Steib TR500 namaken

Weinig tijd, heel veel social events deze week en dit weekend, maar toch even tijd gevonden om mijn Engelse wiel te verbeteren.
Paar stuks hoekijzer om mooie driehoeken te maken. De schroef om de onderste rol te fixeren heb ik beter bedienbaar gemaakt. Er is nog een contramoer, even kijken in de praktijk of dat nodig is of niet. En een stevige basis gemaakt zodat hij zonder te wiebelen op de werkbank staat. Ja ik weet, ik lever een hoop diepte in met deze versteviging, maar ik schat in dat ik die diepte niet nodig ga hebben.
IMG_2901.JPG


En ja, het werkt prima. Plaatje 1 mm staal even opgebold.
IMG_2902.JPG


Nu ben ik mijn schrinker/stretcher aan het bekijken. Hij doet het wel, maar lang niet zo goed als ik zou willen. Iets met de krachtoverbrenging deugd denk ik niet. Nog maar eens de garage induiken.
 
Change of plans. Dat zelf mooi rondtimmeren van staalplaat is een leuke hobby, maar de buren lijken er niet zo blij mee te zijn. Ik kreeg tenminste van verschillende kanten klachten. Af en toe een uurtje een rotherrie, waar zeuren die lui over! Maar ja, ik woon in een fijne buurt en wil dat wel graag zo houden. Dus ik ben eens rond gaan kijken en kwam deze aanbieding tegen:

Steib S500 Kotflügel Original | eBay

Geboden en gewonnen! Lijkt me een heel mooie prijs en er zit gelukkig nog zat werk aan. Anders zou ik me maar schuldig gaan voelen. Ik hoop dat hij min of meer heelhuids in Leiderdorp aan gaat komen, ergens eind van de week.

De rest van het zijspan heeft ook wel wat hamer werk maar lang niet zo veel en zo heftig als het spatbord. Daar zijn de rondingen geringer en geleidelijker en denk ik heel veel wel met het engelse wiel te kunnen doen die gelukkig geen herrie maakt.
 
Ik heb in een grijs verleden bij VTOC, voorheen de Fokker bedrijfsschool leren werken met een Engels wiel, die toen nog gewoon een strekwals heette. En daar kwam geen hamer aan te pas. En daar werden echt drie dimensionale krommingen in een stuk plaat gebracht. En ja, dan sta je lang te walsen. Daarom zit er aan een echte strekwals onderaan een wiel waarmee je hem strakker zet, waar je tegen kan schoppen. Dan kan je walsen en de zonder te stoppen de druk opvoeren.
Ik begrijp echt niets van dat gehamer.
 
Met hameren op een zandzak is het van grote stappen, snel thuis.
Maar met alleen een Engels wiel moet je er inderdaad ook kunnen komen.
Nou zijn vliegtuigen doorgaans van aluminium. Het plaatwerk op mijn zijspan ook.
Dat gaat toch wel een stuk makkelijker dan staalplaat.
 
Ik heb voor een paar jaar terug eens een workshop smeden gevolgd. Prachtig mooi werk. Zelf een kleine pit gemaakt ging mooi. Maarja, er hoor ook gehamer op een aambeeld bij, dus ik ben er mee gestopt. Het geeft nou eenmaal een teringherrie in de buurt
 
Je kan plaat strekken en stuiken. Met een wals kan je alleen maar strekken. Maar in het geval van mijn spatbord waar ik uit ga van een vlakke plaat die dan omgebogen wordt aan de rand, heb je te maken met een situatie waar je moet gaan stuiken. Door het ombuigen van de rand, terwijl het de ronde spatbordvorm volgt, zit je met een overschot aan metaal die je weg moet werken, stuiken dus. En de simpelste methode van stuiken is vouwtje plooien en die in elkaar hameren.
Het is vast ook wel mogelijk om dit te vormen met alleen maar strekken. Dan moet je juist het krapste deel met rust laten en alle andere delen gaan strekken, dat zie ik echter nog niet helemaal voor me hoe dat er 3 dimensionaal uitziet.
Maar goed, ik zit ook maar wat te fröbelen in mijn garage.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb voor een paar jaar terug eens een workshop smeden gevolgd. Prachtig mooi werk. Zelf een kleine pit gemaakt ging mooi. Maarja, er hoor ook gehamer op een aambeeld bij, dus ik ben er mee gestopt. Het geeft nou eenmaal een teringherrie in de buurt
Ja dat had ik ook, jaren geleden. Aambeeldje in de tuin, kleine smeedse gemaakt. Ik heb wat leuke dingetjes gemaakt, maar inderdaad de herrie is echte een probleem. Ik deed dat toen op mijn vrije maandag, als de meeste mensen toch niet thuis zijn. Helaas heb ik die vrije maandag niet meer.
 
En vriend van mij heeft een smederij en daar klooi ik wel eens
tegenwoordig woon redelijk vrij, en denk er aan om een aambeeld ed aan te schaffen. Dan kan ik thuis aan de gang
 
dat zie ik echter nog niet helemaal voor me hoe dat er 3 dimensionaal uitziet.
1700488757733.png

Linksonder op de foto, rechtsonder in vliegrichting zie je een rechthoekje op de neuslip van de inlet cowl. Dat is een reparatie omdat er een kneus met een baggagekarretje tegenaan gereden is. De docenten van VTOC konden deze driedimensionale vorm met een strekwals namaken zodat het inlegstukje weer precies paste.
Ik niet hoor, wij bestelden een nieuwe neuslip en zaagden daar een stuk met het juiste contour uit.
Dit is een 737 omdat dat makkelijk zoekt, die hebben bijna allemaal van die reparaties. Ik denk dat het ding dat de docenten maakten voor een ouder type toestel was, die hadden wat dikkere fan cowls en dus iets minder scherpe ronding. Maar dat bedoel ik met driedimensionaal, dubbel gewelfd.
 
Ja dan begin je met het stukje dat aan de binnenradius zit. Dat laat je eigenlijk ongmoeid en naar mate je meer naar de buitenradius gaat ga je steeds meer strekken.
Ik heb er eens over nagedacht en ik denk dat ik mijn spatbord anders aan had moeten pakken. Ik ben begonnen met het vlakke deel van de zijkant van het spatbord. Dat moet vlak blijven, blijft dus ongemoeid, dan heb ik de rand omgebogen en moet daar hevig gaan stuiken (met het bijbehorende burengerucht). Maar als ik nou begonnen was met de bovenkant, tot aan het vlakke deel van de zijkant, dan had ik dat grotendeels kunnen strekken. En de vlakke stukken plaat er dan later aan vast lassen.
Maar goed, ik heb nu dus dat spatbord gekocht. Ik ben heel benieuwd wat daar allemaal aan mankeert.
 
Een plaatje 2024 T0 laat zich makkelijk plooien, he?
Rekken en stuiken gaat ook prima.
En als die inleg past, in het zoutbad en monteren.

Een 1mm dik stuk plaatstaal is alweer een ander verhaal.
 
Even uit het hoofd, @halflive weet dat beter.

Zoutbad van 500C om het stuk alu blik op sterkte te brengen, even dopen, laten afkoelen en de structuur veranderd van plooibaar T0 naar hard(er) T5.
 
Een bad gesmolten zout, bij ons staat hij op 500 graden. 7075 maak je plooibaar op 495 graden +/- 5. 2024 505 graden +/- 5. Vandaar. Afhankelijk van de dikte laat je het materiaal er in zitten. 2024 1mm duurt 20 minuten van T3 naar O. Als je het daar direkt uit trekt en in koud water flikkert is het in een kneedbare toestand en kan je het vervormen. Drijven, krimpen, rekken. Door het vervormen en door natuurlijke uitharding wordt het in een kwartiertje T42. Als je merkt dat het harder wordt doe je het weer terug in bad.
Het idee is dat het kristalrooster van aluminium willekeurig is. Door het in bad te gloeien strekken de kristallen en krijg je vierkanten die je wel kunt vervormen. Door het afschrikken bevries je de vierkanten.
Om naar T6 en andere hardheden te komen moet je een luchtoven hebben. Sommige hardingsprogramma's duren meer dan een dag en variëren in stappen tussen de 200 en 700 graden.
Je kunt ook een soort vetstiften kopen die de plooibaarheid van aluminium indiceren. Dan stook je het warm met een vlam en als de stift afgeeft, of juist niet heb je de juiste temperatuur bereikt. Maar dat is meer voor vormgeving als constructie.
 
Ik vind ijzer makkelijker, dat kan je vrijwel onbeperkt buigen en vervormen. En als het breekt las je het weer aan elkaar.
 
Een bad gesmolten zout, bij ons staat hij op 500 graden. 7075 maak je plooibaar op 495 graden +/- 5. 2024 505 graden +/- 5. Vandaar. Afhankelijk van de dikte laat je het materiaal er in zitten. 2024 1mm duurt 20 minuten van T3 naar O. Als je het daar direkt uit trekt en in koud water flikkert is het in een kneedbare toestand en kan je het vervormen. Drijven, krimpen, rekken. Door het vervormen en door natuurlijke uitharding wordt het in een kwartiertje T42. Als je merkt dat het harder wordt doe je het weer terug in bad.
Het idee is dat het kristalrooster van aluminium willekeurig is. Door het in bad te gloeien strekken de kristallen en krijg je vierkanten die je wel kunt vervormen. Door het afschrikken bevries je de vierkanten.
Om naar T6 en andere hardheden te komen moet je een luchtoven hebben. Sommige hardingsprogramma's duren meer dan een dag en variëren in stappen tussen de 200 en 700 graden.
Je kunt ook een soort vetstiften kopen die de plooibaarheid van aluminium indiceren. Dan stook je het warm met een vlam en als de stift afgeeft, of juist niet heb je de juiste temperatuur bereikt. Maar dat is meer voor vormgeving als constructie.
Da's hele interessante materie!
 
Je kunt ook een soort vetstiften kopen die de plooibaarheid van aluminium indiceren. Dan stook je het warm met een vlam en als de stift afgeeft, of juist niet heb je de juiste temperatuur bereikt. Maar dat is meer voor vormgeving als constructie.
Die kun je ook gebruiken bij alu gietdelen om te richten. Werkt best goed.
 
Ik heb een blok zeep in de schuur liggen.
Daarmee smeer ik het aluminium in en vervolgens de propaanbrander erop.
Als de zeep zwart wordt is het aluminium weer zacht genoeg om verder te gaan met het vervormen.
Ik laat het altijd afkoelen in de buitenlucht maar afschrikken in water is dus eigenlijk beter?
 
Een bad gesmolten zout, bij ons staat hij op 500 graden. 7075 maak je plooibaar op 495 graden +/- 5. 2024 505 graden +/- 5. Vandaar. Afhankelijk van de dikte laat je het materiaal er in zitten. 2024 1mm duurt 20 minuten van T3 naar O. Als je het daar direkt uit trekt en in koud water flikkert is het in een kneedbare toestand en kan je het vervormen. Drijven, krimpen, rekken. Door het vervormen en door natuurlijke uitharding wordt het in een kwartiertje T42. Als je merkt dat het harder wordt doe je het weer terug in bad.
Het idee is dat het kristalrooster van aluminium willekeurig is. Door het in bad te gloeien strekken de kristallen en krijg je vierkanten die je wel kunt vervormen. Door het afschrikken bevries je de vierkanten.
Om naar T6 en andere hardheden te komen moet je een luchtoven hebben. Sommige hardingsprogramma's duren meer dan een dag en variëren in stappen tussen de 200 en 700 graden.
Je kunt ook een soort vetstiften kopen die de plooibaarheid van aluminium indiceren. Dan stook je het warm met een vlam en als de stift afgeeft, of juist niet heb je de juiste temperatuur bereikt. Maar dat is meer voor vormgeving als constructie.

Ok, ik ben weer bijgeleerd.

Zit me nu wel te realiseren dat het alweer 30 jaar geleden is dat ik in de plaatwerkerij aan het beunhazen was met deze materie.
Wordt (ben) een ouwe lul. :+
 
Hij is binnen!
IMG_2916.JPG


Gelijk maar eens goed bekeken en de "zonden" van de vorige eigenaar maar eens weggesloopt. Er zat een heel stuk staal aan de binnenkant. Geen idee wat dat daar moest, ik kan er echt geen reden voor bedenken. Het zat een klein beetje vast en was er eenvoudig uit te slopen.

IMG_2914.JPG


Dan zat er nog een stuk volgesmeerd met tin/lood. Dat zat er nogal willekeurig op en heb ik er maar weer uitgesmolten (brander en een schraper daarna staalborstel) Flinke deuken daar achter.

Er zitten een paar roestgaatjes achter onder. Dat lijkt me niet zo lastig om te repareren met een inzetstukje. Waar de vorm moeilijk wordt is het staal nog in goede staat. De vorige eigenaar had geprobeerd dit dicht te miggen. Je ziet de draadjes nog zitten. Hopeloze onderneming natuurlijk. Dus nieuw stukje maken, oude troep eruit snijden en het nieuwe stukje inlassen.

Het grootste probleem zijn allemaal deukjes. Aan alle kanten. Maar dat is gewoon een geduldklusje. Hamer en tas. Af en toe schuren om te kijken waar de hoge en lage plekken zitten. Ik denk niet dat ik dat perfect ga krijgen, maar wel eens stuk beter dan dit. De eerste deukjes heb ik er al uitgeklopt. Nu rustig doorgaan.
 
Zou dat stuk staal niet zijn om de ophanging te verstevigen? Verder ziet hij er op de foto prima uit.
 
Ja misschien is dat de gedachte geweest. Maar dan hadden ze hem wel wat beter vast moeten zetten. Volgens mij zat er origineel rond die grote gaten wel een verdubbeling van de plaat. Er zit nog steeds een rondje dubbel plaatwerk rond die ingeperste gaten. ik denk dat dat verder weggeslepen is om de roestplekken aan te pakken. Als ik de roest gerepareerd heb ga ik wel kijken hoe ik dat herstellen kan.

Maar verder inderdaad, prachtig ding voor maar 60 euro. En een leuke tijdbesteding :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan