mean-machine
uut Ee
Laatste 2 jaar heb ik steeds weer de bougie(s) stuk van mijn Yamaha FZ750 (1985-1990)
Vooral cilinder 3 heeft een abonnement op steeds weer een defecte bougie. Ook zijn broer van cilinder 2 stopt er vaak mee.
Het merk NGK of Denso of Bosch dat maakt allemaal niets uit. Ze gaan allemaal en altijd stuk.
De eerste keren denk je nog dat zoiets wel eens kan gebeuren. Maar dan valt op dat 't toch wel vaker is.
Set nieuwe bougies waarvan er 1 stuk gaat. Ja, shit happens. Maar ook bij de nieuwe is 't snel game over.
Vorig jaar in Italië reed ook ineens op 3 poten zodat ik naar de motordealer moest voor vervanging.
Na vorig jaar vakantie-thuiskomst heb ik er maar weer een nieuwe set van 4 in gezet.
Dit voorjaar zou ik een ritje gaan doen maar halverwege liep ie weer op 3 poten.
Het werd nog erger want bij starten voor test waren er ineens 2 cilinders die het hadden opgegeven. Jawel weer 2 en 3.
In mijn logboek zag ik dat de nieuwe bougies er pas 6000km in hebben gezeten.
Over en weer de bougies en bobines getest waaruit bleek dat de bougies gewoon (weer) eens dood waren. Bobine leek oke.
Ik heb vandaag wel een andere bobine geplaatst(2-3) en de 2 dode bougies vervangen door nieuwe.
Nu maar zien hoe lang deze het vol gaan houden????
Maar de vraag voor mij is:
Wat kan het onderliggend probleem zijn van steeds weer bougie-defect. Wie heeft het goede antwoord.
BTW Het uitwisselen van een bougie is bij een FZ750 geen feestje. Je kan er nauwelijks bij.
Vooral cilinder 3 heeft een abonnement op steeds weer een defecte bougie. Ook zijn broer van cilinder 2 stopt er vaak mee.
Het merk NGK of Denso of Bosch dat maakt allemaal niets uit. Ze gaan allemaal en altijd stuk.
De eerste keren denk je nog dat zoiets wel eens kan gebeuren. Maar dan valt op dat 't toch wel vaker is.
Set nieuwe bougies waarvan er 1 stuk gaat. Ja, shit happens. Maar ook bij de nieuwe is 't snel game over.
Vorig jaar in Italië reed ook ineens op 3 poten zodat ik naar de motordealer moest voor vervanging.
Na vorig jaar vakantie-thuiskomst heb ik er maar weer een nieuwe set van 4 in gezet.
Dit voorjaar zou ik een ritje gaan doen maar halverwege liep ie weer op 3 poten.
Het werd nog erger want bij starten voor test waren er ineens 2 cilinders die het hadden opgegeven. Jawel weer 2 en 3.
In mijn logboek zag ik dat de nieuwe bougies er pas 6000km in hebben gezeten.
Over en weer de bougies en bobines getest waaruit bleek dat de bougies gewoon (weer) eens dood waren. Bobine leek oke.
Ik heb vandaag wel een andere bobine geplaatst(2-3) en de 2 dode bougies vervangen door nieuwe.
Nu maar zien hoe lang deze het vol gaan houden????
Maar de vraag voor mij is:
Wat kan het onderliggend probleem zijn van steeds weer bougie-defect. Wie heeft het goede antwoord.
BTW Het uitwisselen van een bougie is bij een FZ750 geen feestje. Je kan er nauwelijks bij.