Steeds weer de bougie(s) stuk.

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
12.036
7.263
Veluwe
Laatste 2 jaar heb ik steeds weer de bougie(s) stuk van mijn Yamaha FZ750 (1985-1990)
Vooral cilinder 3 heeft een abonnement op steeds weer een defecte bougie. Ook zijn broer van cilinder 2 stopt er vaak mee.
Het merk NGK of Denso of Bosch dat maakt allemaal niets uit. Ze gaan allemaal en altijd stuk.

De eerste keren denk je nog dat zoiets wel eens kan gebeuren. Maar dan valt op dat 't toch wel vaker is.
Set nieuwe bougies waarvan er 1 stuk gaat. Ja, shit happens. Maar ook bij de nieuwe is 't snel game over.
Vorig jaar in Italië reed ook ineens op 3 poten zodat ik naar de motordealer moest voor vervanging.

Na vorig jaar vakantie-thuiskomst heb ik er maar weer een nieuwe set van 4 in gezet.
Dit voorjaar zou ik een ritje gaan doen maar halverwege liep ie weer op 3 poten.
Het werd nog erger want bij starten voor test waren er ineens 2 cilinders die het hadden opgegeven. Jawel weer 2 en 3.
In mijn logboek zag ik dat de nieuwe bougies er pas 6000km in hebben gezeten.
Over en weer de bougies en bobines getest waaruit bleek dat de bougies gewoon (weer) eens dood waren. Bobine leek oke.

Ik heb vandaag wel een andere bobine geplaatst(2-3) en de 2 dode bougies vervangen door nieuwe.
Nu maar zien hoe lang deze het vol gaan houden????

Maar de vraag voor mij is:
Wat kan het onderliggend probleem zijn van steeds weer bougie-defect. Wie heeft het goede antwoord.

BTW Het uitwisselen van een bougie is bij een FZ750 geen feestje. Je kan er nauwelijks bij.
 
Vroeger hadden motoren bougiekappen zonder weerstand en kabel met een koperen kern. Nu hebben ze meestal bougiekappen met een weerstand en kabels met een weerstand en zelfs bougies met een weerstand.

Maar iemand die er echt verstand van heeft vertelde dat het op die hoge spanning maar iets van 9 volt scheelt.

Niettemin en weltemeer heb ik bougiekabels met een koperen kern. Hoewel ik een paar jaar geleden een nieuwe set bougiekabels op de Jaguar heb gebeund, met gevulcaniseerde bougiekappen er aan en dat is modern spul met weerstand en die auto start en loopt prima.
Ik heb er ooit eens een beetje mee geexperimenteerd, het ouderwetse loopt wat mooier.
Dat nieuwe werkt goed, maar is veel gevoeliger als er een iets niet helemaal lekker zit
 
Ondertussen heb ik alle bougies vernieuwd en de bobine 2-3 verwisseld voor een andere.
Compressie getest en alle cilinders hadden een druk tussen 10.3 en 10.5 atm. (maw geen echt aanwijsbaar verschil)

Vervolgens heb ik een rit gemaakt van ca 250km en daarna de (nieuwe) bougies er weer uitgehaald om te checken.
Wederom was 1-4 goed met kleur koffiebruin. Bougies 2-3 waren weer zwart geroet.
Kan ik conclusie maken dat 2-3 te rijk staan?

Afgezien van zwarte bougies 2-3 heeft de FZ ook probleem met oppakken.
Bij gas geven komt er eerst een hik, en daarna gaat alles prima. Vermogen is er wel!

Inmiddels denk ik dat het probleem dan in de carbs moet zitten?
(o ja paar maand geleden heb ik de carbs al ultrasoon gereinigd en visueel gecheckd/ maar niet de naalden)
Cilinder 2-3 staan rijk en daarom nu controleren of naalden zijn versleten of sproeierbuizen ovaal?
Eerste wat ik nu ga doen is visuele check, en ga naalden (2-3) in de laagste stand zetten.
Dat geeft vermindering van brandstof in 2-3. Kijken of dit een verbetering geeft.

Ik ben nog op zoek naar een goed-werkende carb-set die het zeker goed doet.
Dan is iig vast te stellen dat probleem in de carbs zit en toch niet ergens anders in.
 
weet niet of het altijd zo is maar vaak hebben de binnenste 2 carbs een andere sproeierbezetting , misschien bij jou ook en is er kans dat ze verwisseld zijn misschien ?
Dat zou rijk lopen niet verklaren. De binneste cilinders staan vaak rijker voor meer koeling. Ik gok dat dat nu de verkeerde kant op slaat.
 
@ carbs verwisseld
Carbs zijn sinds dat ie voorheen nog wel goed liep, nooit als set uit elkaar geweest.

@ olieverbruik
Verbruik is weinig. Aan eind van het seizoen soms ca 1/2 liter bijvullen.
Bij winterbeurt ca na 15.000 km krijgt ie nieuwe olie en nieuw filter.

@ te rijk
Binnenste cilinders rijker.
Maar nu kennelijk TE rijk, want die bougies zijn steeds zwart geroet.
 
Kun je bij alle 4 de aftapschroeven van de vlotterbakken? En de benzine opvangen? Zo zou je kunnen controleren of het vlotterniveau van de middelste twee hoger staat/meer benzine uit komt lopen (wat ook rijker mengsel geeft) dan de buitenste twee..
 
Volgens CMSNL zijn alle sproeiers gelijke maat,dus dat zal niet de oorzaak zijn,door de liggende stand van
de carburateurs slijten wel de naaldbuizen harder dan bij gewoon horizontale carbs,maar of dat zo erg word dat de bougies zwart
worden?
Het kan wel, maar dan moet er ook een reden zijn dat de buitenste minder slijten.
 
sinds 2 jaar als de motor al langer in zijn bezit is ?
waren de bougies daadwerkelijk stuk, dat kan je doormeten, of alleen vuil ?

Elvis is alive :P

luchtfilter is schoon genoeg / gecontroleerd ?

als alleen de binnenste 2 bougies zwart worden is een probleem met de bobine wel voor de hand liggend.
misschien daar beiden waardes van meten op het moment dat de motor en dus de bobines warm zijn ?
anders is het wachten tot hij weer problemen geeft.
 
1. @ pick-up Dit blok heeft 1 pick-up voor alle 4 cilinders. De oudere versie had wel 2 pick-ups.
2. @ naaldbuis-slijtage. Ik staar me er niet blind op. Maar wel onderzoeken waard naald en/of buis versleten.
3. @ Km's op de teller. Deze carbset heb ik zelf al ca 50k mee gereden. Ooit via MP gekocht. Maw mss nu al wel 100k?
4. @ colortune Mss een goede optie, maar om daarvoor eerst al €50-80 uit te gaan geven. Mss kan ik 't ergens LATEN doen?
5. @ vlotternivo's Deze heb ik enkele jaren geleden op goede hoogte gesteld. Extra check kan geen kwaad. Stond al bij mijn TODO.
6. @ bougie stuk. Nu (na ca 250km) bij laatste test waren 2+3 alleen zwart. Maar al diverse keren 2 en/of 3 stuk gehad.
7. @ luchtfilter Deze afgelopen winter vernieuwd. Toch na 6k bougie nr3 dood en na 7k ook nr2 dood.
8. @ bobine stuk. Eerder al aangegeven dat ik voor de laatste test ook bobine al had verwisseld.

Voorlopig ga ik:
- Met infrarood thermometer checken temp-verschil uitlaatbochten 1-4 met 2-3.
- Controleren of vlotters op goede hoogte staan.
- Naalden en buizen op slijtage checken.
- Naalden van 2+3 in laagste stand zetten wat mengsel armer zal maken.
- Informeren of evt color-tune ergens kan worden gedaan.

Ik kan weer effe verder..............
 
1. @ pick-up Dit blok heeft 1 pick-up voor alle 4 cilinders. De oudere versie had wel 2 pick-ups.
2. @ naaldbuis-slijtage. Ik staar me er niet blind op. Maar wel onderzoeken waard naald en/of buis versleten.
3. @ Km's op de teller. Deze carbset heb ik zelf al ca 50k mee gereden. Ooit via MP gekocht. Maw mss nu al wel 100k?
4. @ colortune Mss een goede optie, maar om daarvoor eerst al €50-80 uit te gaan geven. Mss kan ik 't ergens LATEN doen?
5. @ vlotternivo's Deze heb ik enkele jaren geleden op goede hoogte gesteld. Extra check kan geen kwaad. Stond al bij mijn TODO.
6. @ bougie stuk. Nu (na ca 250km) bij laatste test waren 2+3 alleen zwart. Maar al diverse keren 2 en/of 3 stuk gehad.
7. @ luchtfilter Deze afgelopen winter vernieuwd. Toch na 6k bougie nr3 dood en na 7k ook nr2 dood.
8. @ bobine stuk. Eerder al aangegeven dat ik voor de laatste test ook bobine al had verwisseld.

Voorlopig ga ik:
- Met infrarood thermometer checken temp-verschil uitlaatbochten 1-4 met 2-3.
- Controleren of vlotters op goede hoogte staan.
- Naalden en buizen op slijtage checken.
- Naalden van 2+3 in laagste stand zetten wat mengsel armer zal maken.
- Informeren of evt color-tune ergens kan worden gedaan.

Ik kan weer effe verder..............
ik heb een colortune bougie , die zou je wel kunnen lenen als je wilt, kost je alleen wel 2 keer verzendkosten dan :-) :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan