Steib TR500 namaken

De profielen voor rond het passagiersdeel zijn klaar en helemaal op maat gemaakt. Dat is wel even een geduldklusje, eerst weer kartonnen malletjes maken, dan een stuk er af, snippertje hier, randje daar. Het past nu mooi. Vastlassen komt nog wel, had ik vandaag geen puf meer voor.

Gisteren had ik voor en achterdeel aan elkaar gelast. Dat was nog even schrikken want het werd niet heel vlak. Er ontstond een soort knik in het midden. Maar met veel timmeren en heen en weer buigen heb ik het heel aardig gekregen. Niet perfect, maar dat is dan maar zo. Ook een rare constructie eigenlijk met zo'n lasnaad in het midden.

IMG_3523.JPG
IMG_3524.JPG
 
Ik zat die foto's zo te bekijken en even vergeleken met foto's van oude TR500's en (uiteraard) was ik niet tevreden. Die verjonging naar de punt toe vind ik veel te bol. Lijkt wel een gezwel zo aan de rechterkant. Helaas had ik de mal al weggegooid, want opruimwoede, nog plek in de container en maandag kwam de vuilnisman.

Dus maar een nieuw malletje gemaakt, het randje weer naar buiten gebogen, vlak getimmerd op een aambeeldje en in de mal gezet om weer op de nieuwe plek om te vormen.

IMG_3527.JPG


En dat ziet er veel beter uit. Het oogt een stuk slanker en het loopt ook mooier door met de boog van de boven-voorkant.
IMG_3528.JPG
 
Vandaag was Lasdag. Ik heb de profielen rond het passagiersdeel vastgelast, de rand rondom de bagageruimte afgemaakt en vastgelast en een hele hoop schroef gaatjes en lasfoutjes dicht gemaakt. Alles bij elkaar nog een hoop werk, maar het gaat nu toch echt ergens op lijken!

IMG_3532.JPG


Ik moet nog de vloertjes maken, rails voor de binnenbekleding en wat verstevigingsplaten waar bouten door heen gaan. En natuurlijk een deksel voor de bagageruimte.
En ik ben niet zo tevreden met de lijn van het rechter profiel. Dat is in het midden een beetje naar binnen geknikt. Een halve cm maar, maar wel zichtbaar. Dus ik denk dat ik dat weer open ga slijpen (bij de rode pijl), iets naar buiten persen en dan weer vast lassen. En voordat iedereen gaat zeggen dat dat niet nodig is, het is echt wel te zichtbaar om te laten zitten.

IMG_3530.png
 
Niet genoeg ;)

Het is geen heksenwerk hoor. Profiel doorzagen tot aan de plaat, verstevigingsplaatje eronder. Even naar buiten krikken en weer vast lassen. Perfect wordt het sowieso niet, maar beter kan altijd.
 
Maar gelijk de koe bij de horens gevat. Eerst een versterkingsplaatje gemaakt dat onder de lasnaad komt. Als ik de lasnaad open slijp is het nogal een gapend gat en dat is lastig dichtlassen. Vervolgens de krik er tussen gezet afgesteund op een balk die op de stevige delen aan de andere kant rust. Lasnaad open geslepen, plaatje eronder, krik open draaien. Het moet 49 cm worden dus ik deed 49,5 vanwege het terugveren. Dicht gelast en de krik weer los gemaakt. Gemeten en het is nauwelijks veranderd! Nog een keer de krik er in, opgedraaid tot 50 cm, en nu is hij kaarsrecht en keurig 49 cm in het midden. Misschien had ik dat met open slijpen en dichtlassen helemaal niet hoeven doen! Gewoon krikken....

De krik methode links, het kaarsrechte resultaat rechts.

IMG_3537.JPG
IMG_3538.JPG


Nog een klusje, de bodem. De bak is nu mooi recht. Maar er zat nog wel een smokkelhoekje rechts in de bodem in het voorste zijpaneel. Dat stak nog een halve cm naar beneden uit. Dat heb ik ook vanavond met een zwaar stuk hoekijzer erachter geklemd als aambeeld, naar boven getimmerd. Het is niet het mooiste hoekje geworden, maar daar onder achter de framebuizen ga je dat echt niet zien tenzij je er onder gaat liggen. De bak staat nu prachtig vlak, alle scheefte waar ik een paar maanden eerder over liep te tobben ben ik nu kwijt.


IMG_3535.JPG
 
Laatst bewerkt:
Je bak gaat straks vreselijk uit de toon vallen. Ik geloof nooit dat die Duitsers toen zo nauwkeurig werkten. Hup in de mal, vonk, vonk, vonk en gaan.
 
Ja dat denk ik ook, maar ik heb geen mal dus ik loop maar wat aan te tobben hier. Toevallig gisterenavond een oude film over de Opel fabrieken in de jaren 60 gezien. Ongelofelijk wat er toen al automatisch ging. Alles electro-mechanisch natuurlijk, computers waren er nog niet. Maar zo'n bodemplaat ging door verschillende persen heen en daar kwam geen mens aan te pas.
 
Tsja... heb het al eerder gezegd... maar ik denk dat je jezelf gek maakt en hogere eisen aan je zelf stelt als de fabriek ooit gedaan heeft en dar jij een eindresultaat neerzet waar Steib zelf jaloers op zou zijn...

Respect....
 
Ik moet wel lachen hoor om jullie reacties. Heel vererend, dat ook. Ik ben echt veel onwijs tevreden. En best een beetje trots. Maar ik ben natuurlijk nog maar een beginner. Als je zo eens rondkijkt op internet, speciale forums over plaat bewerken, of zo'n tovenaar als Runge Cars op youtube, dan voel je je maar een heel klein jongetje hoor. Maakt niet uit. Ik vermaak me prima en er rolt zo een heel bruikbaar zijspanbakje uit.
 
ik heb 15 jaar plaatwerk en lassen gedaan en in mijn vrije tijd diverse autos gerestaureerd.
ik vind het knap wat je maakt met zeer beperkte middelen. PETJE AF.
 
In de passagiersruimte komen aan de zijkanten boardpanelen met skai bekleed. En daarvoor zit er aan weerszijden nog een U-profieltje bovenaan waar je die panelen inschuift. Bij de rechte stukken is dat allemaal niet zo'n probleem om dat profieltje maken maar rond de instapopening is dat weer een rond gebeuren waar dat niet gelijk evident is.

Dus maar weer met karton het model opgetekend, uitgezet op een staalplaat, randje extra wat omgebogen gaat worden en dat dan uitzagen. Ik heb er voor gekozen om hem in de profielwals alvast op 90 graden te buigen. Heel simpel eigenlijk, je klemt hem tussen twee rollen, duwt hem alvast stevig naar boven en laat hem dan draaien. Dit in meerdere stappen, steeds een beetje meer totdat hij 90 graden omgezet is.

Daar wordt de plaat heel erg krom van omdat dat randje ook nog gestrekt moet worden.

IMG_3542.JPG
IMG_3543.JPG

Dus in de strekmachine om hem weer vlak te krijgen. Daarna moet het randje verder gebogen om er een U-tje van te maken. Dat heb ik maar weer met een plaatje triplex gedaan, 4 mm dik dit keer. Ging prima eigenlijk.

En het resultaat is al heel aardig. Vorm is goed. Oppervlakte kwaliteit moet ik nog aan werken. Ik heb nog wat staalplaat 4mm dik, daar maak ik een mooi rond randje op en dat gebruik ik dan als tas met een plaatwerkhamer en dan geduldig alle deukjes en ongerijmdheden er weer uittikken. Maar dat is iets voor morgen.

IMG_3544.JPG
IMG_3545.JPG
 
Dat was een leuk probeersel dat U-profieltje, maar ik heb het toch maar in de afvalbak gegooid. Hij was toch niet zo mooi gelukt. De U-vorm wisselde nogal van voor naar achter, soms heel bol, dan weer afgeplat. En ik had ergens een rekenfout gemaakt met betrekking tot de beklede zijpanelen. Het hardboard is ruim 3 mm, en dan TWEE keer skai, want je slaat het dubbel over de rand van het hardboard heen. Samen zo'n 5 mm en niet 4. En die triplex plaat die ik voor het ombuigen had gebruikt is ook maar 3.6 mm

De methode met de profielwals en daarna de strekmachine maakt het staal niet mooier, dus heb ik maar weer een plaat MDF genomen, vorm uitgezaagd en staalplaat daar om heen gedreven met de plaathamer. Vervolgens de plaat 3.6 mm triplex opgedikt met een laag karton en een strip staalplaat en nu heb ik ruim 5 mm in het U-profiel. Gelijk maar het rechte stukje gemaakt en beide aan elkaar gelast en mooi geslepen. Ziet er een stuk beter uit zo.

IMG_3546.JPG
IMG_3548.JPG


En wat zou ik graag een mooie zetbank hebben, maar die heb ik niet dus maar weer klooien met hoekijzers, lijmklemmen en plaathamers.

IMG_3549.JPG


Door al dat getimmer blijft zo'n profiel niet echt zuiver recht, maat het blijkt dat ik dat met de strek/krimp machine weer heel aardig kan fijn tunen. Datzelfde vanmiddag ook gedaan met het profiel bij het instapje zodat het veel mooier in de opening past. En zover ben ik nu. Morgen maar "even" vast lassen.
IMG_3551.JPG
 
Ja dat was een nieuwe methode uitproberen. Viel me een beetje tegen. Maar het is ook een flinke ronding, daar moet het blik in het randje wel stevig gestrekt worden.
 
Op hoeveel manieren kan je een plaatje verkeerd maken? Hoeven jullie niet meer uit te proberen, heb ik al gedaan. Binnenste buiten, achterstevoren, spiegelbeeld, gewoon scheef, en de laatste poging; had ik hem afgetekend, merk ik dat de schuine lijn onder de verkeerde hoek staat, verbeter dat nog net op tijd en snijdt hem vervolgens toch langs de verkeerde lijn af. Zucht. Maar ze zitten er in, links en rechts versterkingsplaatjes waar straks de bladveren aan de bak bevestigd worden.

IMG_3553.JPG
IMG_3554.JPG
 
Onderhand heb ik nu wel wat ervaringen kunen verzamelen met mijn "puntlas" methode. Als je goed inzoomt op dat laatste plaatje kan je zien dat het best een beetje hit or mis is. De meeste lukken goed, afe net oe een twijfelachtige waar ik niet wet of hij wel doorgelast is en heel af en toe brand hij wel erg enthousiast en zit er een gat in de bovenste plaat. Eigenlijk niet goed te bepalen wat wanneer gebeurd.

Ik heb nu de volgende werkmethode. Bij 2 platen op elkaar doe ik zo'n 85 ampere, bij 3 platen 120 ampere. Ik druk de nozzle stevig op het plaatwerk ( met de stompe wolfraampunt zo'n 1 mm teruggetroken). Dan kijk ik aan de andere kant van het plaatwerk en druk op de knop totdat ik een mooie oranje punt zie verschijnen. Dan is hij zeker goed doorgelast.
 
Ik denk dat jouw methode van puntlassen prima is, het enige waar ik vraagtekens bij zet is het gebruik van een stompe wolfram punt. De vlamboog bij een stompe punt is erg instabiel en wappert alle kanten uit. Ik zou juist eens experimenteren met een scherpe punt en dan een millimeter of 3 a 4 binnen de cup zetten.
 
Ja ik heb dat ook maar van Internet afgeplukt. Ik zal inderdaad eens met een scherpe punt, met dan wel een vrij stompe hoek voor de penetratie, experimenteren.
kwa methode is dit eht perfect. Veel fijner dan gaatjes boren en dat dan weer opvullen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan