Stelling: rijbewijs bij hogere leeftijd inleveren

Je rijbewijs inleveren bij bereiken max. leeftijd

  • zeik niet, houden zo!

    Stemmen: 26 28,9%
  • jawel, aan miximum grens verbinden

    Stemmen: 10 11,1%
  • hmm, kweet nie

    Stemmen: 3 3,3%
  • naderonderzoek is hiervoor nodig

    Stemmen: 51 56,7%

  • Totaal aantal stemmers
    90

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
Ik lees maar al te vaak dat "ouderen" betrokken zijn bij ongelukken. Vaak zie je dit soort fossielen met een tunnelblik op/in het voertuig zitten en niet verder kijken dan 15 meter voor zich.

Zoals bij het rijbewijs, wat leeftijd gebonden is, zou je dan niet moeten overwegen om rijders ook een MAXIMUM grens te geven voor deelname aan het verkeer?

Zo zijn er vitale ouderen die op 90 nog alles goed kunnen, ik merk dat bij beginnende 60'ers zij een gevaar voor eigen leven beginnen te geven in het verkeer. En op die manier dus ook voor anderen

Ben je het eens dat er een maximum zou moeten komen aan de geldigheid van het rijbewijs of dat een tweede momentopname ingelast zou moeten worden om te beoordelen of iemand nog wel veilig aan het verkeer kan deelnemen? Van MIJ mogen ze!!!

Ik bedoel, daarmee stimuleren we gelijk gebruik van openbaar vervoer. Oudjes hebben toch tijd genoeg, dus is OV een goed alternatief !!

Ik zeg, MOVEN met die oudjes!!

8-)

Zal zo wel effe een polletje toevoegen!
 
Laatst bewerkt:
Een tussentijds examen.
En ik denk niet dat die alleen voor de oudjes zal worden, maar dat in de toekomst iedereen een periodiek examen zal moeten afleggen.
 
ken mensen van 25 die ook zo van de weg af mogen, en mensen van 80 die niet meer weten dat ze nog leven en een auto besturen, maar ook weer oudjes die nog wel lekker meedoen,

lastig lastig, maar tegenwoordig wordt je bij een bepaalde leeftijd al gekeurd door een arts om te kijken of je nog mag autorijden....
 
Tegen :P
Zoals je zelf al zegt zijn er mensen van 90 die nog alles kunnen en mensen van 60 die een gevaar op de weg zijn. Een grens is dus niet te trekken en is geheel afhankelijk van de persoon. Daarbij is je idee van het OV leuk maar aangezien dat toch nooit in de buurt stopt en altijd te laat is is dat ook niet echt een optie. [me]Spider gaat nu al niet graag met het OV laat staan als ik 60 ben :P [/me]
 
Wat ze tegenwoordig doen is iedere zoveel tijd een gezondheids- en ogentest. Prima eerste controle zou ik zo zeggen, maar dan hou je nog steeds mensen over die gezondverklaard zijn en toch een gevaar op de weg. Maar om nou iedereen een rijbewijs te ontzeggen :? :? :? Moet er niet aan denken dat ze dat ooit bij mij flikken. Dan liever naast de gezondheidstest ook nog een rijvaardigheidstest verplichten eens in de zoveel tijd.
 
Zo zijn er vitale ouderen die op 90 nog alles goed kunnen, ik merk dat bij beginnende 60'ers zij een gevaar voor eigen leven beginnen te geven in het verkeer. En op die manier dus ook voor anderen

Leeftijd maakt me niet uit, liever een soort van rijvaardigheidstest elke 5 jaar voor iedereen!

Wel met de kantekening, dat hoe ouder je bent, hoe korter deze testen elkaar opvolgen.

Enige nadeel is, dat het klauwen vol met geld kost.. om idereen af te testen.
 
Tegen :P
Zoals je zelf al zegt zijn er mensen van 90 die nog alles kunnen en mensen van 60 die een gevaar op de weg zijn. Een grens is dus niet te trekken en is geheel afhankelijk van de persoon. Daarbij is je idee van het OV leuk maar aangezien dat toch nooit in de buurt stopt en altijd te laat is is dat ook niet echt een optie. [me]Spider gaat nu al niet graag met het OV laat staan als ik 60 ben :P [/me]

Goed punt Spidertje, maar er is toch ook gesteld dat je pas bij 18 je rijbewijs mag halen, terwijl in sommige landen dit veel jonger is O-)

Dat is dan dus OOK bull?
 
:^

misschien kan je ook alle jongeren, laten we zeggen tot +/- 23 jaar van de weg halen want als ik mij niet vergis is die groep statistisch gezien het meest betrokken bij ongevallen. |(

Ahum, kuch, lees de statistieken dan nog eens GOED!!!!! O-)

Meeste ongevallen komen uit de leeftijdcategorie van rond de 30!!!!

Is dus een VOOROORDEEL?!!!!!
 
Leeftijd maakt me niet uit, liever een soort van rijvaardigheidstest elke 5 jaar voor iedereen!

Wel met de kantekening, dat hoe ouder je bent, hoe korter deze testen elkaar opvolgen.

Enige nadeel is, dat het klauwen vol met geld kost.. om idereen af te testen.

Hoezo, de overheid is toch zo begaan met veiligheid, laat deze maar voor de kosten opdraaien. Preventie mag niets kosten, maar repessief zorg verlenen dat mag kennelijk ALLES kosten? :z :Z
 
Hmm, de poll geeft al aan dat men niet tevreden is met de HUIDIGE manier van afgifte en geldigheidsduur van het rijbewijs :X
 
Ahum, kuch, lees de statistieken dan nog eens GOED!!!!! O-)

Meeste ongevallen komen uit de leeftijdcategorie van rond de 30!!!!

Is dus een VOOROORDEEL?!!!!!

ok was er ook niet zeker van, dacht het te weten O-) . Heb ik overigens vaker last van :+

Dan pas ik mijn stelling aan: iedereen van de weg onder de 35 dan ;)
 
Geweldig:

Iedereen die roept over extra testen na X aantal jaar RBW te hebben...

Die wil ik horen als het er komt tegen betaling van €300.
Opfrismateriaal en instructeurs en administratie moet ergens van betaald ;)

Topictitel:
Betalen voor opfriscursus, zijn ze van de pot gerukt |(

Oudjes van de weg, <--24 van de weg.
OV toegankelijker en goedkoper.
Leasebakken van de weg.
Blonde mokkels die zich in de auto op zitten te maken weg.
Liksikkende mannen die zich scheren in de auto weg.
Nog meer van de weg :? :? :?

Mensen die echt een gevaar vormen voor zichzelf en anderen worden er wel tusenuit gehaald en mogen inleveren.
Is het niet omdat ze staande worden gehouden dan wel omdat 1 van de kinderen de situatie niet meer kan aanzien en pake of beppe overhaald het RBW in te leveren.
 
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat wanneer je de categorie 18-22 vergelijkt met 70-80 dat de eerste categorie verantwoordelijk is voor veel meer ongelukken, dus dan kan je ook zeggen, verhoog die leeftijd maar naar 22!!

Wat een flauwekul zeg, mijn opa reed op zijn 94 nog elke dag en was met zijn volvo automaat vaak veel sneller weg dan alle andere mensen die bij het stoplicht naast hem stonden.
 
Geweldig:

Iedereen die roept over extra testen na X aantal jaar RBW te hebben...

Die wil ik horen als het er komt tegen betaling van €300.
Opfrismateriaal en instructeurs en administratie moet ergens van betaald ;)

Topictitel:
Betalen voor opfriscursus, zijn ze van de pot gerukt |(

Oudjes van de weg, <--24 van de weg.
OV toegankelijker en goedkoper.
Leasebakken van de weg.
Blonde mokkels die zich in de auto op zitten te maken weg.
Liksikkende mannen die zich scheren in de auto weg.
Nog meer van de weg :? :? :?

Mensen die echt een gevaar vormen voor zichzelf en anderen worden er wel tusenuit gehaald en mogen inleveren.
Is het niet omdat ze staande worden gehouden dan wel omdat 1 van de kinderen de situatie niet meer kan aanzien en pake of beppe overhaald het RBW in te leveren.

Zeg laag CB'tje, je KAN op dit moment je eigen veiligheid idd tegen betaling opschroeven. Dat is een KEUZE.

IK stel dus nu dat e.e.a. eigenlijk VERPLICHT zou moeten worden. Over wie de kosten gaat dragen is eiegnlijk niet zo interessant, want het gaat hier om veiligheid :X Kan de overheid mooi van die notoire hardrijders (als ik) e.e.a. financieren. DAN zouden ze pas ECHT goed bezig zijn O-) . Nu is het alleen maar repressief (achteraf). Er zou een PREVENTIEVE werking van uit moeten gaan, maar ach, zolang de portemonnaie het trekt blijven we met z'n allen lekker onze eigen gang gaan ;)

De stelling was dat OUDEREN gemoved moeten worden van de openbare weg, omdat ze een gevaar opleveren voor anderen en voor zichzelf!! Men wil toch ECHT oud worden ?!? 8-)
 
Ik ga het ff nog erger maken......................

Men moet eens af stappen van het idee dat als je 18 bent je het rijbewijs wel ff gaat halen!!!!!!!! Deelnemen aan het verkeer en het beheersen van een voertuig dat kun je (voor een gedeelte) leren maar zit ook voor een groot deel in je.
Het is een kwaliteit die je dan hebt. Net zoiets dat niet iedereen directeur kan worden (ook al denkt men vaak van wel).
Met andere woorden: Als men de eisen van het rijexamen veel maar dan ook veel strenger maken, los je ook na verloop van tijd het fileprobleem op.
Ik weet de getallen niet maar stel: nu haalt 90% van de 18+ het rijbewijs. Maak de eisen strenger zodat 50% het rijbewijs haalt. Krijg je dus gelijk minder mensen op de weg.
Dan de test om de zoveel tijd. Kennis van de borden en dergelijke! (Bij heel veel mensen zeeeeer ver te zoeken!!!!)
Dusssssssssssss................... Duidelijk?

Nog even dit: Mijn vrouw MAG van mij haar motor rijbewijs NIET halen.
Ze mag van mij heel veel maar dat niet. Beter voor haar gezondheid zeg maar.
 
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat wanneer je de categorie 18-22 vergelijkt met 70-80 dat de eerste categorie verantwoordelijk is voor veel meer ongelukken, dus dan kan je ook zeggen, verhoog die leeftijd maar naar 22!!

Ik vraag het mij af........belangrijker is om na te gaan WAT de oorzaak is geweest van die ongevallen (eenzijdig of ander (koek)blik erbij betrokken?).

Eenzijdige ongevallen zijn namelijk schaars. In 85 % van de gevallen (ik beperk me even tot de motorstatistieken) is een koekblik betrokken !!!!!!

En WIE letten er er gewoon niet op of doen domme dingen op de weg? Precies, de oudjes....ow, er komt een motorrijder aan die sneller is dan ik. Ik ga maar stil staan, zodat ie erlangs kan :X :X :X DAT soot akties wil ik dus voorkomen ;)
 
...
Ik zeg, MOVEN met die oudjes!!

8-)

En jij mag de komende jaren geen sex meer hebben. De meeste ongelukjes vinden plaatsen bij jongetjes tussen de 18 en 30 jaar. Heeft een ongelukje plaatsgevonden dan is de kans groot dat je daarna te weinig geld overhoudt voor je hobby. Ik ben begaan met mijn medemens en vind derhalve dat wij die jongeren in bescherming nemen.

Ik zeg, GEEN SEX voor de jongeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan