Steeds weer de bougie(s) stuk.

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
12.035
7.262
Veluwe
Laatste 2 jaar heb ik steeds weer de bougie(s) stuk van mijn Yamaha FZ750 (1985-1990)
Vooral cilinder 3 heeft een abonnement op steeds weer een defecte bougie. Ook zijn broer van cilinder 2 stopt er vaak mee.
Het merk NGK of Denso of Bosch dat maakt allemaal niets uit. Ze gaan allemaal en altijd stuk.

De eerste keren denk je nog dat zoiets wel eens kan gebeuren. Maar dan valt op dat 't toch wel vaker is.
Set nieuwe bougies waarvan er 1 stuk gaat. Ja, shit happens. Maar ook bij de nieuwe is 't snel game over.
Vorig jaar in Italië reed ook ineens op 3 poten zodat ik naar de motordealer moest voor vervanging.

Na vorig jaar vakantie-thuiskomst heb ik er maar weer een nieuwe set van 4 in gezet.
Dit voorjaar zou ik een ritje gaan doen maar halverwege liep ie weer op 3 poten.
Het werd nog erger want bij starten voor test waren er ineens 2 cilinders die het hadden opgegeven. Jawel weer 2 en 3.
In mijn logboek zag ik dat de nieuwe bougies er pas 6000km in hebben gezeten.
Over en weer de bougies en bobines getest waaruit bleek dat de bougies gewoon (weer) eens dood waren. Bobine leek oke.

Ik heb vandaag wel een andere bobine geplaatst(2-3) en de 2 dode bougies vervangen door nieuwe.
Nu maar zien hoe lang deze het vol gaan houden????

Maar de vraag voor mij is:
Wat kan het onderliggend probleem zijn van steeds weer bougie-defect. Wie heeft het goede antwoord.

BTW Het uitwisselen van een bougie is bij een FZ750 geen feestje. Je kan er nauwelijks bij.
 
ik heb een colortune bougie , die zou je wel kunnen lenen als je wilt, kost je alleen wel 2 keer verzendkosten dan :-) :-)
Ja, het zou een optie kunnen zijn.
Dank voor aanbod. Ga ik in gedachte houden.
Eerst andere acties afwerken.

Is schroefdraad dezelfde?
Mijn bougie is Denso X24
Schroefdraad 12 x lang 19 Sleutelwijdte 18 (draad = M12x1.25 ?)
 
Laatst bewerkt:
Slechte verbranding door een te rijk mengsel kan ipv door te veel brandstof, ook liggen aan te weinig zuurstof..
Alle 4 cilinders zitten op 1 luchtfilterhuis. Dan zou 1-4 zelfde probleem moeten hebben.
Zelfs de rubbers naar de carbs staan in de goede positie. (daar let ik altijd op)

Nieuw luchtfilter zit er sinds afgelopen winter in.
 
De oplossing van het probleem komt in zicht. <denk ik>

Ik heb me steeds geconcentreerd op de vonk want de bougie(s) gingen steeds stuk. Daarom nieuwe bougies en andere bobine.
Motor liep daarmee nog steeds niet goed. Iedere keer bij moment van gas geven is er eerst een 'hik'.
Nieuwe bougies 2+3 bleken na paar 100 km al hartstikke zwart. Het euvel lijkt dan toch in het benzine-lucht mengsel te zitten???

Daarom carbs 2 en 3 uit elkaar gehaald (waarvan bougies steeds verbrandden) maar deze keer ook hiervan de gasnaaldbuizen gedemonteerd.
Bij inbrengen van de losse naald kon je deze van afstand zo in de gasbuizen gooien, zover bleken ze gesleten. Dat kan je alleen voelen als je de naald en de buis los in de hand hebt en deze in elkaar schuift. Van buiten zie je slijtage vrijwel niet, ook niet als je de opening tegen het licht houdt. Ik had nog een sloop-carb waar nog gasbuizen inzitten. Deze ook losgemaakt en hier bleek de naald er maar net in te kunnen schuiven. Heel wat anders dus. Betreffende onderdelen verwisseld voor carbs 2+3.
Carbs weer op de motor geplaatst (voor zoveelste keer) en zowaar loopt de motor weer goed. (voor 98%)
De 'hik' heeft ie nog een heel klein beetje, maar de FZ is iig weer goed rijdbaar. Want ik reed er de laatste tijd niet zo graag meer mee.
Vanavond met flink gassen kreeg ik te horen dat er soms nog zwarte pluim wordt uitgeblazen. Dus nog steeds te rijk!

Maar wie kan zeggen of de sloop-delen helemaal optimaal zijn en of mss de naaldbuizen van cil 1+4 ook al slijt hebben?
Voorlopig lijk ik op het goede spoor te zitten. De FZ is iig voor nu weer rijdbaar. Nu nog effe volhouden tot einde seizoen.
Desnoods ga ik op de Blackbird, wat ik laatste tijd al vaker deed. De FZ staat echter pal voor de deur, dus die pak je toch makkelijker.
Alle carb-delen lijken nog te koop, dus tijd om spul te gaan bestellen. In de winter gaan de carbs dan in revisie!

Pas vlgd seizoen gaat blijken of na carbs-revisie de bougies van 2+3 ook weer een mooie koffie-kleur zullen krijgen.

Voorlopig ben ik blij dat de FZ weer goed kan rijden.:]
(en dat oplossing van het probleem in zicht lijkt)
 
Bedankt voor adres. Ga daar (ook) informeren.
Inmiddels ook al buizen en set gevonden in Australië en USA.

Edit:
Ik kon bij Topham niet vinden wat ik zocht.

Verder nog flink aan het zoeken geweest, maar ik kon alleen nog wat onderdelen vinden in Frankrijk.
Die hebben er ook een prijskaartje op geplakt, waar een mens niet vrolijk van wordt. (weten ze dat je 'voor het blok' zit?)
Daarom bij mijn eerste vondst direct de spullen besteld. Ver weg, maar echt haast heb ik nu ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Veel storingen kunnen voortkomen uit tanken E10. Hogere temperaturen, minder kracht, meer koolafzetting en het opvreten van rubber. Mijn auto vreet in 16000 km gewoon een setje iridium pitten op. E10 IS BAGGER spul. Ik heb een honda vision 110cc. Vorige eigenaar reed 2.5 jaar met E10. De 3e injector gaat erin.
Mvg aad
 
Veel storingen kunnen voortkomen uit tanken E10. Hogere temperaturen, minder kracht, meer koolafzetting en het opvreten van rubber. Mijn auto vreet in 16000 km gewoon een setje iridium pitten op. E10 IS BAGGER spul. Ik heb een honda vision 110cc. Vorige eigenaar reed 2.5 jaar met E10. De 3e injector gaat erin.
Mvg aad
Als je bougies verbranden is er wat anders aan de hand.
 
Ik ben veel aan het zoeken geweest, maar emulsiebuizen kon ik voor de FZ nergens meer kopen behalve in Australië.
Alle benodigde spullen uiteindelijk gevonden in zowel USA als Aus voor de carbs en heb die nu binnen.
Begin van de winter kunnen de carbs geheel uit elkaar voor revisie. Alle vervangbare delen liggen nieuw klaar.

Heel jammer dat de douane de pret weer weet te bederven door €16 'inklarings-kosten' in rekening te brengen.
Dat was voor pakket Aus. Kosten Aus$ 62+ Aus$ 29 transport (= €42+€20)
Dus voor €42 kosten onderdelen rekenen ze €16 inklaringskosten. :X
Vlgs de mevr van het pakjes-verzamelpunt is of deze kosten er zijn een kwestie van pech of geluk hebben:?
Blij maar ook niet blij. Het moet maar.😢
 
Ondertussen heb ik alle bougies vernieuwd en de bobine 2-3 verwisseld voor een andere.
Compressie getest en alle cilinders hadden een druk tussen 10.3 en 10.5 atm. (maw geen echt aanwijsbaar verschil)

Vervolgens heb ik een rit gemaakt van ca 250km en daarna de (nieuwe) bougies er weer uitgehaald om te checken.
Wederom was 1-4 goed met kleur koffiebruin. Bougies 2-3 waren weer zwart geroet.
Kan ik conclusie maken dat 2-3 te rijk staan?

Afgezien van zwarte bougies 2-3 heeft de FZ ook probleem met oppakken.
Bij gas geven komt er eerst een hik, en daarna gaat alles prima. Vermogen is er wel!

Inmiddels denk ik dat het probleem dan in de carbs moet zitten?
(o ja paar maand geleden heb ik de carbs al ultrasoon gereinigd en visueel gecheckd/ maar niet de naalden)
Cilinder 2-3 staan rijk en daarom nu controleren of naalden zijn versleten of sproeierbuizen ovaal?
Eerste wat ik nu ga doen is visuele check, en ga naalden (2-3) in de laagste stand zetten.
Dat geeft vermindering van brandstof in 2-3. Kijken of dit een verbetering geeft.

Ik ben nog op zoek naar een goed-werkende carb-set die het zeker goed doet.
Dan is iig vast te stellen dat probleem in de carbs zit en toch niet ergens anders in.
Rijk en kapotte bougies gaan Damen, heb ik uit ervaring geleerd
 
Heel jammer dat de douane de pret weer weet te bederven door €16 'inklarings-kosten' in rekening te brengen.
Dat was voor pakket Aus. Kosten Aus$ 62+ Aus$ 29 transport (= €42+€20)
Dus voor €42 kosten onderdelen rekenen ze €16 inklaringskosten. :X
Vlgs de mevr van het pakjes-verzamelpunt is of deze kosten er zijn een kwestie van pech of geluk hebben:?
Ik heb recentelijk een set Viton O-ringen in de UK besteld.
Aangegeven waarde €11,81 (£10), ik kreeg na 4 dagen een brief thuis dat de envelop in NL was aangekomen en dat Postnl daar €2,58 inklaringskosten voor moest betalen ( prima, was ingecalculeerd), en dat ik Postnl voor het betalen van die kosten €4 moest betalen. Lagere bedragen maar procentueel gewoon belachelijk. En het ergste vond ik nog dat ik 24 juni bericht kreeg dat alles betaald en legaal geregeld was, en de envelop tot 12 juli bij de douane op de plank is blijven liggen!
16 juni besteld EN verzonden en 14 juli (wow wat een feestdag) in huis....
Terwijl ik eerder dit jaar een aandrijfriem voor m'n boodschappen scooter ook in de UK besteld had
(£16,95 incl. verz. ipv €103 ex. bij CMSNL) en die had ik in 5 dagen in huis zonder extra kosten....
 
En het ergste vond ik nog dat ik 24 juni bericht kreeg dat alles betaald en legaal geregeld was, en de envelop tot 12 juli bij de douane op de plank is blijven liggen! 16 juni besteld EN verzonden en 14 juli (wow wat een feestdag) in huis....
Dat had ik idd nog niet gemeld.

Ik kon mijn pakketje (digitaal) volgen.
Deze heeft wekenlang bij de douane gelegen voordat ie werd vrijgegeven. Steeds bericht: "Wacht op inklaren bij douane"
Dat was in mijn geval (ook) 2 ½ week onnodig wachten op onderdelen die je mss heel hard nodig hebt.
Gelukkig niet voor mij, want ik ga pas in december sleutelen. (net niet 100% goed lopen kan ik mee leven)
Nu is zomer, dus nu is het rijden.
 
Volgens CMSNL zijn alle sproeiers gelijke maat,dus dat zal niet de oorzaak zijn,door de liggende stand van
de carburateurs slijten wel de naaldbuizen harder dan bij gewoon horizontale carbs,maar of dat zo erg word dat de bougies zwart
worden?
Maar volgens het werkplaats handboek wel, en ook in de werkelijkheid is dit het geval.
1658578324221.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan