frame van een willekeurige motor zet en dat creatief noemt. Daar komt bij dat motorfietsen anno nu dusdanig goed, toegankelijk en comfortabel zijn dat er - uiterlijk daargelaten - nog maar betrekkelijk weinig verschil is qua ergonomie. Overigens zie je nu al naast de all-roads een ssort cross-over segment ontstaan: all-roads die geen all-roads zijn. En als de mode het wil, dan wordt dat spul vanzelf nog ietsiepietsie lager en zwaarder, et voila: de toermotor is terug...

Persoonlijk kan ik geen enkele objectieve reden bedenken waarom ik een een FJR verkoos boven b.v. een Super Adventure of Multistrada, anders dan dat die FJR betrouwbaarder is, goedkoper qua onderhoud/verbruik/afschrijving, en dat ik qua rijgedrag het ding ken als m'n broekzak. En in tegenstelling tot mijn veel snellere Super Duke GT - overigens óók een soort van toermotor, want koffers... - is zo'n FJR tot op zeer hoge snelheid onverstoorbaar: is massa toch nog ergens goed voor :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan