Stelling van de dag Telegraaf gaat over motorrijbewijs

AAARRGH, en nu zit ik bij de 'auto of motor' vraag. Was een heel verhaal aan het tikken, mag je maximaal 150 tekens gebruiken. Prima, maar, elke toetsaanslag krijg ik nu die melding, dus OOK bij de delete en backspace toets <zucht>. Maar dat is meer een usability klacht ;)
 
Laatst bewerkt:
echter elke lente is er een stijging waar te nemen van ongelukken waar motorrijders bij betrokken zijn. blijkbaar toch niet genoeg vaardigheden bijgeleerd?
(na)denken is niet je sterkste kant lijkt mij ;(

's Winters rijden er nauwelijks motorrijders dus volstrekt voorspelbaar dat in de lente, als de meeste motorrijders de motor uit de winterstalling halen, het aantal ongelukken met motoren stijgt.
 
_O- lijkt wel gemaakt door mn kleine zusje

zijn motorrijders stoer _O- :Y :Y :Y
wel ingevuld maar omg wat een balleonderzoek
 
(na)denken is niet je sterkste kant lijkt mij ;(

's Winters rijden er nauwelijks motorrijders dus volstrekt voorspelbaar dat in de lente, als de meeste motorrijders de motor uit de winterstalling halen, het aantal ongelukken met motoren stijgt.

ja, omdat ze te weinig vaardigheden hebben om een ongeluk te voorkomen.
 
echter elke lente is er een stijging waar te nemen van ongelukken waar motorrijders bij betrokken zijn. blijkbaar toch niet genoeg vaardigheden bijgeleerd?

uiteraard als je met je auto een publiek inrijdt alla kars T dan kan je veel mensen dood maken maar ik heb het over blikschade, auto vs. auto wat het vaakst voorkomt. en de gevolgen daarvan zijn minder dramatisch.

en de auto/busjes/trucks zijn nu eenmaal van belang voor de economie en de motor is puur voor het plezier en voegt verder niks toe aan de economie, alleen extra risico's voor je eigen lijf.


Elke lente verhondervoudigd het aantal motorrijders op de weg, dus stijgt statistisch het aantal slachtoffers. De meeste van die slachtoffers worden overigens nog steeds platgereden door automobilisten. Dus automobilisten dan maar een zwaarder traject richting rijbewijs opleggen ??

En gezien het aantal mensen dat in de motorbusiness werkzaam is, draagt het wel bij tot de werkgelegenheid, net als al die andere plezier dingen, zoals caravans, speedboten, zeiljachten en andere pleziertoestanden. Die dan ook maar afschaffen.
 
Ook al vind ik dat jij terechte punten hebt, vind ik dat je RobinHood onterecht aanvalt. Tuurlijk, hij komt soms ietwat direct uit de hoek, maar hij geeft hier gewoon zijn onderbouwde mening. Erg flauw dat je hem nu direct weer affakkelt.

Overigens vind ik het terecht dat het motorrijbewijs zwaarder wordt. Ik kan me meer vinden in de redenering 'Motorrijden is moeilijker dus zou ook een zwaarder examen moeten zijn' dan 'Met een motor maak je minder slachtoffers dan met de auto'. Maar ook dat is te zwart/wit, het is een combinatie van een aantal factoren op basis waarvan de eisen al dan niet strenger zouden moeten zijn voor een bepaalde categorie voertuigen:
- Benodigde vaardigheid voor besturen
- Kans op ongelukken
- Hoeveelheid slachtoffers bij een ongeluk
- Aard van de verwondingen bij de bestuurder
- etc...


Ik zit op een motorforum, omdat ik verwacht, dat ik daar gelijk gestemde zielen tref. Iemand die het motorijden telkens weer affakkelt hoort eerder op "koekblik.nl" thuis dan hier. Dat bepaald mijn houding, samen met al zijn onzinnige reacties in andere topic met onderwerpen van gelijke strekking. Ik wacht op de dag, dat deze TRWD kloon op de plek terechtkomt waar hij thuishoort.
 
Ik zit op een motorforum, omdat ik verwacht, dat ik daar gelijk gestemde zielen tref. Iemand die het motorijden telkens weer affakkelt hoort eerder op "koekblik.nl" thuis dan hier. Dat bepaald mijn houding, samen met al zijn onzinnige reacties in andere topic met onderwerpen van gelijke strekking. Ik wacht op de dag, dat deze TRWD kloon op de plek terechtkomt waar hij thuishoort.

Wel eens dat het leuk is gelijk gestemde mensen te hebben. :Y Maar zeker niet eens dat robinhood hier niet zou moeten zijn. Ben het totaal niet eens met eigenlijk bijna niks dat hij zegt, maar hij zorgt wel voor discussie. Anders was dit forum als volgt:

[Bericht.]
[Ja inderdaad!]
[Ja inderdaad!]
[Ja inderdaad!]
[Ja inderdaad!]
[Ja inderdaad!]
[Herhaal tot in de oneindigheid.]

OT: Waar zijn de cijfers die zeggen dat er meer ongelukken gebeuren op motoren met groot vermogen, met mensen die jonger zijn dan 24 jaar?
 
Potje 'poll-fucken' zoals ze het op GeenStijl zouden noemen _O- ?
(^) Altijd leuk om te doen bij de krant van Tokkie Nederland die stiekem dus achter GS zit. Dat weet je he?
Enquete ingevuld.

Overigens: Zie ik dat onze Robin -Troll- Hood ook weer een topic gevonden heeft om te verzieken?
Welkom. :W
 
ja, omdat ze te weinig vaardigheden hebben om een ongeluk te voorkomen.
OK, rekenen kun je ook al niet best en ik ga er maar vanuit dat je inzicht in statistiek niet best is :Y

Kijk eens naar de onderbouwing van "vroembert". Als je tenminste iets wil bijleren en niet alleen wenst te trollen.
 
Er zijn alleen maar cijfers over het aantal motorijders wat verongelukt en hun leeftijd. Alle onderzoeken, naar de relatie motorvermogen en ongevallen hebben uitgewezen, dat deze relatie er niet is. Overigens zijn het niet alleen jongeren, maar alle beginnende bestuurders die meer risico lopen op een ongeval.

Het leuke is, dat opmerkingen over RH ook weer voor discussie zorgen, dus zo saai wordt het niet, maar hij is mij veel te anti motor in zijn uitlatingen. Ik zou bijna denken dat hij voorzitter is van de pro auto partij :+
 
Laatst bewerkt:
echter elke lente is er een stijging waar te nemen van ongelukken waar motorrijders bij betrokken zijn. blijkbaar toch niet genoeg vaardigheden bijgeleerd?

uiteraard als je met je auto een publiek inrijdt alla kars T dan kan je veel mensen dood maken maar ik heb het over blikschade, auto vs. auto wat het vaakst voorkomt. en de gevolgen daarvan zijn minder dramatisch.

en de auto/busjes/trucks zijn nu eenmaal van belang voor de economie en de motor is puur voor het plezier en voegt verder niks toe aan de economie, alleen extra risico's voor je eigen lijf.

Even op inhaken,

Allereerst: Als je echt TWRD bent: Leuk dat terug bent maar drijf het weer niet tot het uiterste. ;)

Elke lente moeten medeweggebruikers telkens opnieuw wennen aan motorrijders.
Ze zijn snel ( vaak te snel ) doch door hun geringe afmeting veel minder goed zichtbaar.

Een motor is stukken lichter dan een auto maar motoren rijden vaak wel harder dus zal de kinetische energie evenredig zijn als die van een langzamer rijdende auto.
De schade kan dus net zo groot zijn als van een auto, alleen is motorrijder veel minder goed beschermd.

Tot slot: Niet voor iedereen is motorrijden louter plezier.
Sommige kunnen zich geen ander vervoermiddel veroorloven.
 
Ik zit op een motorforum, omdat ik verwacht, dat ik daar gelijk gestemde zielen tref. Iemand die het motorijden telkens weer affakkelt hoort eerder op "koekblik.nl" thuis dan hier. Dat bepaald mijn houding, samen met al zijn onzinnige reacties in andere topic met onderwerpen van gelijke strekking. Ik wacht op de dag, dat deze TRWD kloon op de plek terechtkomt waar hij thuishoort.
En ik denk dat iedereen hier inderdaad gelijkgestemd is in de zin dat iedereen van motorrijden houdt. Dat betekent echter niet dat iedereen het ook met elkaar eens is. De één is gewoon wat kritischer op de motorrijstijl van sommigen dan de ander. TWRD was gewoon gaaf, die was echt vele malen lomper dan RH ;) Daar was inderdaad niet echt mee te discussiëren, dat was gewoon vermakelijk.
 
Ik zit op een motorforum, omdat ik verwacht, dat ik daar gelijk gestemde zielen tref. Iemand die het motorrijden telkens weer affakkelt hoort eerder op "koekblik.nl" thuis.

Verwachting leid regelmatig tot teleurstelling. ;)

Het zou al schelen als je wat tegengas kunt hebben.

Over de toon van dat gas kan ik alleen maar zeggen, laat je niet op de kast jagen.
 
Verwachting leid regelmatig tot teleurstelling. ;)

Het zou al schelen als je wat tegengas kunt hebben.

Over de toon van dat gas kan ik alleen maar zeggen, laat je niet op de kast jagen.


Ik laat me niet op de kast jagen, ik hoop wel dat iemand anders er een keer op klimt.


En een erkende troll affakkelen is toch niet erg :? O-)
 
als je met je motor op een groep mensen inrijdt is de kans kleiner dat je iemand verwond dan als je dat met een grote auto doet.

Op een motor passen 2 mensen in een auto tot wel 9, als je dan een ongeluk krijgt, in welk van de 2 voertuigen kunnen de meeste gewonden vallen?


Even nuanceren hoor.

Ik vind zelf verschillende stappen voor een motorfiets prima (mits het niet te duur per examen wordt).
Met precies dezelfde redenen vindt ik dat ook goed voor het auto-rijbewijs.

Wat moet een petje van 18 met een BMW 7 en 300 pk?

Los daarvan vraag ik me ook af in hoeverre een <25kw motorfiets of een lichte auto minder dodelijk is dan een zwaardere....

Lastig lastig...
 
Och met een lichtere auto rij je jezelf wat sneller dood en met een zwaardere een ander.

Ik vind het overigens wel vreemd, dat de nadruk zo op ongevallen met motorijders wordt gelegd. Andere categorieën zoals voetgangers en fietsers scoren ook flink. Misschien tijd voor een getrapt fietsbewijs :+
En een oversteekdiploma voor de jongste categorie voetgangers, later gevolgd door een theoriecertificaat dat recht geeft op het eerste fietexamen :?
 
Laatst bewerkt:
Wat moet een petje van 18 met een BMW 7 en 300 pk?

Los daarvan vraag ik me ook af in hoeverre een <25kw motorfiets of een lichte auto minder dodelijk is dan een zwaardere....

Lastig lastig...

:^

Ik gok dat de ongelukken komen door kleven, niet anticiperen, schuivertjes in bochten, en andere rare acties waar niet over nagedacht word.

Die dingen kan je ook allemaal met lichtere motoren doen.
 
In het andere "zwaardere eisen aan rijbewijs" topic staat een linkje naar de wijzigingen:

Nieuwe categorien zijn:

A1 125cc en 0,1kg/kW vanaf 16
A2 35kW 0,2kg/kW vanaf 18
A onbeperkt vanaf 20 jaar

Dus mag je vanaf je 16e op een 125cc rijden
Vanaf je 18e op een 35kW en niet meer 25kW
vanaf je 20e mag je dan onbeperkt rijden, is nu 21 dacht ik

In ruil daarvoor moet je wel examen doen als je een nieuwe categorie haalt, of zoals nu wachten tot je oud genoeg bent om in 1 keer onbeperkt te halen.


Oh ja, de vergelijking met het autorijbewijs slaat ook nergens op. Ja je mag direct na het halen van je rijbewijs een ferrari kopen, maar wie kan dat betalen?
Een 600cc supersport met ruim 100pk kun je voor een paar duizend euro al aanschaffen, dat is vaak wel te betalen voor een 19 jarige. Die kans dat dat gebeurt is dus veel groter. Het merendeel van je jongere automobilisten rijdt in een oud autotje, ook een ouder "gtitje" is lang niet zo snel en listig als een 100pk motorfiets kan zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan