Stel je eens voor....

Bedankt voor je reactie!

Gelukkig kiest het merendeel om wel donor te zijn, maar hopelijk registreert iemand zich sowieso. Ook al is die keuze 'nee', maar laat in ieder geval iets weten.


Ook al vanaf mijn 18de geregistreerd. Het is natuurlijk je eigen keuze maar ik vind nee registreren omdat je het een 'rare' gedachte vind een beetje een zwak excuus. Je mag het misschien een rare gedachte vinden maar besef je ook dat zodra je dood bent je niks meer aan je organen hebt, maar wel een ander zijn leven kan redden.

Stel je weet dat je morgen dood gaat. Als je dan de keuze krijgt om wel of niet iemands leven ter redden kies je waarschijnlijk voor wel. Waarom veranderd dit antwoord zo massaal als het opeens om organen gaat? Moet je eens op internet kijken hoe een 'vergane' lichaam er uit ziet, dat is walgelijk, gewoon een stuk rottend vlees, niks anders dan een willekeurig dier.

Dus waarom die waardevolle ooh zo belangrijke organen ten onder laten gaan? Het is zo'n zonde! Registreer je nu ja als je nog niet bent geregistreerd! Het kost zo weinig moeite!

P.s. Mooi verhaal ts! Super om de aandacht er op zo'n manier op te vestigen.
 
Omdat motorrijders door de donorlobby laagdunkend als rijdende orgaandonoren worden weggezet pas ik ervoor om me te laten registreren. Het voelt een beetje alsof mij een ongeluk wordt toegewenst.

Donorlobby laatdunkend over motorrijders? Valt wel mee toch?

Statistisch gezien hebben motorrijders nu eenmaal een grotere kans om gezond te overlijden, dus goede donoren... Eigenlijk raar dat je nooit een advertentie in een motorblad ziet om donoren te werven :+

Ik zie het zo: Stel dat ik overlijd terwijl ik met iets leuks bezig ben zoals motorrijden, dan is het toch alleen maar mooi meegenomen dat ik daarnaast ook nog anderen kan helpen met spullen waar ik zelf toch niks meer aan heb?
 
Gaaf dat je kinderen ook al zo goed weten wat ze willen!!!

Geeft als ouder misschien ook wel een soort van 'rust'? Dat je weet wat je kind zou willen mocht er iets gebeuren en de vraag dan ook niet zo rauw op je dak valt.

Donorregistratie had ik al heel vroeg gedaan, zoonlief wilde het al vóór de leeftijd dat hij daar zelf wat over mocht zeggen oftewel, beide kids zijn ook geregistreerd :Y
 
Omdat motorrijders door de donorlobby laagdunkend als rijdende orgaandonoren worden weggezet pas ik ervoor om me te laten registreren. Het voelt een beetje alsof mij een ongeluk wordt toegewenst.
Zo is dat! Leer die mensen die op een orgaan wachten maar een lesje!
|(

Dus omdat partij A lullig doet tegen je (of motorrijders in het algemeen), moet partij B het maar uitzoeken. Wonderlijke gedachtegang.
 
Ik ben al sinds 2005 geregistreerd.
Van mij mogen ze het andersom doen, registreren als je GEEN donor wil zijn want veel mensen willen wel maar vergeten te registreren of zijn gewoon te lui om het te doen.


van mij mogen ze zo doen dat als je geen donor wilt zijn voor andere dat je ook geen recht hebt op organen (of onderaan de wachtlijst) als je zelf iets nodig hebt
Dat in combinatie met jou idee moet wel wat nieuwe orgaandonoren opleveren
 
Naar aanleiding van dit topic eindelijk mezelf als donor geregistreerd, was het al lang van plan maar nooit van gekomen.
Het lijkt mij ook beter als de regel andersom zou zijn, dat je zeg maar moet registreren als je geen donor wilt zijn.
 
Ook al vanaf mijn 18de geregistreerd. Het is natuurlijk je eigen keuze maar ik vind nee registreren omdat je het een 'rare' gedachte vind een beetje een zwak excuus. Je mag het misschien een rare gedachte vinden maar besef je ook dat zodra je dood bent je niks meer aan je organen hebt, maar wel een ander zijn leven kan redden.

Het excuus maakt niks uit, welke redenatie er ook aan ten grondslag ligt, het doet er totaal niet toe. Als iemand het een rare gedachte vind is dat een prima reden om geen donor te zijn.

Wel opvallend dat er zoveel donoren zijn hier.
ts veel veilig kilometers toegewenst!
 
Zeker niet toevallig dat volgende week de "donor week" is ? :)




[me="Arlo"]is al 26+ jaar voorzien van een codicil,[/me]
 
Zeker niet toevallig dat volgende week de "donor week" is ? :)




[me="Arlo"]is al 26+ jaar voorzien van een codicil,[/me]

In ieder geval een mooi moment voor een wake up call.
Mooi om te lezen dat door aanleiding van TS. Er toch maar even een paar zich hebben geregistreerd,elke JA is er een!
 
Ik vind het opvallend te zien dat er vaak zo laatdunkend gereageerd word op mensen die géén donor zijn.
In veel discussies lijkt het wel een zonde !
volgens veel geloven mág je het lichaam niet moedwillig beschadigen en moet je zo intact mogelijk begraven worden.
Ik vind dat je daar respect voor moet hebben. Een overtuiging is ee. Overtuiging en daar is over nagedacht.
Respecteer dat!
Daarnaast zijn topics en gesprekken als deze wél hele mooie eye-openers! Mensen denken er vaak uit zichzelf niet bij na ...

Ikzelf ben al donor vanaf die stomme rooie papiertjes die je ieder jaar opnieuw moest invullen omdat ze uit elkaar vielen in je portomonee!..
Ik ben van mening dat als jouw motor een onderdeel nodig heeft en die van mij ligt op een hoop, jij dat onderdeel best over mag nemen.
datzelfde geld voor mijn lichaam, ik wil wel wat overhouden voor de nabestaanden dus de wetenschap hoeft van mij niet maar als je iemand kan helpen....

hoop alleen dat ik geen organen aan Japanners hoef af te staan, dan moet alles NA mijn dood alsnog zo hard werken!!... :P
 
Ik vind het opvallend te zien dat er vaak zo laatdunkend gereageerd word op mensen die géén donor zijn.
In veel discussies lijkt het wel een zonde !

:^
En het is niet altijd louter een geloofskwestie.
Ook spelen er zaken als
(wetenschappelijke) twijfel over zaken als stervensproces, is hersendood wel echt dood.
Mensen die er bewust voor kiezen een natuurlijk doodsmoment te willen doormaken. Geen ingrijpen willen in hun stervensproces.
Of waar je je nabestaanden mee op wilt zadelen.
En als die twijfel of overtuiging er toe leiden dat je geen donor wilt zijn, dan moet je blijkbaar overtuigd/overgehaald worden. Want anders gun je een ander niks/ben je geen goed mens/voldoe je niet aan je burgerplicht/etc. Word je een schuldgevoel aangepraat.
Grondrechten op leven en lichamelijke integriteit worden door de orgaanlobby met voeten getreden.

Aan de andere kant zijn er de verhalen waar TS mee begon. Hoe kun je dan nog nee tegen orgaandonorschap zeggen?

Het is iets waar mensen zelf over moeten beslissen. Obv hun eigen religie, overtuiging, gevoel, ervaring of wetenschappelijke gronden. Maar respecteer de keuze - van beide kanten.
 
Op een mooie, zonnige dag te gaan motorrijden.....
Hijst jezelf in je motorpak....
Motor uit de schuur en heerlijk een dagje onbezorgd touren.......

Klinkt toch als muziek in de oren zou je zeggen.


Maar wat als je dat dan ineens niet meer kan, omdat je lichaam niet meer meewerkt?
Helaas was dat bij mij het geval......
Mijn longen waren op en daarmee mijn lichaam ook.

Eind januari was ik, na 8 maanden in het ziekenhuis te wachten, aan de beurt voor een nieuwe set longen. Dankzij iemand die zich had laten registreren als donor.
Ook dankzij die persoon kan ik nu weer op de motor stappen.

Nu wil ik niet hier de moraalridder (zoals ik dat woord hier op MF heeeel vaak tegenkom ;) ) uithangen, maar deel ik dit verhaal omdat ik weet dat hier mensen zitten met een passie....... motorrijden!! En omdat dit onderwerp al meerdere malen ter sprake is gekomen op MF wilde ik dit toch graag delen.
En hopelijk mede motorrijders aan te sporen om ook donor te worden! Want wie weet red je er een andere motorrijder mee.....

[afbeelding]

Het is nu toch opt-out geworden? Of vergis ik me daarin? Als het dat niet is, zou het dat alsnog moeten worden.
 
Toen ik 18 werd, kreeg ik het formulier thuisgestuurd voor m'n donorcodicil. Gelijk ingevuld, "iedereen mag alles van me hebben wat ze kunnen gebruiken." Dat geldt nog steeds, hoewel ik niet per se heel zuinig ben op mijn organen (ik rook, ik drink, ik hou van vet voer, et cetera). Maar als iemand er iets aan heeft, neem maar mee als ik het niet meer gebruik.
 
Het is nog steeds opt-in. Hierbij geregistreerd. Wou ik al lang doen, maar het kan nu gewoon online. Het duurt 2 minuten zeggen ze, maar dat is niet waar. Het duurt minder lang.
 
Ik vind het opvallend te zien dat er vaak zo laatdunkend gereageerd word op mensen die géén donor zijn.
In veel discussies lijkt het wel een zonde !
volgens veel geloven mág je het lichaam niet moedwillig beschadigen en moet je zo intact mogelijk begraven worden.
Ik vind dat je daar respect voor moet hebben. Een overtuiging is ee. Overtuiging en daar is over nagedacht.
Respecteer dat!
Daarnaast zijn topics en gesprekken als deze wél hele mooie eye-openers! Mensen denken er vaak uit zichzelf niet bij na ...

Ikzelf ben al donor vanaf die stomme rooie papiertjes die je ieder jaar opnieuw moest invullen omdat ze uit elkaar vielen in je portomonee!..
Ik ben van mening dat als jouw motor een onderdeel nodig heeft en die van mij ligt op een hoop, jij dat onderdeel best over mag nemen.
datzelfde geld voor mijn lichaam, ik wil wel wat overhouden voor de nabestaanden dus de wetenschap hoeft van mij niet maar als je iemand kan helpen....

hoop alleen dat ik geen organen aan Japanners hoef af te staan, dan moet alles NA mijn dood alsnog zo hard werken!!... :P

Zelf vind ik het niet erg als iemand geen donor is. Als hij/zij daar goed over heeft nagedacht vind ik niet dat je daar een probleem van mag maken.
Wat ik wel heel jammer vind is dat veel mensen die geen donor willen zijn om watvoor reden dan ook, dat niet registreren.
Het is zonde om dat niet vast te leggen en dat is meer omdat ik vind dat je die beslissing niet aan je nabestaanden kan overlaten. Op het moment dat jij er niet meer bent, hebben hun echt wel iets anders aan hun hoofd als de vraag van een arts mbt orgaandonatie.
Je nabestaanden zijn op dan hun vader, moeder, zoon, dochter verloren.

Ook daarom heb ik deze topic geopend......Denk er alsjeblieft over na en NEE is ook een keuze. En niemand kan je die keuze ontnemen :-)
 
De beleving dat motorrijders orgaandonoren zijn is bij veel mensen aanwezig, toen ik in mijn omgeving vertelde dat ik bezig was met lessen kreeg ik ook regelmatig de opmerking dat motorrijders orgaan donoren zijn...

Zoals hierboven al aangegeven door Wild Chocolate, als ik om het leven kom bij iets wat ik leuk vind dan is het alleen maar mooi meegenomen dat er iemand anders gebruik kan maken van mijn organen. Dus ook ik ben even naar https://www.jaofnee.nl/ gesurft en aangegeven dat ze alles mogen hebben.

Ik kan iedereen alleen maar aanmoedigen donor te worden, daar hebben we er helaas niet snel teveel van!
 
Ik ben al heel lang als donor geregistreerd; 30 jaar geleden droeg ik al een donorcodicil (het was toen nog niet gebruikelijk). Heb jaren bloed gegeven en sta nog steeds geregistreerd als beenmergdonor (waar ik nooit een oproep voor gehad heb overigens)
Maar ookal rijd ik een donorfiets, ik hoop nog wel wat langer zelf gebruik te maken van mijn organen.

Van mij mogen ze alles gebruiken zolang de familie maar een beetje fatsoenlijk afscheid kan nemen.

Ik ben wel voor het geen-bezwaarsysteem. Als iemand het echt niet wil, ok, maar laat die zich dan maar registreren.

Gewetensvraagje: stel, je hebt een familielid waarvan je weet dat hij/zij geen donor wil worden, maar zich niet geregistreerd heeft. En deze zou plots komen te overlijden en ze zouden jou - als overtuigd donor - vragen of zijn/haar organen gebruikt mogen worden. Wat zou je dan doen?
 
Gewetensvraagje: stel, je hebt een familielid waarvan je weet dat hij/zij geen donor wil worden, maar zich niet geregistreerd heeft. En deze zou plots komen te overlijden en ze zouden jou - als overtuigd donor - vragen of zijn/haar organen gebruikt mogen worden. Wat zou je dan doen?
Die is makkelijk voor mij. Dood is dood. Lekker gebruiken.
 
Same here!!.....

Nu ikzelf heb mogen ervaren hoe het is om te ontvangen en daardoor weer alles kan doen, gun ik dat iedere wachtende op een orgaan!

Maar zoals ik hier al eerder heb gezegd...... wil je die beslissing bij een ander leggen?? Ik niet!
Die is makkelijk voor mij. Dood is dood. Lekker gebruiken.
 
Van mij hoeft dat donorschap niet zo.

Aangezien ze bij mn opa na zijn overlijden toch zn organen voor donatie hebben gebuikt.
Dit tegen de wens van mn opa en de familie.
 
ik ga maar niets zeggen in dit topic,
zal vast niet helemaal in goede aarde vallen. :/


:X O-) :W
 
Laatst bewerkt:
Helaasch mag ik, als extreem islamiet, alleen in volle glorie begraven worden. Tot mijn grote spijt is het voor mij dus niet mogelijk om als donor te registreren, dat zou een enkeltje hel voor me zijn.

Snackbar.
 
Gewetensvraagje: stel, je hebt een familielid waarvan je weet dat hij/zij geen donor wil worden, maar zich niet geregistreerd heeft. En deze zou plots komen te overlijden en ze zouden jou - als overtuigd donor - vragen of zijn/haar organen gebruikt mogen worden. Wat zou je dan doen?

Ik zou niet toestaan om ze te gebruiken, al helemaal niet als ik weet dat diegene dat niet zou willen. Ook na de dood moet je diegene zijn mening blijven respecteren. Vind de reacties van YamahaMT en Bolski dan ook onbegrijpelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan