Stelplaatjes verwijderen

Vulcanrider

MF veteraan
Donateur
1 nov 2008
2.948
1.022
Zaandam
Hallo,

Aangezien ik voor het eerst geconfronteerd wordt met het fenomeen "stelplaatjes", het toeval wil dat al mijn vorige motoren te stellen waren met de moertje & boutje methode, heb ik een vraag.

Kan ik alle stelplaatjes in één sessie verwijderen of is het wijs om dit te doen per meet moment?
Met het meet moment doel ik op de twee momenten waar ik mijn zzr1100c de ruimte tussen de kleppen opmeet.

Dit omdat van de 16 kleppen er maar 3 binnen de tollerantie vallen. Omdat ik het zelf ook niet geloofde heb ik dit tenminste drie keer gemeten.

Alvast bedankt.
 
Ik had al even gekeken naar een micrometer, maar de meeste hebben een resolutie van 0,01 mm. Daar heb je m.i. geen barst aan.
Als ik geen geschikte kan vinden dan verzoek ik de motorzaak de stelplaatjes na te meten. 😋
 
Ik heb er 1 van rond de 50 euro van Mitutoyu gekocht. Die wijkt consequent 0.01mm af met hetgeen wat op de shims staat.

Dat valt te overzien :)

Dit is een 0,01mm variant en daar kan je prima de shims mee aflezen.

Deze
Mitutoyo 102 301

Overigens ook meteen deze toen gekocht en er met een merkstift IN 1,2,3,4,5,6,7,8 & EX 1,2,3,4,5,7,8 op geklad en zo had elke klep zijn eigen vakje :o
Assortimentsdoos,groot 460 x 350 x 81 mm TAYG-47-26

Heb geen aandelen of niets :N
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er 1 van rond de 50 euro van Mitutoyu gekocht. Die wijkt consequent 0.01mm af met hetgeen wat op de shims staat.

Dat valt te overzien :)

Dit is een 0,01mm variant en daar kan je prima de shims mee aflezen.

Deze
Mitutoyo 102 301

Overigens ook meteen deze toen gekocht en er met een merkstift IN 1,2,3,4,5,6,7,8 & EX 1,2,3,4,5,7,8 op geklad en zo had elke klep zijn eigen vakje :o
Assortimentsdoos,groot 460 x 350 x 81 mm TAYG-47-26

Heb geen aandelen of niets :N

Het doosje ligt al tijden in de garage, die krijgt dus een klepplaatjes bestemming.

De micrometer wordt deze week gekocht
 
Vandaag de de kop klepplaatjes verwijderd. Eerste de slepers opzij gedrukt om dan de plaatjes met een magneetje verwijderen.

Maar man man, wat een geklooi om de plaatjes weer op hun plek te krijgen en dan de slepers er op krijgen. Je kan er nl. slecht bij.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan